Thursday, May 15, 2008

كار با شبكه واتصال زمين موقت

در صنعت برق از نقطه نظر ايمني مي توان كارها را در بخش
هاي توليد ، انتقال و توزيع به دو دسته زير تقسيم نمود :
الف – كار با شبكه هاي برقدار
ب – كار با شبكه هاي بي برق

الف - از آنجا كه كار با تآسيسات برقدار ندرتاً انجام مي پذيرد و از طرفي پرسنل ، مجاز اين رشته شغلي از تخصص بالايي برخوردار بوده و به خطرات هات لاين واقف مي باشند با استفاده از لوازم عايق استاندارد ضمن رعايت فواصل مجاز از بروز برقگرفتگي جلوگيري نموده و حادثه از اين بابت در مقايسه با كارهاي دستة دوم بسيار ناچيز مي باشد.

ب – گروههاي نوسازي ، تعميرات ، نگهداري و بهره برداري بيشترين پرسنل اجرايي صنعت برق را تشكيل مي دهند ، آمار حوادث نشان مي دهد ، شركت برقي وجود ندارد كه سالانه براي فرد يا افرادي از مشاغل كارهاي فوق حادثه اي نداشته باشد.
در مقام توازن همانگونه كه بيشترين حوادث تآسيسات و ايجاد خاموشي هاي ناخواسته از نقطه نظر اتصاليها :
- فاز به زمين
- فاز به فاز
- دوفاز به زمين
- سه فاز به هم
مربوط به فاز به زمين مي باشد ، حادثه برقگرفتگي كه در حقيقت يكنوع اتصالي مي باشد ، زماني اتفاق مي افتد كه فرد مجري بين فاز و زمين قرار گرفته و بيش از 90% حوادث ، جاري را تشكيل مي دهد.
براي از بين بردن اينگونه حوادث براي افراد اجرايي كه سرمايه هاي ارزشمند شركت ها محسوب مي گردند و كنترل ضايعات از اين بابت ، زماني به حد قابل قبول و نتيجه مطلوب خواهيم رسيد كه كاربرد ارت موقت را سر لوحه ايمني در كار براي اينگونه شغل ها قبل از شروع به عمليات اجرايي قرار دهيم ، با استفاده صحيح از اتصال زمين موقت مي توان ، حادثه را كاملاً از بين برد و زماني به اين مهم دست خواهيم يافت كه قطع كليد را به تنهايي عامل بي برقي ندانسته و بپذيريم « شبكه بي برق به شبكه اي اطلاق مي گردد كه پس از قطع مدار ، تست و تخليه شده و طرفين محل كار در معرض ديد فرد مجري ارت موقت شده باشد » ، در غير اينصورت :
1- اشتباه قطع مدار توسط مجري يا همكاران مي تواند باعث برقگرفتگي گردد.
2- اشتباه وصل مدار تاكنون كراراً عامل حادثه برقگرفتگي بوده است ، مسلماً افرادي كه مي خواهند روي شبكه كار كنند ، حتماً آن را بي برق مي كنند و بعضاً آزمايش هم مي نمايند ولي گاهي در اثر بي دقتي يا سوء تفاهم در امر قطع و وصل كليدها ممكن است سستم برقدار گردد.
3- هنگام بي برق شدن شبكه و خاموشي مشتركين راه اندازي ژنراتورهاي اضطراري مشتركين ، مي تواند عامل برقدار شدن مدار و بروز برقگرفتگي براي گروه تعميرات گردد.
4- ولتاژ القايي از فازهاي مجاور نكته اي است كه دائم بايد به آن توجه داشت ، حتي در مدارهاييكه بي برق گرديده اند امكان تغذيه الكترومغناطيسي و الكترواستاتيكي از فازهاي مجاور برقدار وجود دارد ، اين ممكن است در يك سيستم يا از سيستمي كه به تأسيسات مجاور نصب شده است باشد ، نكته مهم آن است كه اين ولتاژ القايي بايد از طريق زمين كردن تخليه شود تا از امكان هر گونه خطري از قبيل صدمه الكتريكي يا ناراحتي به هنگام كار يا عكس العمل هاي بدن شخصي كه كار مي كند جلوگيري به عمل آيد.
5- بروز اتصال كوتاه و اتصالي هاي شبكه اثرقابل ملاحظه اي در اينگونه ولتاژهاي القايي به شبكه هاي بي برق مجاور دارد ، اگر چه جريانات اتصالي هاي شبكه ممكن است در زمان هاي كوتاهي بوجود آيد ولي مقادير آنها به حدي است كه قادر است به صورت لحظه اي فرد مجري را از بين ببرد.
6- ممكن است قسمتي از شبكه كه بي برق شده و گروه اجرايي مشغول كار است ، ظاهراً بي خطر ديده شود ، ولي ولتاژ گذرا ناشي از برق آسماني يا طوفان احتمالي ، در صورت عدم استفاده از اتصال زمين موقت قطعاً حادثه آفرين خواهد بود. ( حتي شبكة تازه احداث شده كه هنوز هيچ ارتباطي به مصرف كننده اي ندارد و در ظاهر امن است ، مي تواند به دلايل مختلف از جمله صاعقه برقدار شود.)

No comments: