Tuesday, August 19, 2008

دربارة فناوري نانو چه مي‌دانيد؟

تاريخچه
اولين جرقه فناوري نانو در سال 1959 زده شد. در آن سال ريچارد فاينمن طي يك سخنراني با عنوان "There is plenty room at the bottom" ايده فناوري نانو را مطرح ساخت. اما واژه فناوري‌نانو اولين بار توسط نوريوتاينگوچي استاد دانشگاه علوم توكيو در سال 1974 مطرح گرديد. فناوري نانو كه از آن به عنوان "انقلاب صنعتي دوم" ياد مي‌كنند با صراحت تمام شروع شده است و سرانجام تمامي ابعاد زندگي ما را تحت تاثير قرارخواهد داد. اين فناوري به سرعت در بسياري از جبهه‌ها در حال پيشرفت است و به نظر مي‌رسد سريعاً پويايي برخي از بزرگترين صنايع ما از فناوري اطلاعات گرفته تا توليد انرژي و هوا فضا را تحت تاثير قرار خواهد داد. فناوري‌نانو نسبت به فناوري‌هاي ديگر وجوه دولتي بيشتري را به خود جلب كرده است. در كل دولت‌ها سالانه حدود سه ميليارد دلار روي فناوري‌نانو سرمايه‌گذاري مي‌كنند و هر ساله تلاش جديدي از سوي آمريکا ، اروپا و ژاپن براي عقب نگه داشتن رقبا مشاهده مي‌شود.برآورد مي‌شود که مخارج R&D مشارکتي در حد اين وجوه عمومي مي‌باشد و بنابراين روي هم رفته سالانه 5 الي 6 ميليارد دلار بر روي فناوري‌نانو هزينه مي‌شود.عموما بر روي اين موضوع که فناوري‌نانو بازار بزرگي خواهد بود توافق وجود دارد. بنياد ملي علوم آمريکا تا سال 2015 يک تريليون دلار براي آن برآورد مي‌کند ، در حالي که هيتاچي تخمين مي‌زند که بازار ژاپن به تنهايي مي‌تواند تا سال 2010 به 300 ميليارد دلار برسد. بر طبق گزارشي كه ستاد توسعه فناوري‌نانو به تازگي منتشر كرده است كشور آمريكا با انتشار 11627 مقاله فناوري نانو به عنوان كشور پيشرو در اين زمينه شناخته شده است. چين و ژاپن با 8807 و 5437 مقاله بعد از آمريكا در رده‌هاي دوم و سوم قرار دارند. با توجه به سرمايه‌گذاري چين در زمينه فناوري‌نانو اين كشور در سال 2009 آمريكا را پشت سر خواهد گذاشت و به عنوان كشور داراي بيشترين مقالات فناوري نانو در دنيا شناخته خواهد شد. از نظر ميزان سرانه سرمايه‌گذاري در دنيا كشور تايوان با سرانه سرمايه‌گذاري 40/9 دلار كه تقريباً دو برابر آمريكا است در جهان پيش‌‌تاز مي‌باشد.
تعريف فناوري نانو
فناوري نانو واژه‌اي است كلي كه به تمام فناوري‌هاي پيشرفته در عرصه كار با مقياس نانو اطلاق مي‌شود. اما تعريف دقيق‌تري از آن عبارت از ساخت ودستكاري هدفمند ساختارهاي مصنوعي با اندازه كنترل شده در مقياس 1 تا 100 نانومتر و ترجيحاً 2 تا 50 نانومتر مي‌باشد.اگر بخواهيم احساس فيزيكي از نانو داشته باشيم مي‌توان گفت كه يك نانومتر قطر موي انسان مي‌باشد. از رويكردي ديگر يك نانومتر برابر قطر10 اتم هيدروژن و يا 5 اتم سيليسيم مي‌باشد. برنامه ملي پيشگامي نانوفناوري آمريكا فناوري نانو را به صورت زير تعريف مي‌كند: «توسعه تحقيقات و فناوري در سطوح اتمي، مولكولي و ماكرومولكولي با طول تقريبي از 1 تا 100 نانومتر به منظور فراهم آوردن شناخت اصولي از پديده‌ها و مواد در مقياس نانو و با هدف ايجاد و استفاده از نانوساختارها، قطعات و سيستم‌هايي كه به خاطر اندازه كوچك و يا متوسط خود داراي خواص و عملكردهاي جديدي هستند.»
به طور كلي تأثيرات اجتماعي فناوري‌نانو در موارد ذيل احساس مي‌شود:
1- محصولات صنعتي و مصرفي به دليل كارآيي بسيار بالاي نانومواد و نانوساخت به طور پيوسته كوچكتر، بادوام‌تر، هوشمندتر، سريع‌تر و ارازن‌تر خواهند شد.
2- مراقبت‌هاي بهداشتي بيشتر در دسترس قرار گرفته و ارزان‌تر خواهند بود و در جلوگيري از بيماري‌ها ،جايگزيني اعضاي بدن و افزايش طول عمر مؤثرتر واقع خواهند شد. دارو‌هاي جديد و ابزارهاي تشخيصي بهتري وارد بازار خواهند شد.
3- هوشمندي دروني را در همه جا مي‌توان حس كرد و هر كسي در هر جا و هر زماني در دسترس خواهد بود.
4- مشاغل مختلف، كاركنان خود را ملزم به يادگيري مهارت‌هاي جديد مي‌كنند، تا بتوانند خود را در يك واقعيت اقتصادي جديد بر مبناي فناوري و محصولات نانوحفظ كنند.
5- آموزش براي بيان پيشرفت‌هاي سريع صنايع نانو، نياز به تغيير و تحول خواهد داشت.
6- نانوانرژي مي‌تواند اجسامي تميزتر و مقرون به صرفه‌تر از نظر سوخت به وجود آورد.
7- توليد مواد غذايي ارزان و مقوي، مشكلات فقر غذايي جهان را ريشه‌كن خواهد ساخت.
8- اقتصاد متكي بر دارائي مجازي يك جامعه كه تحت سلطة صنعت نانوفناوري مي‌باشد، سريعاً به آن دسته از افراد و سازمان‌هايي كه مالكيت معنوي خود را در اين تكنولوژي نو حفظ كرده‌اند، سود اعطا خواهد كرد.
همگرايي فناوري نانو با سه فناوري قدرتمند قرن 21 يعني رايانه‌ها، شبكه‌ها و فناوري زيستي باعث مي‌شود تا انتخاب‌هاي جديد و قدرتمندي كه هرگز در هيچ جامعه بشري تجربه نشده است در تاريخ زندگي بشر به وجود آيد.
منبع : http://www.nano-atu.ir/whatisnano.php

No comments: