Monday, August 11, 2008

سیستمهای حفاظتی و مسائل مخصوص آن

عباس كيوان
دفتر فني شبكه ـ شركت توانير

چكيده:
در‌اين مقاله سعي گرديده است بطور خلاصه وظائف سيستمهاي حفاظتي، اجزاء سيتمهاي حفاظتي و شبكه ضعيف از نظر سيستم حفاظتي مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
ضمناً برخي از اشكالات موجود در سيستم حفاظتي شبكه سراسري نيز به بحث گذاشته شده است.
شرح مقاله:
سيستم حفاظتي الكتريكي جزئي از شبكه است كه اطلاعات اصلي شبكه مثل ولتاژ و جريان را دريافت نموده و حالتهاي غيرعادي مثل اتصال كوتاه را تشخيص داده و عمل لازم را مثل جدا نمودن قسمت معيوب از بقيه شبكه انجام مي‌دهد. چون عمل سيستم حفاظتي هميشه منجر به‌ايجاد تغييراتي در شبكه مي‌گردد كه از آن جمله مي‌توان قطع خطوط و يا قطع واحدهاي توليدي را نام برد، عملكرد مطمئن آن از اهميت خاصي برخوردار است.
توجه به‌اين واقعيت كه وصل نابجاي يك كنتاكت در سيستم حفاظتي مي‌تواند منجر به از دست رفتن كل شبكه گردد باعث‌اين مسئله مي‌گردد كه مطالعه دقيق و همه جانبه در زمينه سيستمهاي حفاظتي و شناخت اشكالات، بررسي مسائل طراحي سيستمهاي حفاظتي و استفاده از امكانات آن مي‌تواند كمك عمده‌اي به شناخت مسائل
پايداري شبكه نمايد.
1ـ وظائف سيستمهاي حفاظتي:
اگر بخواهيم وظائف سيستمهاي حفاظتي را در شبكه بطور خلاصه بنويسيم مي‌توان گفت:
1ـ1ـ سيستم حفاظتي اتصال كوتاه را در شبكه تشخيص داده و قسمتي از شبكه كه در آن اتصالي بوجود آمده است را از بقيه شبكه جدا مي نمايد. بطور مثال وظيفه رله ديستانس تشخيص اتصالي روي خطوط و جدا كردن خط معيوب از بقيه شبكه مي‌باشد و يا وظيفه رله ديفرانسيل تشخيص اتصالي در داخل ترانسفورماتور و جدا كردن آن از بقيه شبكه مي‌باشد.
2ـ1ـ سيستم حفاظتي حالت بهره‌برداري غير عادي در يك جزء از شبكه را تشخيص داده آن جزء را براي آنكه صدمه نبيند از بقيه شبكه جدا مي نمايد. مثلاً رله بار زياد و يا ولتاژ زياد، ترانسفورماتور و ژنراتور را در
حالتهاي بهره‌برداري غير عادي از بقيه شبكه جدا مي نمايد.

No comments: