Thursday, December 24, 2009

هفت توصيه براي سرما نخوردن

براي آنکه بدنتان را در برابر هر نوع بيماري در فصل زمستان مصون نگاه داريد به اين هفت توصيه عمل کنيد: 1 - ميوه و سبزي فراموش نشود. انتخاب يک رژيم غذايي سالم، متنوع و متعادل بهترين راه براي قوي نگاه داشتن سيستم ايمني بدن است. طي فصل‌هاي سرد سال خوردن ميوه و انواع سبزي را فراموش نکنيد حتي مي‌توانيد با برخي سبزي‌ها مانند هويج و کلم ‌سوپ نيز درست کنيد.
2 - خوب بخوابيد. براي سالم بودن بايد به اندازه کافي خوابيد. در فصل سرد بهتر است شب‌ها زودتر بخوابيد تا صبح سرحال‌تر باشيد.
3 - به اندازه لباس بپوشيد. اغلب با وزش اولين باد سرد تا مي‌توانيم لباس مي‌پوشيم تا خود را گرم نگه داريم اما کارشناسان معتقدند که بايد به اندازه و درست لباس پوشيد. در رابطه با گرم کردن بيش از حد خانه يا اتاق کار نيز دقت کنيد زيرا گرماي بيش از حد هم رخوت مي‌آورد و هم مي‌تواند سبب بيمار شدن شما در صورت خروج از محل شود.
4 - به قوانين زمستان احترام بگذاريد. براي آنکه ويروس آنفلوآنزا به سراغتان نيايد مرتب دستان خود را پيش از غذا خوردن و پس از رفتن به دست‌شويي، يا دست دادن به ديگران بشوييد. هر بار که آب بيني‌تان را مي‌گيريد، دستمال آلوده را درون سطل آشغال بيندازيد.
5 - به طور مرتب ورزش کنيد. يک فعاليت مرتب بدني سيستم ايمني را تقويت کرده و در ضمن مي‌توانيد با شرايط استرس‌زا بهتر مقابله کنيد.
6 - مراقب پوست‌تان باشيد. سرما سبب خشک شدن پوست مي‌شود. هميشه از کرم‌هاي مرطوب‌کننده به ويژه کرم بچه يا روغن بچه استفاده کنيد.
7 - در صورت لزوم واکسن آنفلوآنزا بزنيد. در صورتي که سيستم ايمني بدنتان ضعيف است حتما واکسن آنفلوآنزا را از ياد نبريد. در صورتي که سن شما بالاي 65 سال است يا دچار نوعي بيماري طولاني‌مدت شده‌ايد حتما اين واکسن را بزنيد. تزريق آن از دو ماهگي به بعد براي تمامي افراد آزاد است.
منبع:www.salamat.ir

No comments: