Monday, June 23, 2008

LED ها ، بهترين منبع روشنايي و كاهش مصرف برق (قسمت اول )

منبع : نوربخش صادقي - پيك برق
آلودگي محيط زيست و انتشار گازهاي گلخانه اي در فضا و هواي كره زمين سبب شده كه صنعت برق در كشورهاي مختلف جهان علاوه بر اينكه به سمت انرژي هاي تجديدناپذير حركت كند در زمينه بهره گيري از لامپ هاي روشنايي جديدي كه كمترين ميزان آلودگي را در بر دارد اقدام كند.
با بالا رفتن حرارت كره زمين ، همه كشورها بايد به خذف عوامل سازنده گازهاي گلخانه اي كمك كنند ، يكي از اين عوامل كه باعث توليد گازهاي گلخانه اي مي شود ، لامپ هاي معمولي يا همان لامپ هاي رشته اي ( فيلامان دار ) و تابان است كه به دليل استفاده وافر در اكثر كشورهاي جهان از عوامل مهم توليد گازهاي گلخانه اي به شمار مي آيد و با در نظر گرفتن اين نكته كه سهم روشنايي كه عمدتاً نيز به وسيله لامپ هاي رشته اي تأمين مي شود از كل مصرف الكتريسيته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگير است به عنوان مثال در ايران حدود 30 درصد از كل انرژي مصرفي و حدود 45 تا 50 درصد از مصرف پيك صرف تأمين روشنايي مي شود ، اين موضوع را جدي تر نشان مي دهد.
با توجه به اين امر ، بسياري از كشورها ، برنامه چند ساله اي را براي جايگزين كردن مدلهاي ديگري از لامپ به جاي لامپ هاي رشته اي كرده اند تا در دراز مدت بتواند اين نوع لامپ را حذف كرده و لامپ ديگري را جايگزين كنند كه علاوه بر حذف گازهاي گلخانه اي از انرژي كمتري براي توليد نور بيشتر استفاده كند. البته اين مساله نياز به تغيير فرهنگ مردم در نوع استفاده از تجهيزات دارد تا رويكرد آنها به اين نوع لامپ همگاني بيشتر شود. هزينه خريد اوليه بالاي ساير لامپ ها و ارزان بودن انرژي از دلايل عمده روي آوردن بسياري از مردم به خريد لامپ هاي معمولي و تابان است.
سؤال اين است اكنون چه نوع لامپي مي تواند جايگزين آن شود ؟
آيا گاهي از اين موضوع به تنهايي براي تغيير رويكرد استفاده كنندگان كافي است ؟ يا اينكه اين طرح جهاني نيازمند بسيج همگاني براي رشد تكنولوژي و كاهش هزينه ساير لامپ ها است ؟
هم اكنون شايد تنها لامپ جايگزين كه مي تواند گزينه مناسبي باشد ، مدلهاي مختلف از لامپ فلورسنت ( معروف به مهتابي ) است. لامپ لوله اي فلورسنت ، لامپ كم مصرف و فلورسنت فشرده ( CFLو FPL )
از جمله آنها محسوب مي شوند ، اما آيا آينده از آن اين نوع لامپ است ؟

No comments: