Saturday, August 16, 2008

آموزش فرهنگ ساماندهی محیط کار (قسمت اول )

چرا باید 5 سین را اجرا کنیم؟
آلودگی و بهم ریختگی عامل بازدارنده ای است که ما را از دستیابی به کار بهتر و محصول با کیفیت تر ؛ با مشکل جدی روبرو می کند.
ضمنا" کار در یک محیط کثیف و بهم ریخته ؛ رضایت بخش نیست و این چنین محیطی؛ انگیزه کار و تولید را از کارکنان می گیرد لذا باید چاره ای اندیشید؛در این راستا؛ سیستمی تحت عنوان 5سین که بر پنج اصل اساسی استوار است برای پیشگیری از اتلاف منابع ؛ بهبودبهره وری ؛ ارتقای کیفیت ؛رضایت مشتری ؛ آراستگی محیط وغیره طراحی شده است.
فعالیت 5 سین نمایش واقعی از چالش کارکنان یک شرکت برای بهبود فعالیت خویش است .تشویق همه به ادامه همکاری مهم است زیرا نگهداری همه چیز به شکل تمیز و مطلوب و استفاده مناسب از منابع و حذف اتلاف هایی که روزانه با آن مواجه هستیم از طریق همکاری همه افراد قابل اجرا است.
ممکن است در نتیجه فعالیت کارکنان در یک مقطعی از زمان ؛5 سین درست پیاده شده باشد و بعدا" به خاطر عدم تداوم همکاری ؛مشکلات قدیمی ؛ دوباره بروز کند.کلید حل این مشکل ؛ درک عمیق 5 سین و فهم مشترکی از مزایای اجرای آن است. باید این فعالیت ها بطور دائمی تکرار شود و در فرهنگ و رفتار کارکنان تجلی یابد و بطور مستمر بهبود داده شود به گونه ای که هر روز نسبت به روز قبل خود پیشرفت داشته باشد.
اصول 5S
1.Siri پاکسازی2.Seiton نظم و ترتیب3.Seiso نظافت4.Seiketsu حفظ و نگهداری5.Shitsuke آموزش فرهنگ ساماندهی
اجرای برنامه های 5 سین و داشتن یک محیط پاکیزه و مرتب به کیفیت بالا ؛ افزایش کارائی ؛ ایجاد ایمنی و رفع مشکلات و نواقص می انجامد.
پاکسازی Seiri
اصل اول پاکسازی است ؛اقدامی که باید انجام داد جدا کردن اقلام غیر ضروری از ضروری و حذف آنان از محیط کار است.با نگاهی به محیط کار خود ؛ کمد ها و قفسه های ابزار ؛ می توان اقلامی را مشاهده کرد که بدلیل غیر ضروری بودن در قفسه ها به صورت نامناسبی قرار گرفته اند . نباید اقلامی را که مورد استفاده نیستند یا کمتر استفاده می شوند با اقلامی که دائما" با آنها سر و کار داریم در یک جا قرار گیرند ؛ممکن است اقلام ؛ کابل ها و لوله های بدون استفاده ؛ در محل کار در گوشه ای انباشته شده باشد و یا بدون استفاده ؛ طبقه بندی و انبار شده باشند ؛ با رعایت اصل پاکسازی باید برای آنها چاره ای اندیشید؛ اقلام و تجهیزاتی که مورد استفاده نیستند محل کار را بهم ریخته و شلوغ نشان می دهد . این اقلام فرسوده و غیر قابل استفاده را باید از محل کار دور ؛ یا آنها را بازسازی و قابل استفاده کرد .میزان استفاده از اقلام را می توان به شکل زیر نمایش داد.چگونگی نگهداری میزان استفاده موارد استفادهنگهداری در مکانی دور سالی یکبار کم نگهداری در انبار کارخانه هر ماه یکبار متوسط در مکان مخصوص و قابل دسترس در محل کار روزانه و هفتگی زیاد

No comments: