Monday, August 4, 2008

ايمني خودرو ( قسمت دوم )

سیستم ESP :
جدیدترین سیستم حفاظتی خودرو است و از سال 2002 میلادی بر روی 27% از وسایل نقلیه اروپایی، نصب شده است . این آمار در خودروهای ژاپنی و امریکایی 75% بوده و رو به افزایش است.
خودروهایی که سیستم ESP دارند از دیگر سیستم ها نظیر :EBD,ASR,ABS و.. استفاده می کنند.
این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن،طراحی شده است.اگر راننده با گردش سریع فرمان،کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد،سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند.
برای تغییر مسیر خودرو از دو سیستم استفاده میشود:
1. سیستم فرمان : استفاده عمومی از فرمان برای تغییر مسیر
2. سیستم ترمز : از سیستم برای کاهش سرعت خودرو و تغییر مسیر آن استفاده می شود.
اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخهای آن فعال شود،به دلیل اختلاف سرعت،در جهت همان چرخ می چرخد.این سیستم در تانگها و خودروهای راهسازی به جای سیستم فرمان و در تراکتورها و خودروهای رالی برای کنترل بهتر در کنار سیستم فرمان استفاده شده است.راننده با فشردن یکی از پدالها یا اهرمهای موجود در زیر پای خود خودرو را به سمت دلخواه، هدایت می کند. سیستم ESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو آن را به مسیر اولیه خود باز می گرداند.ESP ،لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز بر روی یک چرخ، کنترل می کند و خودرو را به مسیر مورد نظر راننده بر می گرداند.
ECU سیستمESP با استفاده از حسگر فرمان از جهت مورد نظر راننده مطلع می شود.حسگر چرخها و محاسبات اختلاف سرعت ایجاد شده،وضعیت خودرو را روی سطح،تخمین می زند و با مقایسه این دو داده، انحراف خودرو از مسیر مورد نظر، بررسی می شود.هنگام گردش فرمان،بین چرخ ها و اطلاعات حسگر شتاب، جهت مورد نظر راننده را مشخص می کند. اگر لغزش جانبی در خودرو ایجاد شده باشد، سیستم ESP آن را به حالت اولیه خود باز می گرداند. نمودار یک، عملکرد سیستم ESP را نشان میدهد.
کیسه هوا :
کیسه هوا یکی از تجهیزات ایمنی در وسایل نقلیه است.کیسه های هوا یک هزارم ثانیه پس از یک تصادف یا ضربه ناگهانی پر از باد شده و در هنگام سانحه بین سر شخص و قسمت های سخت داخلی خودرو را پر می کندو کمترین ضربه ممکنه را به راننده وارد می کند .
اکثر کیسه های هوای معمولی در محلی بین قربیلک فرمان و یا در داشبورد خودرو جا سازی می شوند.تا در هنگام ضربه ناگهانی مانع از برخورد سر راننده یا سرنشین به فرمان یا داشبورد شود و مانند بالشی نرم صورت آنها را می پوشاند.
با پیشرفت فن آوری و رعایت نکات ریز ، ایمنی در هنگام سانحه چندین برابر شده است. مثلا : یقین از این که شخص پس از باز شدن کیسه هوا می تواند به راحتی نفس بکشد یا نه و یا این که صدای باز شدن کیسه باعث وحشت سرنشین نشود . اغلب کیسه هوا طوری طراحی شده اند که از سرعت 10 تا 12mph در حالت آماده باش (stand by)قرار می گیرند . برخی از تولید کنندگان به این نتیجه رسیده اند که اغلب مردم در سرعت های پایین از کمربند استفاده نمی کنند و وسایل ایمنی را در این سرعت ها مزاحم آسایش خود می دانند . بنابراین کیسه های هوای تولید این کمپانی ها در 16 mph فعال می شود .
طرز کار کیسه ها :
در درون این کیسه ها یک ماده منفجره قرار دارد که به دو المنت متصل است .
در هنگامی که خودرو ترمز ناگهانی می کند یا در هنگام تصادفات یک سنسور حساس به ضربه که در جلوی خودرو نصب شده مستقیما دو المنت را باردار می کند که امر موجب انفجار ماده منفجره شده و گاز حاصل از این انفجار فضای کیسه را پر می کند و باعث باز شدن آن می شود. فناوری کیسه های هوا در آینده :
با توجه به تحقیقات گسترده اغلب مردم بستن کمربند را موجب عدم آسایش در خودرو می دانند . ولی آیا کیسه هوا می تواند جانشین کمر بند شود ؟
ساخت کیسه های هوشمند این امر را ممکن می سازد. این کیسه ها با توجه به این که چه کسی روی صندلی نشسته ( یک فرد بالغ یا یک کودک ) در هنگام حادثه باز شده و فضا را پر می کنند . همچنین این خودروها دارای کیسه های فرعی می باشند که از طرفین باز شده و پس چند لحظه در هنگامی که خودرو کاملا ساکن شد به سرعت بسته می شوند. در برخی از این خودروها کیسه هایی در سقف وجود دارد که هنگام واژگون شدن خودرو سریعا باز می شود.

1 comment:

Anonymous said...

نتوانستم شعار ها و پيام هاي ايمني و بهداشت را دانلود كنم در صورت امكان برام ايميل كنيد.
سپاسگزارم
savehoh@yahoo.com