Tuesday, July 1, 2008

استانداردIEC ( كميته بين المللي برق )

مترجم : بهرام شمس – نشريه صنعت سيم و كابل
تاريخچه تأسيس IEC يا International Electrical Committee :
در 15 سپتامبر 1904 ، نمايندگان كنگرة بين المللي برق IEC كه در سنت لوييس آمريكا برگزار شد ، گزارشي تنظيم كردند كه حاوي جملات زير بود :
(( تأميم و حفظ همكاري فيمابين تشكلات فني در دنيا ، بايد با انتصاب يك كميسيون نمايندگي در رابطه با استاندارد سازي و همگن كردن واژه هاي برق و دسته بندي دستگاهها و ماشين آلات الكترونيكي ، انجام پذيرد ))
پيامد اين گزارش آن بود كه IEC به طور رسمي در ماه ژوئن 1906 در لندن ، تأسيس شده و دفتر مركزي آن گشايش يافت.
اولين كميته هاي فني
تا سال 1914 ، IEC چهار كميتة فني تشكيل داد تا واژه ها ، نمادها و علائم ، دسته بندي ماشين آلات الكتريكي و منابع اصلي محرك الكتريكي را مورد بررسي قرار دهد. اين كميسيون اولين فهرست از واژگان و تعاريفي را كه ماشين آلات و تجهيزات الكتريكي را پوشش مي داد منتشر كرد.
همچنين اين كميسيون ، فهرستي از اختصارات حرفي بين المللي در مورد كميته ها و علائمي براي اسامي واحدها و نيز لستاندارد بين المللي مربوط به مقاومت مس و فهرستي از تعاريف و توصيه ها در رابطه با توربين هاي هيدروليك ، ماشين هاي دوار و ترانسفورماتورها ( مبدل ها ) را انتشار داد.
جنگ جهاني اول در كار IEC وقفه اي ايجاد كرد و فعاليت آن 1919 از سر گرفته شد و تا سال 1923 تعداد كميته هاي فني به ده كميته افزايش يافت . سپس شوراي IEC تصميم گرفت كه كميتة اقدام را ايجاد كند تا (( به تصميمات شورا ترتيب اثر داده ، از تلاشهاي دفتر مركزي حمايت كند و فعاليتهاي كميته هاي مشاوره اي را هماهنگ سازد ))
واحدهاي الكتريكي
در سال 1930 ، IEC واحدهاي الكتريكي ذيل را پايه گذاري كرد :
§ هرتز (Hertz) ، براي واحد فركانس
§ اورستد (Oersted) ، براي واحد شدت ميدان مغناطيسي (Magnetic field strength)
§ گاوس (Gauss) ، براي واحد چگالي فلوي مغناطيسي (Magnetic flux density)
§ ماكس ول (Maxwell) ، براي واحد شار مغناطيسي (Magnetic flux)
§ گيلبرت (Gilbert) ، براي واحد نيروي محرك مغناطيسي (Magneto motive force)
§ وار (Var) ، براي تعيين واحد توان راكتيو (Reactive power)
§ وبر (Weber) ، براي واحد عملي شار مغناطيسي
اين تصميمات براي توسعة سريهاي موجود واحدهاي عملي به يك سيستم قابل درك واحدهاي فيزيكي ، اتخاذ شد ، به طوري كه به آن سيستم جيورجي (Giorgi system) گفته شد كه از نام يك دانشمند و مهندس ايتاليايي به نام جيوواني جيورجي (Giovanni Giorgi) 1871-1950 گرفته شده است.
اين سيستم به نحو استادانه اي ساخته شد و هم اكنون به عنوان ((سيستم بين المللي System International )) شناخته شده است كه به طور اختصار به صورت SI نشان داده مي شود.
IEV,CISPR
بين جنگهاي جهاني اول و دوم ، تعدادي از سازمانهاي بين المللي جديد تأسيس شدند و IEC براي جلوگيري از تداخل فعاليتها و تلاشهاي اين سازمانها ، به ضرورت همكاري با اين نهادها انديشيد. در بعضي از موارد كميته هاي فني مشاركتي تشكيل داد كه يكي از اين كميته هاي مشاركتي ، (( كميته بين المللي تخصصي در تداخلات راديويي International Special Committee on Radio Interface )) يا CISPR بود.
در سال 1938 ، IEC ، اولين ويرايش (( واژه هاي بين المللي الكتريكي Internatonal Electrotechnical Vocabulary )) IEV را منتشر كرد كه در حال حاضر به آن (( دايرةالمعارف برق Electropedia )) گويند و به طور رايگان در اختيار عموم قرار گرفته است. يكسان سازي واژه هاي فني برق ، يكي از فعاليتهاي اساسي بود كه توسط كنگرة سنت لويس به IEC محول شد. در روزهاي آغازين ، (( كميتة واژه شناسي )) در اين كار پيشقدم شده بود و در شرايطي آغاز به كار كرد كه تا اين زمان ، جزء تعداد اندكي واژه نامة برق ، هيچ واژة بين المللي فني ، منتشر نشده بود.
كميتة IEV با انتشار 2000 واژه به زبانهاي فرانسوي ، انگليسي ، آلماني ، ايتاليايي ، اسپانيايي و اسپرانتويي و همچنين تعاريفي به زبانهاي فرانسوي و انگليسي ، به درستي به عنوان يك دستاورد برجسته ، مورد توجه قرار گرفت.
IEV توانست علاقة سازمانهاي بين المللي فني خارج از حيطة فني برق را نيز به خود جلب كند. در سپتامبر 1939 ، به علت وقوع جنگ جهاني دوم ، فعاليتهاي IEC متوقف و 6 سال بعد مجدداً آغاز شد.
در سال 1948 ، دفتر مركزي IEC از لندن به ژنو در سويس منتقل شد.
جريان ضعيف ، الكتروآكوستيك و فركانس هاي راديويي
متعاقباً IEC فعاليتهاي خود را در زمينة جريانهاي ضعيف توسعه داد ، كه تنها بخش كوچكي از فعاليت كميسيون IEC ، قبل از سال 1939 را تشكيل مي داد.
استانداردهايي كه اندازه گيريها ، الزامات ايمني و نيز آزمايشها و مشخصات اجزاي دريافت كننده هاي راديويي و تلويزيوني ها را پوشش مي دادند ، يكيك ظاهر شدند. در همين زمان ، كار بر روي الكترو اكوستيك شروع شد و اين هنگامي بود كه CISPR ، استانداردهاي مربوط به محدوديت هاي مجاز فركانسهاي گوناگون مورد استفاده در گيرنده هاي راديويي و روشهاي اندازه گيري تداخل و پارازيت را گسترش مي داد.
فناوري هاي جديد ، كميته هاي فني بيشتر
از سال 1948 تا 1980 ، تعداد كميته هاي فني از 34 به 80 كميته افزايش پيدا كرد و فناوري هاي جديد كه شامل خازنها ، مقاومت ها ، نيمه هادي ها ، تجهيزات الكتريكي در زمينة پزشكي و سيستمهاي جهت ياب دريايي و هوايي و سيستمهاي ارتباطات راديويي مي شد ، به كميته ها پيوستند.
در سال 1974 ، IEC (( كميتة فني 76 )) ، را براي استانداردهاي مرتبط با ليزرها ، با توجه ويژه به مسائل ايمني آن ، ايجاد كرد. اين كميته سيستم چهاركلاسي را براي ليزرها توسعه داد كه يك مرجع جهاني است. اين سيستم ، ليزرهاي مورد استفاده در تجارت ، تفريح و سرگرمي ، تحصيل ، پزشكي ، تحقيقات و صنعت را پوشش مي داد.
در دو دهة اخير قرن بيستم ، IEC تكنولوژي هاي جديد را مورد بررسي قرار داده و كميته هاي فني جديدي براي تهيه استانداردهاي حفاظت از برق گرفتگي ، فيبرهاي نوري ، ماوراءصوت ، سيستم هاي توربين بادي و طراحي اتوماسيون به وجود آورد.
در سال 1995 ، IEC جايزة لرد كلوين 20 را ايجاد كرد. در هر سال ، حداكثر3 دريافت كننده انتخاب مي شدند تا با اين جايزه از خدمات شايستة آنها در استاندارد كردن موضوعات مربوط به الكتروتكنيك در سطح جهاني ، ستايش و قدرداني شود. براي همگام شدن با رشد سريع تكنولوژي در آغاز قرن 21 ، IEC بيشترين كميته هاي فني را براي تكنولوژي هاي سوخت هسته اي ، روشهاي ارزيابي ، ميدانهاي الكترومغناطيسي و الكتريكي كه انسانها در معرض آن قرار مي گيرند ، ايجاد كرد.
در سال 2005 ، كميسيون IEC جديدترين چاپ و ويرايش فرهنگ لغات IEC به چند زبان (IEC Multilingual Dictionary) را منتشر كرد ، به طوري كه در حال حاضر اين فرهنگنامه شامل 19400 لغت و تعاريف فني و الكتريكي به زبانهاي فرانسوي و انگليسي است. همچنين كلمات معادل آنها به 13 زبان ديگر تهيه شده است.
در سال 2006 ، IEC صدمين سالگرد خود را جشن گرفت و دومين قرن سرويس دهي خود را به بازار صنعت و تجارت ، در معرض ديد گذاشت.

No comments: