Monday, September 15, 2008

وسایل حفاظت فردی در برابر سقوط (قسمت دوم )

شبكه‌هاي (تورهاي) ايمنيSafety Nets
شامل شبكه‌هاي توري قابل ارتجاع مي‌باشند كه در زير پاي كارگران در هنگام كار در ارتفاعات نظير ساختمانهاي بلند گسترده شده و در صورت سقوط احتمالي افراد از وارد شدن جراحات شديد جلوگيري مي‌كند. بنابراين مشخص است كه اينگونه تجهيزات از احتمال سقوط افراد نكاسته و تنها از شدت جراحات احتمالي ناشي از سقوط مي‌كاهند. لازم بذكر است كه استفاده از تورهاي ايمني جايگزيني براي طنابهاي نجات و وسايل مشابه محسوب نمي‌شود. در پاره‌اي از منابع تورهاي ايمني بدليل اينكه توسط كارگر پوشيده نمي‌شوند جزء وسايل حفاظت فردي محسوب نمي‌شوند.
طناب نجات Life Line
طنابي است كه از طريق آن كمربند و يا يراق ايمني به يك نقطه ثابت متصل مي‌شود. براساس استاندارهاي ANSI طناب نجات و همچنين اتصال آن به تجهيزات ايمني بايستي حداقل توانايي تحمل 5400 پوند بار ثابت را داشته باشند.
لنيارد Lanyard
لنيارد يك طناب يا تسمه كوتاه و قابل انعطاف است كه از طريق آن كمربند يا يراق ايمني به طناب نجات متصل مي‌شود. اتصال لنيارد به كمربند ايمني از طريق يك حلقه D شكل و به طناب نجات از لنگر يا گيره ويژه صورت مي‌گيرد. براساس استانداردهاي ANSI , لنيارد بايستي از نوع طناب نايلوني اينچي يا طناب معادل آن بوده و تونايي تحمل بار ثابتي معادل 5400 پوند را داشته باشد علاوه بر اين در حالت اخير لازم است كه ارتفاع سقوط از 6 متر تجاوز نكند. بعضي از انواع لنياردها قادرند كه انرژي ناشي از سقوط را در انتهاي مسير سقوط جذب كرده و در نتيجه ضربه وارده به فرد را كمتر كند.
قسمتهاي فلزي Hard ware
كليه قسمتهاي فلزي تجهيزات حفاظت فردي در برابر سقوط لازم است فاقد هر گونه لبه و تيزي بوده و علاوه بر آن توانايي تحمل حداقل 4000 پوند را داشته باشند. قسمتهاي اصلي فلزي تجهيزات حفاظتي در برابر سقوط شامل سگگهاي D شكل روي كمربندها و يراقهاي ايمني و همچنين قلابهاي فنري لنياردها مي‌باشد.
گيره‌ها Grabbing Device
بخشي از تجهيزات حفاظت فردي در برابر سقوط محسوب مي‌شوند كه وظيفه آنها اتصال كمربند ايمني يا لنيارد به طناب نجات مي‌باشد. بسياري از گيره‌هاي مورد استفاده در اينگونه تجهيزات در حالت عادي آزاد بوده و اجازه حركت را به طناب نجات مي‌دهد ولي در موقع سقوط فرد و يا در اثر حركت ناگهاني كاربر بسرعت قفل شده و اجازه حركت را از طناب ايمني سلب مي‌كنند.
همانگونه در مورد ساير تجهيزات حفاظت فردي نيز ذكر شد مشاركت كاركنان در برنامه حفاظت در برابر سقوط عنصري حياتي بوده و هرگونه غفلت از جلب همكاري افراد ياد شده مي‌تواند به شكست برنامه بيانجامد، با بكارگيري موارد قيد شده در چك‌ليست شماره1-11 مي‌توان با دخيل كردن كارگران در برنامه استفاده از وسايل حفاظت فردي، بر اثربخشي برنامه افزوده و نكات ضعف و احتمالي آن را پوشش داد.
چك‌ليست شماره1: استفاده و نگهداري از تجهيزات حفاظت فردي در برابر سقوط

به كارگران آموزش دهيد كه بدانند:
· چرا استفاده از وسايل حفاظت فردي در برابر سقوط ضروري است؟
· اينگونه حفاظها، محافظت لازم را چگونه تأمين مي‌كنند؟
· محدوديتها حفاظهاي فوق‌الذكر كدام است؟
· در چه مواردي لازم است كه تجهيزات ياد شده مورد استفاده قرار گيرند؟
· طرز استفاده صحيح از وسايل حفاظت فردي در برابر سقوط چگونه است؟
· نحوه تنظيم صحيح و درست قسمتهاي مختلف حفاظهاي ياد شده چگونه است؟
· نحوه تشخيص علائم كهنگي اينگونه وسايل حفاظتي شامل مواردي نظير پارگي، شكستگي، سائيدگي و موارد مشابه چگونه است؟
· چگونه بايد وسايل حفاظتي ياد شده را تميز، ضدعفوني و نگهداري كرد؟

No comments: