Saturday, November 7, 2009

رابطه توسعه شهري و تأسيسات و تجهيزات برق با ايمني

تأسيسات و تجهيزات و شبكه هاي برق در برخي موارد به دليل ساخت وسازهاي غيرمجاز و خارج از قواعد شهرسازي مي توانند حوادث دلخراشي را موجب شوند كه هم موجب خسارت هاي انساني و هم وارد شدن اثرات مالي براي شهروندان شوند كه اشاره به مطلب زير ضروري به نظر مي رسد :
طراحي تأسيسات
طراحي تأسيسات اعم از شبكه ها ، پست ها ، نيروگاه ها و ساير مستحدثات و رعايت استانداردها از موارد مهم در حصول پديده ايمني است.
در طراحي تأسيسات مواردي از قبيل طرح هاي توسعه شهري ، موقعيت محل، وضعيت جغرافيايي، ميزان جمعيت ، وضع اقتصادي ، خدمات رفاهي، گوناگوني نوع مصرف، دورنماي رشد مصرف و غيره بايد در نظر گرفته شود. آينده نگري و رعايت اين موارد سبب مي شود كه طرح هاي متناسب از دوباره كاري هاي احتمالي جلوگيري نمايند. برخي از شبكه ها و تأسيسات برق به علت مشخص نبودن و در دست نبودن نقشه هاي طرح جامع و تفضيلي در گذشته ، اكنون با توجه به تغييرات و اجراي پروژه هاي جديد بايد تغيير وضعيت پيدا كنند كه اين كار حداقل در كوتاه مدت به دليل تأمين منابع و هزينه هاي سنگين آن ميسر نمي باشد.
از طرفي رشد شهرها و ساخت و سازهاي فراواني كه در اطراف شهرها اكنون ايجاد گرديده و نيز ادامه دارد ، شركت هاي خدماتي از جمله شركت هاي توزيع برق را مجبور نموده شبكه ها و تأسيسات خود را با توجه به اين رشد و شرايط فيزيكي موجود با رعايت استانداردها طراحي نمايند .
البته اغلب اين ساخت وسازها بدون مجوز و بدون رعايت اصول شهرسازي بوده كه از جمله معضلات آن ايجاد معابر كم عرض و غير استاندارد مي باشد كه خدمات رساني را با مشكل روبرو كرده و بديهي است، در آينده نيز اين مشكل و دوباره كاري ها تكرار مي شود.
به هر حال اميد است مسئولين امر كه به دنبال ريشه يابي و حل اين مشكل اجتماعي هستند كه به نظر دشوار مي باشد موفق باشند.

No comments: