Friday, January 15, 2010

حيوانات مزاحم كه كار ايستگاه هاي فشار قوي را مختل مي كنند- بخش دوم

علاوه براين براي حفاظت تجهيزات موجود در سيستم و بهبود قابليت اطمينان در سيتم و حذف ريسك هاي ناشي از همجواري ادوات با هم و با محيط جغرافيايي اطراف خود و حفظ رضايت مشتري ، موضوع حفاظت تجهيزات در معرض مخاطره از طرف انواع گونه هاي جانوري مزاحم ، موضوع چالش برانگيزي است . لازم است كه درباره انواع جانوران مزاحم به لحاظ گونه هاي زيستي و پراكندگي آنها درمناطق جغرافيايي پيرامون ايستگاه هاي فشار قوي اطلاعات جامعي جمع آوري كرد . براي ارزيابي اين مشكل و ارائه راهكارهاي ممكن بايد از جنبه هاي مختلفي موضوع ياد شده بررسي شود .
اين جنبه ها به شرح ذيل است :
1- تشخيص گونه هاي مختلف جانوري ، اندازه آنها و تمايلات غريزي آنها
2- محدوده ولتاژ تجهيزات و فواصل و كليرنس هاي عايقي آنها از زمين
3- بررسي محيط طبيعي زيست جانوران و همجواري آن با ايستگاه فشار قوي
4- بررسي روشهاي ورود جانوران به محيط داخل ايستگاه هاي فشار قوي
5- تشخيص عوامل تاثير گذار و جذب كننده جانوران جهت ورود به محدوده ايستگاههاي فشار قوي
6- بررسي روشهاي قابل پياده سازي جهت ايجاد حصار و موانع جهت جلوگيري از ورود حيوانات
7- روشهاي مختلف جهت ترساندن انواع جانوران
8- موارد اصلاح فواصل عايقي
9- استفاده از روشهاي بازدارنده و غيره
فواصل عايقي مورد نياز
درجدول كمترين فاصله هاي هاديهاي فاز به زمين و فاصله عايقي بين هاديهاي فاز به فاز براي انواع تيپ جانوران ارائه شده است . اين جدول ميتواند Reference (منبع) باشد .
سنجاب
در امريكاي شمالي متهم اصلي جهت ايجاد اتصالي ناخواسته سنجاب ها هستند اگر چه تيپ ها و گونه هاي زيستي بسياري از سنجابها در دنيا وجود دارند اما ميتوان به طور عمومي قد اين موجودات را 18 اينچ (450 ميليمتر) در نظر گرفت . با استفاده از اين مشخصات ميتوان تجهيزات و فواصل عايقي را تعيين و با حضور اين حيوان در فاصله بين دو فاز يا فاصله فاز به زمين اتصالي رخ ندهد . درتجهيزات استفاده شده در ايستگاههاي فشار قوي مدرن در محدوده ولتاژي 35 كيلوولت به بالا به طور عمومي باتوجه به فواصل عايقي در نظر گرفته شده ، مشكلات ناشي از سنجاب ها تاحدودي از بين رفته است . اگرچه فاصله بين فاز به فاز به زمين در تجهيزات مختلف بايد امتحان شود . مراكر تحقيقاتي مختلفي دلايل ورود سنجابها در محدوده ايستگاههاي فشار قوي را بررسي مي كنند . براي توضيح اين مساله همجواري درختان و بوته هاي رشد كرده درنزديكي سايت ايستگاههاي فشار قوي ميتواند از عوامل جذب كننده اين موجودات باشد و بعضي از گزارشها حاكي از اين مطالب است كه حتي حذف و چيدن پوشش گياهي تاثيري بر خروجي هاي ناخواسته سيستم قدرت نداشته است و تجارت نشان مي دهد كه باتوجه به مسير طي شده به وسيله حيوانات و ردپاي آنها و نحوه جايگيري تجهيزات نتوانسته اند مشخص كنند كه سنجاب ها از چه مسيريوارد محوطه تجهيزات در ايستگاه فشار قوي مي شوند با توجه به مشاهدات تجربي ، حيوانات و جانوران به دلايل مختلف از جمله شكار ، حرارت و عامل گرما ، نوسانات و لرزش هاي تجهيزات الكتريكي ، جذب و وارد محوطه تجهيزات ميشوند . ورود به محوطه ايستگاه فشار قوي ميتواند از بالا به پائين و يا از روي حصار ايستگاهها باشد.
پرندگان
پرندگان مي توانند هنگام ورود به ايستگاههاي فشار قوي مسائل متعددي ايجاد كنند بديهي و مشهود است باتوجه به طول بال پرندگان به هنگام پرواز امكان اتصاب فاز به زمين و فازبه فاز وجود دارد . مساله ديگر درمورد ايجاد اتصال كوتاه ، خارها و خاشاك استفاده شده براي لانه سازي بر روي تجهيزات فشار قوي و استراكچرها ( گنتري ها ، دكل‌هاي فشار قوي، موج گيرها) است .
حتي در گزارش ها ( ثبت شده درامريكا) مشاهده شده پرندگان به هنگام لانه سازي از رشته هاي سيم و يا حتي نوار مفناطيسي استفاده شده در نوار كاست استفاده كرده و اين امر سبب بروز اتصال كوتاه شده است . مواد زائد و رساناي الكتريكي درهنگام باد و توفان يا سقوط كردن از روي اتراكچرها و باسبار منجر به ايجاد جرقه و آرك و ايجاد خطا و بروز تريپ ناخواسته سيستم قدرت شده اند . به عنوان مثال گزارش هاي ثبت شده از طرف ديسپاچينگ برق منطقه‌اي زنجان حاكي از آن است كه بارهابراثر برخورد پرندگان با سلولهاي بانك خازني ( قزوين1- تابستان88) و بوشينگ 20 كيلوولت ترانسفورماتورهاي 20/63 ، باعث خروج خودكار و ناخواسته اي سيستم شده است ( پست ماهنشان توسط R.E/F – 23/6/88) مشكل سوم ايجاد شده توسط پرندگان ، آلوده ساختن ايزولاتورها و مقره ها به سبب خروج مدفوع آنها است . آلودگي مقره ها به سبب باقي ماندن مواد زائد مي تواند مسيري براي ايجاد جرقه و اتصال هادي فاز به زمين شده و سطح خزش ايزولاتورها را كه از جنس چيني و پوليمر است را كاهش دهد .
چهارمين مشكل ايجاد شده توسط پرندگان كه معروف به Streamer Outage است .
منشا ايجاد آن آشيانه هاي توزي شكل پرندگان بر روي مقره ها و ايزولاتورها است مسير ايجاد شده ميتواند سبب اتصال كوتاه شدن هاديها و باسيار شده و تشكيل ارك شود . وجود لانه ها و جوجه هاي داخل آن ميتواند انگيزه اي براي شكار كدن آنها در حيواناتي مانند گربه ها و مارها و راكن ها و راسوها و كركس ها كه سعي در بدست آوردن غذا دارند شده و سبب بروز مشكلات حاد مي شود .
مارها
مارها سهم بسزايي درخروح ايستگاههاي فشار قوي از مدار دارند در بعضي از مناطق عامل اصليخروجي هاي ناخواسته ، مارها هستند . زيرا اندازه آنها از نظر طولي و توانايي بالارفتن از موانع طبيعي از ويژگي آنان است .
اگر از ورود مارها به محوطه پست ممانعت به عمل ايد ، ممكن است مشكلات جديد ديگري ايجاد شود . دليل ورود مارها به محوطه پست شكار پرندگان و تغذيه از تخم پرندگان است . حذف اين موجود شكارچي ، سبب افزايش جمعيت پرندگان در ايستگاههاي فشار قوي مي شود زيرا هجوم پرندگان منجر به مشكلات مخصوص است .
راكن ها و راسوها
راكن ها و راسوها حيوانات بالاروند بسيار ماهري از موانع هستند و ميتوانند به راحتي داخل پست ها شوند . برخلاف مارها ، راكنها گاه و بي گاه و نه به دلايل خاصي از روي كنجكاوي وارد محوطه پست ها مي شوند و به علت اندازه نسبتاً بزرگشان ميتوانند سبب اتصال كوتاه شدن فاز به فاز و فاز به زمين در محدوده ولتاژهاي زير 30 كيلوولت شوند ( رفتن راسو بر روي ترانسفورماتور مصرف داخلي در پست ناصرآباد – خروج خودكار توسط رله R.E/F – 26/5/88) و عملكرد رله بوخهلتس ترانسفورماتور نوتر- رفتن راسو بر روي ترانسفورماتور 20/63 پست دندي خروج خودكار توسط رله R.E/F – 19/7/88) .

No comments: