Thursday, December 24, 2009

روش هاي مختلف كار با خط گرم Hot Line Work روي خطوط هوايي برق

كار با خط گرم ( هات لاين ) روي خطوط هوايي برق، با توجه به نوع كار و تجهيزات و ابزار مورد استفاده لاين من ها به دو روش انجام مي گردد :
1) روش سطح يك ( روش غيرمستقيم يا فرمان از راه دور )
در اين روش همانطور كه از نامش پيداست كار بصورت غير مستقيم و با استفاده از تجهيزات انجام مي گردد. در روش فرمان از راه دور، لاين من ها بايد آموزش هاي تئوري و عملي تخصصي اين دوره را گذرانده باشند و كاملاً با تجهيزات و نحوه كار با آنها آشنا باشند.
اكيپ هاي خط گرم از راه دور با استفاده از تجهيزات متعدد ، بدون لمس شبكه و بدون خاموشي عمليات هاي متعددي را روي شبكه انجام مي دهند.
شاخه زني و هرس درختان مجاور خطوط برق
در شرايط بد آب و هوايي مخصوصاً در پاييز و زمستان كه شرايط جوي، همراه با طوفان و ريزش نزولات آسماني از جمله برف مي باشد، موجب مي گردد كه بسياري از درختان مجاور شبكه هاي برق با خطوط برق برخورد نموده و مشكلاتي را ايجاد نمايند. لذا به منظور كاهش خاموشي ها، اين درختان را ساليانه يك يا دو بار بصورت استاندارد بايد هرس نمود ، قبلاً اين كار با اعمال خاموشي انجام مي گرديد كه اكنون ديگر براي شاخه زني درختان، شبكه هاي برق خاموش نشده و اكيپ هاي خط گرم با استفاده از بالابرهاي معمولي و نيز اره و قيچي هاي خط گرم از راه دور اقدام به شاخه زني مي نمايند.
2- روش سطح دو ( روش مستقيم يا فرمان از راه نزديك )
در روش مستقيم لاين من ها مستقيماً با شبكه هاي برق تماس دارند لذا آنان بايد آموزش هاي خاص اين روش را ديده و كاملاً با مخاطرات كار خود آشنا شوند.


در اين روش لاين من با شبكه هم پتانسيل مي گردد، براي اين كار لاين من جهت كار با شبكه برقدار خود را بايستي نسبت به زمين و يا فازهاي جانبي ايزوله كرده و بر روي وسيله اي استقرار يابد كه حداقل 5/1 برابر ولتاژ كاري عايق باشد.
تجهيزات حفاظت فردي مورد استفاده لاين من در اين روش عبارتند از : دستكش عايق متناسب ولتاژ با كاور مربوطه ، آستين و شانه بند عايق ، كلاه شيلد دار ضد آرك ( هود شيلد دار ) ، عينك ضد آرك
بالابر مورد استفاده در روش مستقيم بايد حتماً از نوع بوم عايق باشد.
براي كار لاين من بايد ضمن رعايت حريم كليه اعضاي فاقد پوشش حفاظتي، نسبت به انجام كار با دست و تماس مستقيم با فاز، اقدام نمايد.

No comments: