Tuesday, April 8, 2008

صندلي مناسب براي دانش‌آموزان


براساس علم ارگونومي، ميز و صندلي بايد به گونه‌اي باشد كه كف پاي فرد در هنگام نشستن روي صندلي ،روي
زمين هم‌سطح قرار گيرد। بخصوص هنگام نشستن دانش‌آموزان روي صندلي، بايد به اين نكته توجه بيشتري شود
امكان جابجايي و حركت آزادانه با توجه به فاصله بين ران و سطح زيرين ميز، توجه به ارتفاع ميز طوري كه آرنج‌ها تقريبا هم‌سطح با لبه جلويي ميز باشد، توجه به شرايط صندلي مطالعه در منزل و... از نكاتي است كه شرايط دانش‌آموزان را براي نشستن روي يك صندلي مناسب، مساعدتر مي‌كند.
دكتر تركمان، متخصص ارتوپد در اين رابطه مي‌گويد: وقتي كف پا روي زمين قرار مي‌گيرد، زاويه‌اي كه ران با تنه مي‌سازد حدود 90 درجه است و در اين صورت گودي كمر حفظ مي‌شود.
در هنگام مطالعه سر و گردن نبايد بيشتر از 20 درجه به طرف پايين خم شود. علاوه بر آن، بعضي اعمال مثل تاق ‌باز خوابيدن يا به شكم خوابيدن در هنگام مطالعه در درازمدت، دردهاي ناحيه گردن و كمر را افزايش مي‌دهد.
وي يادآور شد: كساني كه طولاني مدت مطالعه مي‌كنند يا به حالت نشسته كاري را انجام مي‌دهند، بايد هر 20 دقيقه یک بار عضلات خود را حركت دهند.
در واقع چهار گروه اصلي عضلات كه شامل عضلات ناحيه ران، باسن، ستون فقرات و شانه مي‌شوند، نبايد به طور مداوم بي‌حركت بمانند، چون در طولاني مدت صدمات زيادي را براي فرد ايجاد مي‌كنند.اگر اين توصيه‌ها در درازمدت رعايت نشود، فرد را دچار آسيب‌هاي جدي از جمله آرتروز، ساييدگي مفاصل و مشكلات گردن مي‌كند كه كمتر درمان قطعي براي آن وجود دارد।
منبع : اينترنت

No comments: