Wednesday, June 30, 2010

آشنايي با سيستم انرژي برق در قطارشهري و مترو (2)

روش هاي برق رساني به قطار
شبكه بالاسري
در اين روش به كمك شبكه اي كه در بالاي سر قطار ايجاد مي شود انرژي قطار تامين مي شود.
مزاياي شبكه بالا سري
در پست ها تنظيم كننده ها لازم نيست زياد حساس باشند.
ساييدگي پانتو گراف نسبت به جاروبك در ريل سوم كمتر است.
صدا در شبكه بالاسري نسبت به ريل سوم كمتر است.
براي تعميرات ريل نياز به قطع كردن برق نيست.
خطرات جاني براي افرادي كه از روي ريل حركت مي كنند بسيار كم است.
معايب
دشواري در تنظيمات اوليه شبكه
دشواري در ترميم شبكه بعد از سوانح
خطرات رعد وبرق و شاخ و برگ درختان محيط هاي باز
ريل سوم
در اين روش به كمك يك ريل هادي كه در كنار دو ريل ديگر نصب مي شود انرژي قطار تامين مي شود.
اما اگر بخواهيم از ريل سوم براي تغذيه قطار استفاده كنيم استاندارد سيستم هاي ولتاژ اروپايي در راه آهن هاي برقي بر اساس EN50163 به ما فقط اجازه مي دهد از ولتاژ 750 ولت استفاده كنيم.پس اگر ما بخواهيم از سطوح ولتاژ بالاتر استفاده كنيم بايد از شبكه OCS استفاده كنيم.
معمولا ريل كنتا تاكت سيم هادي با سطح مقطع ماكزيمم 900 ميلي متر مربع مي باشد به همين دليل در جاهايي كه ترافيك زياد است و ما مي خواهيم از ولتاژ 750 استفاده كنيم ريل سوم پيشنهاد مي شود. اين ريل تا 6000هزار آمپر به ما جواب مي دهد.
مزاياي ريل سوم با ولتاژ 750 ولت و جريان مستقيم
نصب شدن در قطعات كوچك با بهترين فاصله جدا كننده
استفاده از برق متناوب محلي در شهر براي پست هاي حمل و نقل و ركتيفايرها
ساده بودن سيستم
معايب
براي حفا ظت بيشتر بايد در مسيرهاي مستقيم استفاده شود
پيچيدگي در نصب كليدها
خطر برق گرفتگي براي پرسنلي كه روي خط حركت مي كنند و براي حفاظت پرسنل لازم است از روكش هاي عايق استفاده شود.
چون سطح جريان در اين سيتم بالاست و در ابتداي راه اندازي قطار جريان زيادي طلب مي كند و بار زياد است در هدوي كم ممكن است بعضي اوقات اتصال كوتاه رخ دهد و براي رفع مشكل بايد كليد را باز كرد.
تنظيمات زياد و حساس كليدها در پست
مقايسه روش هاي گوناگون برق رساني در سيستم حمل و نقل ريلي
ضوابط انتخاب روش هاي برق رساني
براي خطوط جديد ريلي كه ساخته مي شوند روش برق رساني بيشتر وابسته است به نوع ناوگاني كه در آن خط حركت مي كنند براي مثال در پروژه هاي دنيا از معيارهاي عمومي زير تبعيت مي شود.
براي ناوگاني مانند تراموا
در اكثر موارد چون مسير حركت ترامواها مستقيم نيست از شبكه بالاسري OCS سبك مدل واگن برقي با ساپورت هاي سبك استفاده مي شود.
در خط هايي كه كاملا مستقيم هستند از ريل سوم مي توان استفاده كرد.
براي تراموا بهترين رنج ولتاژ كار ولتاژ 750 ولت مستقيم است و رنج توان و قدرت يكسو كننده ها در اين سيستم نسبتا كم است حدود 600 تا 900 كيلو وات
براي ناوگاني مانند متروي سبك
در خط هايي كه كاملا مستقيم هستند از ريل سوم استفاده مي شود
اگر اين خط در مسيرهاي مستقيم نباشد از شبكه بالاسري استفاده مي شود
براي متروي سبك بهترين رنج ولتاژكار ولتاژ 750 ولت و 1500 ولت مستقيم است رنج قدرت يكسو كننده ها در اين سيستم 1000 تا 2000 كيلووات است.
براي ناوگاني مانند مترو
مطمئنا به دليل مستقيم بودن مسير كانون انتخاب بر روي استفاده از ريل سوم با ولتاژ كار 750 ولت مستقيم خواهد بود.
اما امروزه از شبكه بالاسري با ولتاژ 1500 ولت و 3000 ولت مستقيم توصيه مي شود.
براي ناوگاني مانند قطار حومه شهري
سيستم برق شبكه بالاسري با ولتاژ 1500 تا 3000 ولت DC انتخاب خواهد شد
براي مسافت طولاني تر در حومه شهر با ماكزيمم سرعت 120 كيلومتر سيستم برق شبكه بالاسري با ولتاژ 25 كيلو ولت تك فاز جريان AC پيشنهاد بهتري مي باشد

No comments: