Sunday, June 29, 2008

برنامة كمپاني فورد براي استفاده از انرژي الكتريكي پاك

كمپاني فورد انرژي الكتريكي تجديد ناپذير را براي برآورده كردن نيازهاي فني و مهندسي خود را در كارخانة كلن آلمان تهيه كرده است كه از آن در مونتاژ مدل هاي Fiesta و Fusion در كارخانه استفاده خواهد شد.
مزيت اين ابتكار ، كاهش ميزان نشر CO2 به ميزان 190 هزار تن در سال خواهد بود.
دكتر ولفگانگ اشنايدر ، معاون فورد اروپا در امور دولتي و زيست محيطي در اين باره مي گويد : ابتكار انجام شده در كارخانة كلن بخشي از نگرش وسيع ما براي به حداقل رساندن عوارض زيست محيطي ، به ويژه نشر CO2 درمحصولاتمان را بازتاب مي دهد و در حقيقت سنگ بناي تلاش هاي ما در اجراي مجموعة وسيعي از اقدامات در كارخانه هاي اروپايي خود با هدف كاهش نشر CO2 خواهد بود.
انرژي الكتريكي پاك به عنوان انرژي كه از منابع كاملاً تجديدپذير و سازگار با محيط زيست حاصل مي شود شناخته شده است. اين نيرو توسط سه نيروگاه آبي در نروژ و سوئد توليد شده و از طريق شركت Rhein Energie AG كه خدمات مربوط به تأمين انرژي هاي زيربنايي را بر عهده دارد به شركت فورد منتقل مي شود. اين قرارداد تحويل 480 هزار مگاوات ساعت را در هر سال پيش بيني كرده است. انرژي الكتريسيته اي كه از اسكانديناوي تأمين مي شود تمام نياز تأسيسات فورد را در كلن تحت پوشش قرار مي دهد. اين انرژي نه تنها در مونتاژ مدل هاي Fiesta و Fusion به كار مي رود ، بلكه در سازمان هاي اداري كلن ، مركز توسعة محصول و دپارتمان خدمات و مشتري ( هر دو واقع در Merkenich ) و همچنين عمليات هاي توليدي و اجرايي سرمايه گذاري هاي مشترك فورد مورد استفاده قرار مي گيرد.
فورد همچنان به تلاش براي كاهش عوارض زيست محيطي خود در سطح جهان ادامه مي دهد. اين شركت از سال 2000 ميزان مصرف انرژي خود را 27 درصد ( 12 درصد در هر محصول ) ، نشر CO2 را 31 درصد ( 16 درصد در هر محصول ) ، و مصرف آب را بيش از 25 درصد ( 11 درصد در هر محصول ) كاهش داده است. نيروي تجديد پذير يا سبز حدود 3 درصد از نياز جهاني فورد را از طريق استفاده از انرژي هاي آبي ، بادي ، خورشيدي و انرژي هاي خاصل از پسماندهاي گازي تأمين مي كند.
منبع : Renewable energy world
نشريه سازمان انرژي هاي نو ايران

No comments: