Tuesday, November 4, 2008

خطرات و صدماتی که برق به بدن انسان وارد می کند

خطرات و صدماتی که برق به بدن انسان وارد می کند دو نوع است.
الف: صدمات داخلی
ب:صدمات خارجی
الف- صدمات داخلی : صدماتی است که بر اثر عبور جریان از بدن تأثیر روی مغز و قلب و یا سیستم تنفسی ایجاد می کند ، صدمات داخلی بسیار مهم است و موجب قطع تنفس، قطع تپش قلب و یا هر دو با هم می شود در این حالت اگر سریعاًٌ از طریق تنفس مصنوعی و یا ماساژ قلبی و یا دیگر راه ها ( بستگی به نوع صدمه ) به شخص مصدوم کمک نشود احتمال مرگ بسیار بالا خواهد بود بطوری که اگر در دقیقه اول به او کمک شود 90 درصد احیا و پس از 6 دقیقه 10 درصد و بعد از گذشت 12 دقیقه احتمال حیات و بازگشت به زندگی بسیار کم خواهد شد.
ب- صدمات خارجی: صدمات خارجی به دو صورت امکان پذیر خواهد بود.
1. پاشیدن جرقه به شخص، در این حالت بدون اینکه بدن شخص در معرض عبور جریان قرار گیرد بر اثر پاشیدن جرقه سوختگی هایی در سطح پوست بوجود می آید که گاه ممکن است خطرناک و کشنده باشد.
2. رعایت نکردن فاصله مجاز: در این حالت شخص مستقیماً در معرض عبور جریان برق قرار می گیرد بدین گونه که با رعایت نکردن فاصلة مجاز بین خود و خطوط و تجهیزات فشار قوی و نزدیک شدن به آنها جریان شدیدی در حدود چندین آمپر همراه با قوس الکتریکی از بدن می گذرد و عکس العمل آنی و فوری ایجاد می نماید که این عکس العمل باعث تکان و پرتاب شدید شخص حادثه دیده شده و در نتیجه قطع عبور جریان برق از بدن می گردد.
این نوع برق گرفتگی به دلیل اینکه به مدت بسیار کمی جریان برق از بدن شخص عبور می کند صدمات داخلی را بوجود نمی آورد ولی سبب سوختگی های بسیار شدید که ممکن است مرگ را به همراه داشته باشد موجب خواهد شد.
فاز قرمز: اگر فردی دچار برق گرفتگی شد به طریقی که مسیر عبور جریان قلب باشد. یعنی از یک دست وارد و از دست دیگر خارج شود همزمان با انقباض بطن چپ باشد فرد برق گرفته در این زمان که 02/0 ثانیه است، می میرد که این حالت را در اصطلاح فنی پزشکی فاز قرمز می گویند.
برق گرفتگی یک نوع شک الکتریکی می باشد. بعبارت ساده تر یک نوع اتصالی است که جهت روشن شدن مطلب به انواع اتصالی می پردازیم:
1- فاز به زمین : در این حالت که حدود 90% حوادث چه از نظر شبکه و چه از نظر برق گرفتگی شامل می شود را در بر می گیرد، فرد یا ارتباط مستقیم با فاز و نول شبکه قرار گرفته و یا ارتباط مستقیم به فاز و زمین قرار می گیرد.
2- فاز به فاز: در این حالت فرد ارتباط به دو فاز پیدا می نماید، در مورد شبکه، عبور پرندگان با بال های بلند از بین دو فاز می تواند حوادثی را برای تأسیسات داشته باشد.
3- دو فاز به زمین: در این حالت ضمن ارتباط شخص به دو فاز جریان از طریق زمین هم برقرار می گردد یا به عبارتی تخلیه الکتریکی به زمین انجام می شود. در ارتباط با حوادث تأسیسات، زمانی که یک حیوان مانند گربه بین دو فاز قرار گرفته و ارتباط با زمین هم دارد موجب قطع و حوادث در تأسیسات برقی می گردد.
4- سه فاز با هم: این حالت زمانی اتفاقی می افتد که فرد روی سه فاز قرار بگیرد، ‌در ارتباط با حوادث تأسیسات این حالت را به هنگام افتادن شاخه درخت روی سه فاز در شبکه خواهیم داشت و باعث قطع جریان برق می گردد.
پس می توان نتیجه گرفت زمانی که شخصی را برق می گیرد برای او یکی از چهار حالت ذکر شده اتفاق می افتد و در منازل بیشترین اتفاق برق گرفتگی حالت اول است ( فاز به زمین ) زیرا که کنتور تک فاز تشکیل شده از یک فاز و یک نول و حالت های 2 الی4 برای کسانی که درکارگاه یا تأسیسات فشار قوی مانند خطوط انتقال و پستهای برق مشغول فعالیت می باشند ممکن است پیش بیاید
منبع سايت صبا

1 comment:

Anonymous said...

دست مريزاد ، از زحمات شما بسيار متشكرم.