Monday, May 31, 2010
سقوط تير چراغ برق بر روى كودك ۲ ساله
کلید های اتوماتیک فشار ضعیف
علیرضا سبزعلیان
به منظور حفاظت تأسیسات روشنائی، برق صنعتی، سیم و کابل و ماشین آلات در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز، کلید- فیوز و کلیدهای اتوماتیک استفاده میگردد.
لیکن به لحاظ اینکه اولا فیوزها همیشه نمی توانند عمل حفاظت موضعی و سلکتیو را در انواع مختلف شبکه ها بطور کامل و بدون خطا انجام دهند و در ثانی بعلت اینکه در شبکه سه فاز در موقع ازدیاد جریان اغلب قطع سه فاز بطور همزمان لازم و ضروری است لذا نمی توان همیشه از فیوز و کلید- فیوز استفاده کرد.
در ضمن در بعضی از شبکه های توزیع می بایست به محض برگشت جریان (ولتاژ) یا افت بیش از حد مجاز ولتاژ، مدار بطور خودکار قطع و آلارمهای لازم ایجاد گردد.
همچنین در بعضی موارد ورود اتوماتیک یا دستی ژنراتور اضطراری یا ترانسفورماتور در شبکه توزیع جهت تداوم کار شبکه یا انجام تعمیرات دوره ای شبکه اجتناب ناپذیر می باشد.
در چنین حالاتی فقط از کلید اتوماتیک می توان استفاده کرد.
کلیدهای اتوماتیک علاوه بر موارد فوق نسبت به فیوزها و کلید- فیوزها دارای مزایای زیر می باشند :
کلید خودکار پس از قطع مدار در اثر جریان زیاد و یا هر عامل دیگری بلافاصله مجددا آماده بهره برداری می باشد.
با کمک کنتاکتهای فرعی که در آن تعبیه شده می توان وضعیت کلید را در هر حالت (قطع، وصل یا وقوع خطا) توسط سیگنال تعیین و در اطاق فرمان منعکس کرد.
ساختمان این کلیدها بگونه ای است که اگر کلید را بر روی یک مدار اتصال کوتاه شده ببندیم، در ضمن عمل بسته شدن، رله اضافه جریان کلید بسرعت وارد عمل شده و مدار را قطع می کند.
- کلیدهای فشار ضعیف :
از انواع کلیدهای فشار ضعیف می توان به کلیدهای زیراشاره کرد:
- کلیدهای اتوماتیک کمپکت(Moulded case circuit breaker:M.C.C.B)
- کلیدهای اتوماتیک هوایی(Air circuit breaker:A.C.B)
- کلیدهای مینیاتوری(Miniature circuit breaker:MCB)
- کلیدهای حافظ موتور(Motor protection circuit breaker:M.P.C.B)
- کلیدهای محافظ جان(Residual current circuit breaker:R.C.C.B )
-کلید اتوماتیک و کلید غیر اتوماتیک:ابتدا لازم است بدانیم کلیدهای اتوماتیک با کلیدهای غیر اتوماتیک چه فرقی دارند،کلیدهای اتوماتیک به کلیدهایی گفته میشود که دارای رله هستند و هر کدام برای کاربردهای مخصوصی مورد استفاده قرار میگیرد بطور مثال کلیدهای اتوماتیک هوایی دارای رله های بسیار هوشمندی هستند واین رله ها از نوع رله های الکترونیکی هستند،اما کلیدهای غیر اتوماتیک کلیدهایی هستند که صرفا"برای قطع و وصل مورد استفاده قرار میگیرد و فاقدرله میباشند بطور مثال کنتاکتور یک تجهیز غیر اتوماتیک است که برای قطع و وصل های گوناگون با کاربردهای مختلف یک مشخصه ای دارد مثلا"کنتاکتور AC3 برای بارهای القایی است.
*بیشترین توسعه ای که روی کلیدهای فشار ضعیف انجام میدهند رویcurrent limiting است که هر چه این خاصیت بیشتر شود کلید گرانتر میشود.این خاصیت مستقیما"به زمان قطع کلید بستگی دارد.
*معمولأ در کاتالوگ کلیدهای فشار ضعیف دو مشخصه فنی به نامهای Icu و Ics مشخص شده اند که دانستن مفهوم آنها در انتخاب کلید مهم است.
Icu : جریان اتصال کوتاهی که کلید تنها یکبار بدون انکه آسیبی ببیند قادر به قطع آن می باشد و برای دفعات بعدی نیاز به تعمیر و سرویس و یا تعویض دارد.
Ics : جریان اتصال کوتاهی که کلید به دفعات قادر به قطع آن می باشد بدون اینکه آسیبی ببیند و یا نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا کند.
بحث اتصال کوتاه در استاندارد IEC60974-2 دارای دو Category میباشد:
Category 1 :در این نوع، کلیدها بدون رنج اتصال کوتاه هستند و به ازای اتصال کوتاه لازم است مورد بازبینی قرار گیرند.
Category2:در این نوع، کلیدها یک مدت زمان کوتاه برای تحمل جریان اتصال کوتاه دارند و این قضیه به Current Limiting وسیله بستگی دارد.
در نوع دوم حفاظت و سلامت تجهیزات بهتر از نوع اول است.
- کلیدهای اتوماتیک کمپکت(( Molded Case Circuit Breaker (MCCB) :
Iu جریان دایم ، نرم این کلیدها از160A تا 1600A است اما این کلیدها حداکثر تا 3200A ساخته می شوند. فریم این کلیدها با افزایش جریان نامی آنها بزرگ می شود. بطور مثال کلیدهای کمپکت ساخت شرکتABB،تیپ Isomax ان از 125A تا 3200A ساخته میشود.
- کلیدهای هوایی : ((Air Circuit Breaker(ACB):
این کلیدها از انواع دیگری از کلیدهای اتوماتیک فشار ضعیف هستند که در آن آمپراژ بالا مورد استفاده قرارمی گیرند. حد بالای جریانی این کلیدها تا 6300A می باشد.Iu جریان دایم ، نرم این کلیدها از630A تا 16300A است مورد مصرف این کلیدها عمدتأ در ورودی تابلوها
می باشد که هم جریان بالایی دارد و هم برقراری Selectivity کامل بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی که معمولأ از نوع کمپکت می باشند ضروری است.
کلیدهای هوایی دارای رله هایی که در داخل خود کلید جاسازی شده اند(Built-in) می باشد. ویژگی این رله ها خاصیت تاخیری یا Time Delay آنهاست که عنصر اصلی در تامین Selectivity از طریق صدور فرمان قطع با تاخیر می باشند. (Selectivity همان پدیده تقدم قطع در خروجیها نسبت به ورودی هاست. به این معنی که اگر خطایی در یک فیدر خروجی رخ داد، ابتدا کلید خروجی قطع شود و تنها در صورت تداوم خطا روی مدار و عمل نکردن کلید خروجی، کلید ورودی با تاخیر کل تابلو را بی برق می کند. اهمیت این موضوع در این است که در صورت وقوع خطا در یکی از خروجیها کل تابلو بی برق نشود.)
یادآوری : استفاده از کلیدهای کمپکت در هر دو مدار خروجی و ورودی در تابلو حتی اگر کلید ورودی دو سایژ بالاتر از بالاترین سایز کلید در خروجیها انتخاب شود، تنها در محدوده کوچکی از جریان اتصال کوتاه، Selectivity را تامین می کند و به هر حال Selectivity کامل بدست نمی دهد.
- کلیدهای مینیاتوری((Miniature Circuit Breaker (MCB) :
از انواع کلیدهای فشار ضعیف که معمولأ در جریانهای پایین و در تابلوهای روشنایی وتاابلوهای توزیع با توان کم و یا جهت حفاظت مدارات کنترل و فرمان تجهیزات و تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می گیرد. جریان قطع اتصال کوتاه این کلیدها معمولأ چندان بالا نیست.حداکثر جریان مورد استفاده با کلید مینیاتوری 100A است و همینطور جریان قطع اتصال کوتاه این کلیدها بصورت نرم 10KA و حداکثر 25KA است.این کلیدها دارای دو نوع کاربرد صنعتیIEC60947 وکاربرد مسکونیIEC60898 هستند.
- کلیدهای حافظ موتور((Motor Protection Circuit Breaker (MPCB) :
همانگونه که از اسم این کلیدها معلوم است این کلیدها برای حفاظت موتورها بسیار کاربرد دارند،این کلیدها معمولا" تا100A و 100KA ساخته میشوند و برای موتورهای تا 55KW مناسب هستند.این کلیدها حفاظت به دو نوع تقسیم میشوند.
کلیدهای حافظ جان((Residual current Circuit Breaker(RCCB):
یکی از عوامل اصلی در بروز خسارات مالی ، صدمات و تلفات جانی به ویژه در منازل مسکونی ، مراکز اداری ، تجاری و مجتمع های صنعتی عدم رعایت مسائل ایمنی در استفاده از انرژی برق میباشد . بمنظور حفاظت از جان افراد در مقابل خطر برق گرفتگی و جلوگیری از خطرات جریان نشتی از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ( محافظ جان ) استفاده می شود . این کلیدها که براساس حساسیت خود به دو نوع خانگی و صنعتی تقسیم می شوند ، علاوه بر حفاظت افراد در مقابل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم برق ، با جلوگیری از نشتی جریان در حفاظت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی نیز موثر می باشند . براین اساس در صورتی که حساسیت کلیدها تا 30 میلی آمپر باشد این کلید به عنوان حفاظت از جان و در صورتی که حساسیت آن بیشتر از 30 میلی آمپر باشد به عنوان حفاظت از تجهیزات صنعتی بکار می رود .
اساس کار کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، مقایسه جریان ورودی با جریان خروجی کلید می باشد به طوری که اگر جریان نشتی در مداری که کلید در آن واقع شده است بیشتر از حساسیت کلید باشد کلید عمل کرده و جریان ورودی و در نتیجه مدار را قطع می نماید .
از مزایای دیگر استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی جلوگیری از بروز آتش سوزی در اثر وجود جریان نشتی می باشد . باتوجه به اینکه یم جریان 5/0 آمپری می توان باعث بروز آتش سوزی شود ، کلید حفاظت از خط برق گرفتگی با تشخیص جریان نشتی و قطع جریان ورودی ، مانع از بروز آتش سوزی می شود . همچنین از آنجا که در صورت وجود جریان نشتی در بدنه وسائل برقی و یا سیستم سیم کشی ساختمان ، این جریان به مرور زمان یاد می شود و احتمال سوختن وسایل برقی و سیستم سیم کشی ساختمان را به وجود می آورد لذا استفاده از کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ، با توجه به کاهش میزان هدر رفتن انرژی الکتریکی و برق مصرفی . صرفه جوئی اقتصادی و حفظ ثروتهای ملی را نیز در بر خواهد داشت .
- مشخصات کلیدهای حفاظت از خطر برق گرفتگی ( جریان نشتی ) :
- دمای کاری کلیدها جهت قطع جریان نشتی متناوب از 25- تا 40- درجه سیلسیوس و با قدرت اتصال کوتاه 6 تا 25 کیلو آمپر می باشد .
- جهت حفاظت کـلـیـدهـا و مـدار مصرفی در مـقـابـل اتصال کوتاه و اضافه بار بایستی فیوز پشتیبان (Back-Up Fuse) با توجه به جریان نامی کلید و مشخصات ارائه شده در کاتالوگ نصب گردد .
-کلیدها با جریان نامی 125-16 آمپر تولید می شوند .
-کلیدها جهت استفاده مشترکین تکفاز ( خـانـگی ) بـه صورت دو پـل ( فـاز + نـول ) و مشترکین سه فـاز ( صنعتی ) به صورت چهار پل ، که می تواند همراه با نول و یا بدون نول ( در سیستم های سه سیمه ) بکار رود .
-میزان جریان قطع خودکار کلیدها ( حساسیت ) از 10 میلی آمپر تا 5/1 آمپر ، و مدت زمان قطع حداکثر 200 میلی ثانیه است .
-باتوجه به موقعیت نصب ، سیم های ورودی و خروجی می توانند از بالا و یا پائین به کلید متصل شوند که این امر در کارکرد کلید اثری نخواهد داشت .
- درجه حفاظت کلیدها برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی برابر با IP 40 می باشد.
- کلید عملیات نصب و رفع نقص بایستی توسط فرد متخصص انجام شود .
-ترمینال های ورودی و خروجی کلیدها باتوجه به آمپر کلید برای بالاترین قطر کابل یا سیم در نظر گرفته شده و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت .
- همراه با کلید امکان استفاده از کنتاکت کمکی نیز وجود دارد .
تنوع در روشهای نگهداری و تعمیرات
- افزایش قابلیت بهره برداری و کاهش خواباندن ماشین
- انتقال خرابی ها به زمان تعمیرات دوره ای
- اجرای تعمیرات فقط در صورت نیاز
- کاهش ریسک پذیری در خرابی ماشین
- افزایش درآمد از طریق کاهش خرابی ، کارمزد و مواد مصرفی
اغلب بیشتر تعمیرات براساس تجزیه و تحلیل وضعیت (CBM) صورت می گیرد. دراین روش وضعیت ماشین و وسائل با استفاده از تکنیکهای تشخیص مثل ارتعاش ، درجه حرارت ، فشار ، صدا ، آنالیز شیمیایی یا آنالیز روغن و … انجام می پذیرد. در این روش تعمیرات زمانی صورت می پذیرد که داده ها نیاز آنرا تایید نماید. کارآمدی و رشد این روش در 15 سال قبل با توجه به توسعه کامپیوتر فزونی پیدا کرده است.
مهمترین بخش در توصیه به استفاده از روش CBM هزینه های وسائل (ابزار دقیق) و نیروی انسانی مورد نیاز می باشد. هزینه تجهیزات یک برنامه آنالیز ارتعاش پایه ، مبلغ ده تا سی هزار دلار برآورد می شود که این مبلغ یکبار خواهد بود و در مقایسه با هزینه نیروی انسانی که برای تهیه و آنالیز داده ها، ارائه گزارش مؤثر از نتایج تا بتوان اجرای دقیق تعمیرات را تضمین نمود کمترین مبلغ است. برای تصدیق چنین هزینه ای در ترغیب بکارگیری CBM لازم است به دو سوال ساده زیر پاسخگو باشیم .
1- آیا توانستید از خرابی های اخیر در یک ماشین حساس عیبی را زودتر از موعد کشف و جلوگیری بنمائید، و اگر اینطور است چه مبلغی از هزینه های تعمیراتی را توانستید کاهش بدهید ؟
2- آیا واحد صنعتی در هنگام تولید قادر به تهیه یک قطعه حساس از ماشینی که خراب شده را داشته است؟
خیلی از واحدهای صنعتی ابزار پیشرفته و مناسب دستیابی به داده ها را خریداری می نمایند ولی مع الاصف برنامه آنها ناموفق می باشد ، چرا که به اندازه کافی اختیارات برای تصمیم گیری وجود ندارد. ناموفق بودن چنین برنامه ای ممکن است به تشخیص و فلسفه مدیریت که درگیر موضوعات مختلف و یا کسری بودجه باشد برگردد.
موفق ترین برنامه CBM در یک واحد صنعتی موقعی تحقق می یابد که حداقل یک نفر مشخص مسئولیت اولیه در قبال داده های جمع آوری شده ، آنالیز و گزارشات رسیده را داشته باشد. چنین شخصی ممکن است درگیر کارهای دیگری نیز باشد، ولی همیشه باید حق تقدم را به بررسی برنامه CBM بدهد.
نوع دیگر تعمیرات دوره ای پیشگیرانه ، استفاده از روش ریسک پذیری (RBM) می باشد. ملزومات RBM مجموعه ای از اطلاعات که در بازرسیهای دوره ای گردآوری و مبنای چگونگی ریسک پذیری خرابی ها در ماشین می گردد خواهد بود. نکته مهم در نگهداری از ماشین هایی که ریسک پذیری خرابی در آنها بالاترین می باشند، اطمینان داشتن از بازرسیهای دقیق انجام شده می باشد. این نوع تعمیرات بطور روزمره زمانی رخ میدهد که پرسنل تعمیرات بر اساس برنامه تنظیم شده تعمیراتی ماشین عمل نکنند .
روشهای معمول برای اجرای بهتر RBM و بازرسی های دوره ای ، استفاده از دستورالعمل انجمن مهندسین مکانیک امریکا تحت عنوان “راهنمای تعمیرات براساس ریسک پذیری – ASME1994 “ می باشد. هم اکنون مدل های اجرائی این دستورالعمل در ارتباط با ماشین آلات ویژه ای همچون توربین های بزرگ بخار، ژنراتورها و توربین های کوچک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
ریسک در خرابی یک ماشین بستگی به حاصلضرب احتمال خرابی در زمان تناوب خرابی ماشین دارد. اختمال خرابی ماشین از داده های مهندسی که شامل طراحی ، تاریخچه ، عملکرد، بازرسی و مانیتورینگ بدست می آید محاسبه می گردد. اگر داده های مربوط به احتمال واقعی و زمان تناوب خرابی در اختیار باشد، تشخیص و ارزیابی ریسک “کمی” و برنامه خیلی ساده می شود. اما اگر اطلاعات ناقص و ناکافی باشند، اظهارنظر متخصصین می توانند در کمی شدن آنالیز ریسک موثر باشد. وقتی یک بار تشخیص کامل انجام شود، نگهداری و تعمیرات ماشین می تواند با توجه به احتمال خرابی بالا و زمان دوره تناوب تعمیرات (یا بطور ترکیبی) هدایت صحیح صورت پذیرد.
روشهای اشاره شده در فوق برای تمرکز در نگهداری و تعمیرات ماشینهای حساس و مهمی که نیاز به توجه دقیقتر در وضعیت کاری موجود دارند طراحی شده است. بکارگیری هر دو روش ، هزینه های اولیه ای را تحمیل می نمایند، اما توانائی پرسنل و تجهیز آنها به ابزارهائی که بتوانند قابلیت بهره برداری و قابلیت اطمینان واحد را افزایش دهند را ارتقاء میدهد. این امر همچنین امکان کاهش هزینه های تعمیراتی در بلندمدت را بدنبال خواهد داشت.
منبع : Energy – Tech
آدرس : http://www.energy-tech.com
Electric Safety
Electricity plays a vital part in everyday life. Using electricity, people can turn on lights, prepare meals, and complete home improvement projects. However, electricity is a very powerful force, and if proper safety measures are not taken, it can be extremely dangerous and even deadly.
Accidents can be prevented by practicing safety around electric appliances, tools, and power lines. The Public Utilities Commission of Ohio (PUCO) offers these tips for safety when working with electricity, indoors and outdoors.
Indoor safety:
- Check to make sure all electric cords are free of fraying or cracking. Replace any cords that may be damaged.
- When unplugging appliances, always pull from the plug, not the cord.
- Avoid using extension cords, especially for a long period of time. Do not string extension cords together, and make sure that the appliances do not exceed the amperage capability of the extension cord.
- Unplug appliances when they are not in use.
- Keep all electric appliances away from sinks, baths, and other water sources. If an appliance falls into water, never reach in to get it.
- Never use a metal object to dislodge something from an electric appliance.
- Make sure all electric plugs fit securely into the outlet. Never try to force a plug into an outlet, or use another object to make the plug fit.
- Avoid overloading an outlet with too many appliances.
Outdoor safety:
- Downed power lines are often caused by thunderstorms or other severe weather. Always treat a downed power line as if it were live, and do not touch it or any objects around it. If you see a downed power line, contact the police department, fire department, or your electric company immediately.
- Keep all ladders, scaffolding, and tools at least 10 feet away from any overhead power lines. For high-voltage lines, allow even more clearance. Remember that overhead power lines may not be insulated like normal electric cords, so you should never touch an overhead line.
- Use clean, dry wood or fiberglass ladders around electric lines instead of metal.
- When installing a satellite dish on a roof, allow a distance of at least 1.5 times the length of the dish away from any power line. If the dish falls during installation, do not attempt to catch it.
- Before beginning a project that requires digging, call the Ohio Utilities Protection Service (OUPS) at (800) 362-2764 to have underground electric and utility wires marked. You should call at least 48 hours before digging.
- Select low-growing plants and shrubs that will not grow high enough to touch overhead power lines. If you are landscaping near an electric transformer, plant at least 10 feet away from it.
- Don’t attempt to trim trees or shrubs that are growing near power lines. Call the local electric company if there are trees growing too close to a power line.
- Don’t use electric powered lawn tools in wet conditions.
- Always wear rubber-soled shoes or boots when using electric lawn tools. Never operate an electric tool barefoot.
- Never allow children to climb trees that are touching electric lines.
- Never allow children to fly kites, balloons, or other toys near power lines. If a flying toy becomes tangled in a power line, do not attempt to retrieve it. Instead, call your local electric company for assistance.
Accidents:
- If someone receives an electric shock, do not touch the victim because you could receive a shock. Immediately turn off the power source and call for medical assistance.
- If an electrical appliance catches on fire, do not try to put the fire out with water. Unplug the appliance, turn off the fuse or circuit, and use a fire extinguisher approved for use on electrical fires.
- If you are in a car and come in contact with a downed power line, stay in the car and call for help. If you need to get out of the car, jump away from the car and do not touch both the car and the ground at the same time. Immediately call for help, and do not provide physical assistance to anyone who may still be in the car.
By keeping these safety tips in mind, you can prevent electrical accidents from happening and be prepared to respond if an accident occurs.
Saturday, May 29, 2010
A-Safer place for warehouse workers
Not only are the highly visible plastic barrier systems proven to protect pedestrians from collisions, but they also help reduce damage to factory vehicles, for example fork lift trucks and machinery. The patented and patent-pending plastic systems can withstand impacts from factory vehicles up to 304KN (the equivalent of a 3.5 tonne vehicle travelling at 10mph with a direct head on impact into the barrier) and its durable and resilient nature has helped boost A-Safe’s claims of its superiority over its steel competitors.
James Smith, Company Director at A-Safe explained: “We often have to overcome client’s initial doubts over the benefits of plastic versus steel in a safety barrier system, but the simple answer is that A-Safe’s systems provide the strength and durability of steel, with the flexibility, and reduced maintenance of plastic.
“The plastic used has a special in-built memory, similar to an elastic band, so any impact will be absorbed and then will automatically spring back to its original shape. Therefore, unlike its steel contemporaries, the A-Safe plastic does not need to be replaced or repaired each time it is hit. Any vehicle contact is also deflected away reducing damage to the vehicle and driver.” Traditional steel barriers have always been synonymous with strength, however A Safe’s systems have advanced technology, design and manufacturing processes, using alternative materials with equivalent physical strength but offering significant advantages and benefits. Each system has been manufactured from special high-impact coloured polymer and provides high impact absorption with little or no damage so maintenance and long term upkeep costs are minimal, if non-existent. Whilst traditional steel barriers may fulfil its function under impact, this will cause damage to both the barrier structure and the vehicle itself.
A-Safe’s system is already universally used amongst international companies, and continues to lead the way in providing improved safety standards for these global brands.
In 2005, A-Safe embarked on a trial with Kimberly-Clark at their site in Flint. Five years later, and A-Safe barrier systems are now installed across its sites including Europe and the United States of America and is the company’s recognised approved safety barrier supplier worldwide, with trials now going ahead in Asia too, helping them to maintain their enviable safety record.
Andy Linkman, Site Safety Advisor, at its Flint factory explained; “A-Safe has proven time and again that the plastic barriers are superior to steel in all areas, offering my team peace of mind that what we are installing is not only doing its job of protecting the workforce and machinery but also cost-effective in the sense that repairs, maintenance and damage to the barriers, vehicles and equipment is negligible.”
While across the Atlantic Scott Basom at Kimberly-Clark’s Washington Mill added; “Safety is obviously a top priority and with over 1,000 employees on-site we need to eliminate risk at all levels. Due to the resilience of the material and its ability to deflect and bend under loads, damage to the driver or pedestrian is reduced as is the need for constant repair.”
The same has applied with A-Safe’s work with leading car manufacturer Toyota. Toyota Motor Manufacturing (UK) Ltd (TMUK) further enhanced its award-winning Health & Safety standards across its 100,000 sq m site in Derby, UK, by installing a range of A-Safe plastic barrier systems throughout the site.
The innovative and flexible plastic barrier systems were the preferred method of TMUK following a company-wide risk assessment of the vehicle and pedestrian interface across its manufacturing plants. The review highlighted the potential to improve segregation between vehicles and pedestrians in the production environment. Vehicle/ pedestrian interaction within the plant is one of the biggest Health & Safety focus area for the car manufacturer. The A-Safe barrier system has supported TMUK in taking a big step towards controlling this issue and reducing Toyota’s risk.
This has also applied to Supermarket giant ASDA. At its largest warehouse at Brackmills, Northampton, A-Safe has supplied a series of pedestrian and rack end barriers across the 984,000 sq metre clothing distribution centre. The barriers play a vital role in this part of the site, by de-marking and protecting all adjustable pallet racking and pedestrian walkways. This is vitally important, as 130 of the 550-strong workforce are likely to be in the building at any one time.
Mark Wilkins, Facilities, Safety & Health Manager said: “A-Safe plays a major role in overall warehouse safety by clearly marking out designated pedestrian routes and providing effective workplace transport protection.”
Asda’s ambient food warehouse in Normanton has also adopted A-Safe safety barriers and Jack Lawtey, Facilities Manager at the site added: “A-Safe products are saving us thousands of pounds a year.”
Thursday, May 27, 2010
خطوط برق و توربينهاي بادي ، عامل مرگ و میر پرندگان است
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از يونايتدپرس ، المنويل از بخش خدمات حيات وحش و ماهي مي گويد اداره برق منطقه غرب آمريكا با همكاري اين سازمان بر روي پروژه اي كار ميكند كه ميتواند تعداد پرندگاني را كه هر سال در مسير مهاجرت كشته ميشوند، كاهش دهد.
محققان سال گذشته علايم رنگي را روي خطوط برق قرار دادند تا با تكيه به قوه بينايي پرندگان، آنان را از نزديك شدن به اين خطوط بازدارند.
محققان ميگويد در سال گذشته ۳۴۴پرنده در منطقه مورد بررسي كشته شدند كه اين ميزان در سال پيش از آن ۴۲۹عدد بود.
ميستي شرينر زيست شناس اداره برق منطقه غرب ابراز اطمينان كرد كه اين رقم كاهش خواهد يافت.
احتمالا پرندگان بر اثر تصادم و نه بر اثر شوك الكتريكي ميميرند. شوك الكتريكي تنها زماني روي ميدهد كه پرنده آن قدر بزرگ باشد كه بطور هم زمان با دو خط جريان دار برخورد كند.
اگر پرنده شب هنگام با خطوط برق برخورد كند طعمه كايوت ها(گرگهاي محلي شمال آمريكا) ميشود كه آموختهاند اگر در مسير خطوط برق حركت كنند، شب هنگام حتما غذايي به چنگ خواهند آورد.
منبع : pezeshk.us
مرگ بسياري از بيماران در اتاق عمل به دليل قطعي ها و اتصالات برق
مهندس مقيمي يكي از كارشناسان حاضر، در اين خصوص اذعان داشت: دستگاه هاي پزشكي موجود در بسياري از بيمارستان هاي معتبر ايران فاقد سيستم امنيتي و حفاظتي لازم است به طوري كه اگر ايرادي در يكي از سيستم ها باعث نشتي برق شود تا زماني كه اين امر موجب خاموش شدن و يا قطعي برق نشود شناخته نمي شود و متأسفانه زماني ممكن است اين حادثه اتفاق بيافتد كه پزشك در بيمارستان مشغول جراحي است و در نتيجه جان بيمار به خطر بيافتد.
وي در ادامه افزود: تمامي بيمارستان ها مي توانند با نصب سيستم هاي نشت ياب حيات بسياري از بيماران را از لحاظ كاركرد صحيح دستگاه هاي پزشكي تضمين كنند.
منبع : world-news.org
سوختگی به وسیله برق
ابزار و سيمهاي برق با ولتاژ پايين که در خانه يا محل کار يافت مي شوند مي توانند باعث برق گرفتگي بشوند . اکثر سيمها و ابزار الکتريکي توسط روکش هاي عايق پوشانده شده اند تا انسان تماس مستقيم با برق نداشته باشد . بسياري از برق گرفتگي ها ناشي از خراب بودن کليدها ، سائيده شدن روکش سيمها يا خرابي خود وسيله الکتريکي است . کودکان بيشتر در معرض خطر برق گرفتگي قرار دارند چرا که دوست دارند با کليدها ، سيمها و يا پريزها بازي کنند .
آب يک هادي خوب جريان برق است لذا تماس با وسايل الکتريکي با دست خيس يا زماني که زير پاها خيس است ، خطر برق گرفتگي را افزايش مي دهد .
صاعقه يک منبع طبيعي توليد الکتريسيته ( جريان مستقيم با سرعت و ولتاژ فوق العاده زياد ) است که به طور عادي براي رساندن خود به زمين از نزديکترين زائده بلندي که در آن حوالي وجود دارد استفاده مي کند و اگر شخصي در تماس با ، يا حتي نزديکي به يک زائده طبيعي مانند درخت ، برج يا دکل باشد صدمه شديدي خواهد ديد . الکتريسيته توليد شده به وسيله برق آسمان عمرش فوق العاده کوتاه است اما مي تواند موجب مرگ آني ( به علت ايست قلبي - تنفسي ) يا حداقل سبب به آتش کشيدن لباس شخص شود ( اما صدمات بافتهاي عمقي به نسبت سبکتر است ) . بنابراين در زمان رعد و برق بايد به سرعت از محلهاي خطرناک دور شد .
عوارض تهديد کننده جان مصدوم در صدمات الکتريکي
با ورود جريان برق به بدن در اثر انقباضهاي الکتريکي سفت ( کزازي شکل ) عضلات تنفسي يا آسيب مراکز تنفسي در مغز ( در بصل النخاع ) ايست تنفسي عارض مي شود و پس از مدتي قلب نيز از حرکت مي ايستد . البته اگر جريان برق از خود قلب نيز عبور کرده باشد با ايجاد انقباضات کرمي شکل و غيرمؤثرو اسپاسموديک در بطن ( فيبريلاسيون بطني ) ايست قلبي اوليه خواهيم داشت . پس از ايست قلبي - تنفسي اگر در عرض ۴ تا ۶ دقيقه عمليات احياء شروع نشود مرگ قطعي و حتمي خواهد بود . اما قبل از شروع عمليات احياء ابتدا بايد تماس مصدوم را با جريان برق از بين ببريم .
قطع جريان کم ولتاژ
معقولترين کار قطع کليد کنتور است . اگر دسترسي سريع به فيوز امکان پذير نبود دو شاخه را از پريز بيرون بياوريد يا سيم روکش دار را بکشيد تا از پريز خارج شود و مطمئن شويد که خود در يک محل بي خطر و سالم قرار گرفته ايد . اگر نتوانستيد جريان برق را به اين ترتيب قطع کنيد روي يک ماده عايق خشک مثل روزنامه يا يک تخته چوبي يا لاستيک بايستيد و با يک وسيله چوبي بلند ( مثل جارو ) منبع برق را از مصدوم دور کنيد . يا اينکه يک طناب را به دور رانها يا دست مصدوم بياندازيد و او را به سمت خود بکشيد تا از منبع دور شود .
توجه کنيد : از به کار بردن وسايل فلزي يا مرطوب يا از تماس با بدن لخت مصدوم کاملاً خودداري کنيد . اگر هيچ راهي وجود نداشت گوشه لباس مصدوم را که خشک است بگيريد و او را بکشيد .
برق گرفتگي با جريانهاي پر ولتاژ
در مواردي که با برق گرفتگي ولتاژ بالا روبرو هستيد به هيچ عنوان به مصدوم نزديک نشويد مگر اينکه از طرف پليس يا شخص مسئولي به شما اطمينان داده شود که مي توانيد به مصدوم نزديک شويد . تماس با برق هاي پرولتاژ در خطوط فشارقوي هوايي معمولاً سبب مرگ آني مي شود . در چنين مواردي ضمن ايجاد سوختگي هاي شديد ، در اثر نيروي ناشي از اسپاسم ناگهاني ماهيچه اي ، مصدوم به مساحتي دورتر از محل تماس پرت مي شود . اگر مصدوم همچنان در تماس با برق مانده بود يا اينکه کمتر از ۱۸ متر از خطوط فشار قوي فاصله داشت هرگز کوشش نکنيد که او را نجات دهيد ، حتي به او نزديک هم نشويد تا اينکه برق به وسيله مسئولين قطع شود چرا که برق فشار قوي حالت قوسي داشته و مي تواند مسافتهاي دور را نيز تحت تأثير قرار دهد در اين موارد مواد عايق ، مانند چوب خشک يا لباس خشک به هيچ وجه حفاظتي براي شما ايجاد نخواهد کرد . بلافاصله به پليس خبر دهيد و اجازه ندهيد کسي به مصدوم نزديک شود و زماني کمک هاي اوليه را شروع کنيد که از طرف مسئولين يا مراجع رسمي به شما اطلاع داده شود که برق قطع شده است .
ارزيابي مصدومين برق گرفتگي
شکايات وعلائم
مصدومي که دچار برق گرفتگي مي شود ممکن است يکي يا تمام شکايات و علائم زير را داشته باشد :
- سوختگي هاي محل ورود و خروج جريان برق از بدن
- قطع راههاي عصبي که به صورت فلج اندام تظاهر مي کند .
- درد و حساس شدن ماهيچه ها
- افزايش فشار خون يا کاهش فشار خون همراه با علايم و شکايات ناشي از شوک
- مشکل شدن تنفس يا ايست تنفسي ( ممکن است زبان ورم کند و راه هوايي را مسدود نمايد)
- ضربانات نامنظم قلب يا ايست قلبي.
- بي قراري و تحريک پذيري ، اگر مصدوم هوشيار است .
- بيهوش شدن .
- اختلالات بينايي .
- شکستگي استخوانها ( از جمله ستون مهره ها ) و دررفتگي مفاصل به علت انقباضات شديد عضلات يا پرت شدن .
- تشنج ( در موارد شديد )
مراقبت از مصدوم
مراحل مراقبتهاي اورژانس
- مطمئن شويد که خود و مصدوم در يک منطقه بي خطر قرار داريد .
- براي مصدوم يک راه هوايي مطمئن برقرار کنيد و اگر لازم است ( در موارد ايست قلبي - تنفسي ) عمليات احياي قلبي - تنفسي مقدماتي را شروع کنيد .
- در صورت وجود ضايعات نخاعي و ستون فقرات ، آسيب هاي سر و شکستگي شديد ، مراقبتهاي اوليه مربوط به آنها را انجام دهيد .
سوختگي هاي الکتريکي را ارزيابي کنيد . در جستجوي حداقل دو محل سوختگي خارج باشيد : يکي محل تماس با منبع انرژي الکتريکي و ديگري محل تماس با زمين .
- محل هاي سوختگي را سرد کنيد .
- بر روي مناطق سوخته پانسمان استريل خشک قرار دهيد .
- مراقب شوک باشيد . آن را درمان کرده و اکسيژن با غلظت بالا تجويز کنيد .
- مصدوم را هر چه زودتر منتقل کنيد . بعضي از عوارض سوختگي ( مثل تورم راههاي هوايي و در نتيجه خفگي ، نارسايي کليه ، اختلالات قلبي و شوک ) شروع تدريجي دارند . بنابراين بايد مصدوم را سريعاً به مرکز مجهز منتقل کرد و او را تحت نظر قرار داد .
توجه کنيد : آسيب هاي الکتريکي سبب تخريب وسيع عضلات شده ، که اين باعث آزاد شدن مواد سمي ( مثل ميوگلوبين ) به داخل خون مي شود . اين مواد از راه خون به کليه ها رسيده و در ادرار ترشح مي شوند و رنگ آن را قرمز مي کنند و از طرفي با رسوب در کليه ها سبب نارسايي کليه خواهند شد . بنابراين براي جلوگيري از اين عارضه به مصدومين برق گرفتگي که ادرار قرمز دفع مي کنند بايد حجم زيادي از مايعات داخل وريدي ( ترجيحاً حاوي بي کربنات سديم ) تزريق کرد تا با شسته شدن کليه ها ، آسيب کليوي تقليل يابد .
برق گرفتگي و نحوه برخورد با فرد برق گرفته
• معقولترین کار در برخورد با یک بیمار برق گرفته، قطع کلید کنتور است. اگر دسترسی سریع به فیوز امکانپذیر نبود دو شاخه را از پریز بیرون بیاورید یا سیم روکشدار را بکشید تا از پریز خارج شود. در صورتیکه در یک منطقه سالم و بیخطر قرار گرفتهاید. و نتوانستید جریان برق را بهاین ترتیب قطع کنید روی یک ماده عایق خشک مثل روزنامه یا یک تخته چوبی یا لاستیکی بایستید و با یک وسیله چوبی بلند مانند جارو منبع برق را از مصدوم دور کنید یا اینکه یک طناب را به دور مصدوم بیندازید و او را به سمت خود بکشید تا از منبع برق دور شود. از بهکار بردن وسایل فلزی یا مرطوب یا از تماس با بدن لخت مصدوم کاملاً خودداری کنید. اگر هیچراهی وجود نداشت گوشه لباس مصدوم را که خشک است، بگیرید و او را بکشید.
• در صورت عدم هوشیاری، بیمار را به پهلو بخوابانید.
• در صورت اشکال در تنفس راه هوائی بیمار را باز کنید.
• نبض و تنفس بیمار را کنترل کنید و در صورتی که نبض وجود نداشت بیمار را احیاء نمایید (به مبحث قلبی- ریوی مراجعه شود).
• از آنجائیکه ولتاژهای بالای برق میتواند اشخاص را پرتاب کند در هنگام حمل بیمار مراقب شکستگیهای گردن، ستون فقرات، اندامها و دیگر اعضاء بدن باشید و مراقبتهای اولیه مربوطه را انجام دهید.
• سوختگی های الکتریکی را ارزیابی کنید. در جستجوی حداقل دو محل سوختگی خارجی باشید، یکی محل تماس با منبع انرژی الکتریکی و دیگری محل تماس با زمین.
• محل سوختگی را به ترتیبی که در مبحث سوختگی گفته شد سرد نمائید.
• از آنجائیکه بعضی از عوارض برقگرفتگی مانند قلبی و کلیوی شروع تدریجی دارند پس بهاصرار بیمار مبنی بر سلامت و عدم وجود مشکل توجه نکرده و حتماً مصدوم را به مرکز درمانی منتقل نمایید.
برق گرفتگی با جریانهای ولتاژبالا:
در مواردی که با برق گرفتگی ولتاژ بالا روبرو هستید، اگر مصدوم همچنان در تماس با برق مانده یا اینکه کمتر از 8 متر از خطوط فشار قوی فاصله دارد هرگز به او نزدیک نشوید مگر اینکه از طرف شخص مسئول به شما اطمینان داده شود که میتوانید به او نزدیک شوید. در این موارد مواد عایق مانند: چوب خشک یا لباس خشک به هیچوجه حفاظتی برای شما ایجاد نخواهدکرد. پس بلافاصله به مسئولین مربوطه (اورژانس، آتشنشانی و اداره برق) خبر داده و اجازه ندهید کسی به مصدوم نزدیک شود و پس از اطمینان از قطع برق کمکهای اولیه را شروع کنید.
صاعقه
در اثر برخورد ذرات آب یک جبهه هوای گرم به ذرات یخ یک جبهه هوای سرد، الکتریسیته ساکن بهوجود میآید که نسبت به زمین دارای بار الکتریکی منفی بوده و در صورتی که فاصله منبع جریان الکتریکی نسبتاً نزدیک بهسطح زمین باشد، صاعقه بروز میکند.
علائم و نشانهها:
بر اساس شدت صدمات وارده، تابلوی بالینی متفاوت بوده و ممکن است فقط بهصورت اختلال هوشیاری گذرا و لحظهای و احساس ضعف و بیحسی موقت باشد و یا اینکه سوختگی شدید، ایست قلبی- تنفس و مرگ حادث شود. میزان مرگ و میر کلی آن حدود 30 – 20 درصد بوده و در 70% قربانیان نجات یافته، عوارض ماندگار بهوجود خواهد آمد.
اختلال عصبی ممکن است بهصورت کاهش سطح هوشیاری، فراموشی، تشنج، سوزن یا گزگز شدن انتهای دست و پا، لکنت زبان، خونریزیهای مغزی و کُما باشد.
اختلالات قلبی – عروقی بهصورت نامنظم شدن ضربان قلب و افزایش فشار خون شدید میباشد.
شایعترین علت مرگ در این افراد ایست تنفسی است پوست از چند طریق ممکن است دچار ضایعه شود. شایعترین آن، سوختگی حاصل از انتقال سطحی جریان الکتریکی است، و همچنین سوختگی در نواحی مرطوب بدن (زیر بغل و کشاله ران) ممکن است اتفاق بیافتد.
بیش از 50% قربانیان صاعقه دچار پارگی پرده گوش شده و همچنین ممکن است اختلال شنوایی در اثر جابجایی استخوانهای گوش میانی بوجود آید.
کلیه مصدومین بایستی در هر شرایطی به بیمارستان انتقال یابند. و حداقل به مدت 24 ساعت تحت نظر قرار گیرند.
نبض و تنفس احیای قلبی ریوی (طبق دستورالعمل) انجام گردد. در مصدومین حتماً باید به فکر خونریزی داخلی بود.
اقدامات لازم در هنگام وقوع صاعقه:
از درختان، تپهها، دیرکها، طناب رختشویی، سیمبرق هوایی، لولههای فلزی و آب دور شوید. به اشیا فلزی (از قبیل دوچرخه، نردههای آهنی، قلاب ماهیگیری، لوازم فلزی خانه و واگنهای راهآهن) دست نزنید. اگر بیرون از خانه هستید، زیر درخت یا نقاط مرتفع پناه نگیرید بلکه در محلی باز به حالت خمیده باقی بمانید. اگر در حال شنا کردن هستید یا روی قایقی سوارید فوراً از آب بیرون بیائید.
ایستادن زیر درخت یا روی تپه هنگام صاعقه بدترین کار میباشد.
داخل اتوبوس و ترن مکانهای امنی هستند بنابر این میتوانید هنگام صاعقه به داخل ساختمان یا ایستگاه ترن زیر زمینی یا درون اتومبیل بروید.
علل و پیامدهای حوادث ترافیکی از منظر اجتماعی و سلامت (بخش اول )
آقایان مهندس افشین افراشته، کارشناس ترافیک و عضو هیات مدیره انجمن حامیان سفر ایمن، دکترمحمد کاظمیان، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور و خانم ها دکتر شیرین احمدنیا، عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و زهرا محمدی پیکر، عضو هیات مدیره انجمن حامیان سفر ایمن به بیان دیدگاه های خود پرداختند. آنچه در پی می آید گزارشی است از سخنرانی های این نشست. نقد گفتمان مهندسی محور در تحلیل حوادث رانندگیمهندس افشین افراشته، پژوهشگر حوزه ترافیک و ایمنی ترافیک اولین سخنران این نشست بود که به نقد گفتمان مهندسی محور در تحلیل حوادث رانندگی اختصاص داشت. وی در ابتدای سخنان خود با بیان این مطلب که در رابطه با حوادث رانندگی صحبتهای زیادی می شود و اعداد زیادی ارائه می شود اما حس خوبی از این اعداد در جامعه وجود ندارد، به طرح این پرسش پرداخت که آیا وضعیت ما نگران کننده است یا خیر؟ و در پاسخ به آماری از حوادث جاده ای کشور اشاره کرد و گفت: رشد تعداد حوادث برون شهری که در سال 1355، در حدود 55 هزار مورد بوده است در سال 1385 به 165هزار مورد رسیده است، که رشد سالیانه 13درصدی را سبب می شود و این رشد بسیار زیاد است. همچنین ما می بینیم که از سال 76 که تعداد کشته شدگان 14هزار نفر بوده است به 28هزار مورد در سال 85 رسیده است و بازهم رشد نگران کننده ی 8درصدی را در طی 10سال داشته است. مهندس افراشته با بیان این نکته که طبق آمار نیروی انتظامی بیشترین مقصرین این حوادث را رانندگان سواری یعنی رانندگان عادی تشکیل می دهند ادامه داد: طبق آمار، نزدیک به 57درصد سواری ها،14درصد کامیون ها ،6درصد موتورسیکلت ها و بقیه سایر وسایل نقلیه ای هستند که مقصر وقوع حوادث جاده ای کشور می باشند. و بیشترین درصد سن متوفیان بین 20 تا 30 سال است و بیش از 20 درصد آمار فوتی ها را به خود اختصاص می دهد. و می توان گفت که حوادث رانندگی قربانیان خود را از سنین کلیدی جامعه انتخاب می کند. پژوهشگر حوزه ترافیک و ایمنی ترافیک به مقایسه دو شاخص ایمنی در کشورهای عضو OECD با ایران پرداخت و گفت: دو شاخص ایمنی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی یکی حوادث جرحی به یک میلیون وسیله نقلیه - کیلومتر است و دیگری تعداد فوتیها به یک میلیارد وسیله نقلیه- کیلومتر که مقایسه بر اساس این دوشاخص در شهر تهران حوادث جرحی 1/1 است و تعداد فوتی 16/9 است و این اعداد در مقایسه با برخی از این کشورها 2تا 3برابر است که نشان دهنده نگران کننده بودن وضعیت است.مهندس افراشته همچنین با مقایسه آمار شهدای جنگ تحمیلی با کشته شدگان حوادث جاده ای گفت: در مقایسه دیگر تعداد شهدای جنگ تحمیلی طبق آماررسمی دولت 213هزار نفر است که میانگین 26625 نفر را در هشت سال دفاع مقدس نشان می دهد اما در سال 85 تعداد کشته شدگان حوادث جاده ای 28000نفر بوده است.آن شهدا افتخار آفرین بودند و در راه میهن، جان خود را نثار کرده اند. اما اینها کشته شدگانی اند که به دست خودمان و در جاده های کشور جان خود را از دست داده اند و می توان گفت با جنگی خاموش روبرو هستیم.
عضو انجمن حامیان سفر ایمن سپس با ارائه تصاویری از حادثه حادثه بم- زاهدان و برخورد یک کامیون حامل بنزین با چند دستگاه سواری و اتوبوس که منجر به کشته شدن 71 نفر و 109 زخمی شد به بیان دلایل وقوع این حادثه پرداخت و گفت: خسارت اقتصادی این حادثه 5 برابر هزینه لازم برای آموزش رانندگانی است که مواد خطرناک حمل می کنند. یا هزینه نوسازی حداقل 70 ناوگان حامل مواد خطرناک در کشور، یا تجهیز حداقل 3500 راننده مواد خطرناک به وسایل و تجهیزات کامل و استاندارد ADR یا تجهیز حداقل 5000 وسیله نقلیه حامل مواد خطرناک به پیشرفته ترین تجهیزات مدیریت ناوگان است که مشخص کننده سرسام آوری هزینه های اقتصادی است و هزینه های اجتماعی به شدت بالاتر از این است.بررسی علل حوادث جاده ای بخش بعدی سخنان افراشته را تشکیل می داد. وی انسان، جاده، محیط و وسیله نقلیه 4 عامل وقوع حوادث عنوان و در بیان مشکلات هریک گفت: راههای کشورمان بیمارگونه اند و اصلاح پذیرنیستند چون اشکالاتشان ساختاری است. مثلا اختلاف سطح بین جاده و زمینهای اطراف که سبب چپ شدن خودرو به هر دلیل است. باید بدانیم که جزای یک اشتباه مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را بدهد. شما نگاهی به اطراف جاده مان نگاه کنید.تصادف معلولی است که علتهای کنترل نشده متعددی دارد.در خصوص ناوگان و وسائل نقلیه نیز وضوع مناسبی نداریم، 22درصد خودروهای سواری سنی بالای 20سال دارند و متوسط عمر سواری ها 11 سال است . در ناوگان باری و مسافری مشکل زیادتر است.57درصد از کامیونها، 39 درصد اتوبوسها و 68 درصد مینیبوسهای کشور بالای 20 سال عمر دارند در حالیکه متوسط عمر ناوگان سنگین در کشورهای اروپایی تنها 8 سال است و در ایران بالای 19سال که به همین دلیل تلفات ما در ناوگان مسافربری زیاد است.
اما مهندس افراشته علت عمده حوادث جاده ای را عامل انسانی عنوان و خاطرنشان کرد: سهم مختلف عوامل مختلف در حوادث رانندگی ایران براساس راهنمای ایمنی راهها (پیارک) که مرجع معتبری است محاسبه شده است. سهم عامل انسانی به تنهایی 57درصد است که 26درصد با عامل جاده و 6 درصد با عامل وسیله نقلیه هم پوشانی دارد. این درحالیست که سهم عامل جاده به تنهایی 3 و وسیله نقلیه 2 درصد می باشد. پس از بیان آماری از حوادث رانندگی کشور و بررسی علل آن، مهندس افراشته دربخش پایانی سخنان خود به نقد نگاه مهندسی در حوادث جاده ای پرداخت و گفت: راهکارهای اصلی در تمام دنیا مهندسی، آموزش و اجرای قوانین است. که دو راهکار مرتیط با عامل انسانی و راننده است و تنها یک مورد آن به مهندسی بر می گردد. وی با اشاره به اینکه از پلیس برای نظارت استفاده زیادی می شود گفت: این کار سبب می شود تا احتمال ذهنی نظارت افزایش یابد و مردم قانون را رعایت می کنند نه بخاطر فرهنگ آن بلکه به خاطر ترس از جریمه و این راهکاری نیست که رفتار پایداری را ایجاد کند. ما نیاز به اطلاع رسانی و آموزش داریم که آن را مهندسان و پلیس انجام می دهند که صلاحیت کمتری دارند. در حالیکه ما بیشترین علت را عامل انسانی می بینیم اما راهکار آن را مهندسان ارائه می کنند. و از متخصصان سایر رشته های مرتبط استفاده نمی شود. بهبود این وضعیت با مهندسان امکان پذیر نیست و ما امیدواریم که متخصصان علوم اجتماعی در این زمینه ورود کنند.
جایگاه پزشکی قانونی در حوادث ترافیکیدکتر محمد کاظمیان؛ معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی به عنوان دومین سخنران به تشریح جایگاه پزشکی قانونی در حوادث ترافیکی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود با ذکر آماری از حوادث ترافیکی کشور این حوادث را آسیب شناسی کرد و گفت: در جهان حدود یک میلیون و 200هزار نفر در سال براثرحوادث ناشی از وسائل نقلیه می میرند و ایران حدود 3درصد از تصادفات جاده ای دنیا را به خود اختصاص می دهد. در ایران حدود 2000 نقطه حادثه خیز شناسائی شده اند، و میزان فوتی های حوادث ترافیکی در جاده های برون شهری 2 برابر درون شهری و 6 برابر جاده های روستائی است و سه استان سمنان، قزوین و زنجان بیشترین تلفات را نسبت به جمعیت را داشتند که البته باید نظر داشت که بیشتر مسافران کشور از جاده های این استانها عبور می کنند.معاون سازمان پزشکی قانونی با بیان این مطلب که در ایران تصادفات وسائل نقلیه موتوری حدود 77درصد موارد مرگهای تروماتیک(ضربه ای) را تشکیل می دهد گفت: 80درصد از مرگهای ناشی از تصادفات وسائط نقلیه در میان مردان است و تروما دومین علت مرگ در کشور می باشد.وی افزود: متاسفانه به طور متوسط روزانه 102مرگ ناشی از حوادث در کشور اتفاق می افتد که موجب هدر رفتن بیش از 5 میلیون سال عمر بدلیل مرگ زود هنگام در کشور می شود. دکتر کاظمیان با اشاره به اینکه در سال 87 ما 32 مرگ به ازای هر100 هزار نفر جمعیت را شاهد بوده ایم و با بیان آمار مصدومان و متوفیان سالهای 85تا 87 کشور که در سازمان پزشکی قانونی ثبت شده اند پرداخت و گفت: درسال 87 تعداد 2336 از هموطنانمان فوت کرده اند که 18559مرد و 4803 نفر زن بوده اند و مصدومین این سال نیز272877 نفر بوده اند که 205780نفر مرد و 67097 نفر زن بوده اند. و نکته تاسف بار افزایش این آمار است به طوریکه در سال87 مرگ و میر 9درصد و مصدومیت ناشی از تصادفات در کشور 11درصد نسبت به سال 86 رشد داشته اند.
کاظمیان یادآورشد: هزینه متوسط ناشی از یک مورد تصادف منجر به فوت با وسائل نقلیه موتوری حدود 17 میلیارد رال و هزینه متوسط نقص عضوی ناشی از یک مورد تصادف با وسائل نقلیه موتوری بیش از 8 میلیارد رال برآورد شده است و 57درصد مرگ ناشی از تصادفات ناشی از ضربه مغزی بوده است.
تشریح عملکرد پزشکی قانونی بخش بعدی سخنان دکتر کاظمیان را تشکیل می داد. وی در بیان وظایف پزشکی قانونی گفت: پاسخ گوئی به مراجع قضائی در ارتباط با پرونده های مربوط به قربانیان حوادث ترافیکی ، اعم از کشته شدگان و مصدومین شامل: تعیین علت مرگ، تعیین شدت و میزان صدمات، تعیین نقص عضو حاصله و برآورد میزان خسارت مهمترین وظیفه سازمان پزشکی قانونی در ارتباط با حوادث ترافیکی است. در سازمان پزشکی قانونی مواجه با مصدومین بیشترین مراجعه کننده را دارد به طوریکه در سال 87 در صدهزار نفر 376نفر مصدوم مراجعه کننده داشته ایم.کاظمیان نقش تخصصی پزشکی قانونی را پیشگیری از حوادث رانندگی دانست و خاطرنشان کرد: آموزش همگانی، توصیه های پزشکی به مراجع درمانی،توصیه های ایمنی به مراجع انتظامی شامل الزام به داشتن گواهی سلامت قبل از اخذ گواهینامه، انجام تستهای مربوط به مواد مخدر و الکل، به کارگیری روشهای نوین در جهت کاهش میزان مرگ و میر شامل: لزوم طراحی کمربندهای ایمنی با توجه به نوع وسائل نقلیه، لزوم طراحی کلاه های ایمنی جهت موتور سواران و دوچرخه سواران، طراحی کیسه های هوا در وسائل نقلیه نقش موثری در پیشگیری از حوادث رانندگی خواهد داشت.معاون سازمان پزشکی قانونی در بخش پایانی سخنان خود با نمایش تصاویری از برخی آسیب های ناشی از حوادث رانندگی، به علل وقوع آنها پرداخت و سپس استراتژی های کاهش آسیب دیدگی را مطرح کرد: تعلیم و تشویق عمومی، تعلیم رانندگان و اعمال جدی قانون شامل :اعمال قانون و اخذ جریمه و ایجاد تغییرات فرهنگی به منظور استفاده از :کلاه ایمنی،اعمال محدودیت سرعت، بکار گیری سیستم های حفاظتی خود کار، سیستم های پیشگیری از برخورد، سیستم های کاهنده شدت آسیب (کمربند ایمنی) و سیستم های ایمنی بعد از برخورد از جمله استراتژی های کاهش اسیب دیدگی است.وی در پایان پیشنهاداتی چون آموزش رانندگان دربکارگیری امکانات ایمنی در وسیله نقلیه، آموزش رانندگی صحیح و ترمیم جاده ها، آموزش پزشکان اورژانس و استفاده از نیروهای تخصصی طب اورژانس، آموزش مسائل حقوقی و قانونی به پزشکان و پرسنل اورژانس،تجهیز بخشهای اورژانس و ICU به امکانات پیشرفته، استقرار اورژانسهای مجهز وامکانات pre-hospital در تمامی نقاط کشور را جهت کاهش این آسیب ها مطرح کرد.
کنش های بهداشتی پیشگیرانه و عوامل موثر بر آنسومین سخنران پنل، خانم دکتر شیرین احمدنیا، جامعه شناس، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و عضو هیات مدیره ی انجمن جامعه شناسی ایران بود که به موضوع کنش های بهداشتی پیشگیرانه و عوامل موثر بر آن پرداخت. وی در ابتدا با اشاره اینکه بحث تصادفات بین جاده¬ای بحثی میان رشته¬ای است که از زاویه رشته جامعه شناسی نیز می توان به آن پرداخت گفت:یکی از سه عامل مرگ و میر در ایران، مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح است که با موضوع این پنل ارتباط مستقیم دارد و زمانی که از دیدگاه جامعه شناسی به آن توجه می کنیم به بعد ابعاد فرهنگی اجتماعی موضوع و بحث رفتارها و هنجارهای رایج در جامعه و ضرورت اصلاح و تغییر رفتار می پردازیم. شکی نیست که رفتار انسانی از پیچیدگی های بسیار برخوردار است و تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت در رفتار فرد، که بیشترین تاثیر مثبت را بر سلامت او بگذارد، امر دشواری به حساب می آید. مدیر گروه جامعه شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه شناسی ایران، با طرح این پرسش که "چگونه می توان رفتارها را به سمت و سویی هدایت کرد که بیشترین سودمندی را برای فرد به دنبال داشته باشد؟" به نظریه هایی که برای تاثیر گذاری بر رفتار شهروندان در جهت ارتقای سلامت شان مطرح هستند اشاره کرد و گفت: زمانی تصور می شد می توان صرفاً با اطلاع رسانی و تبلیغ یک سری شعارها و توصیه های بهداشتی به هدف تغییر رفتار شهروندان در جهت ارتقای سلامت شان دست یافت؛ شعارهایی از قبیل "از کمربند ایمنی در رانندگی استفاده کنید" یا " فرزند کمتر زندگی بهتر" که از طریق پوستر و بروشور و یا تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی و رسانه های جمعی انتقال داده می شد. اما امروزه به این درک نائل آمده ایم که نباید صرفا به شیوه های ارتباط یکسویه نظیر تبلیغ آن شعارها که مثال زدیم اکتفا کرد. در نظریه های جدید علوم انسانی، به پیچیدگی های رفتار انسانی و لزوم بهره گیری از شیوه های موثرتر در جهت ایجاد تغییر در رفتار شهروندان با توجه به بوم شناسی اجتماعی شان تاکید می شود.
احمدنیا که همچنین در مقام عضو هیات مدیره "انجمن حامیان سفر ایمن"، سخنرانی می کرد، خاطرنشان کرد: این نظریه ها تحقیقات گسترده ای را در ارتباط با مخاطبین خاص در بر می گیرند، به مهارت سازی( skill-building ) بها می دهند؛ آموزش های چندمسیره را تاکید داشته و به مداخله با استفاده از نفوذ افراد صاحب نفوذ، بسیج نیروهای محلی و بهبود و توسعه ی سیاست های اجتماعی توجه کرده، تغییرات و اصلاحات سازمانی، اقتصادی و محیطی را مدنظر قرار می دهند. وی افزود: این نظریه ها بر دو ایده ی کلیدی مبتنی اند که مداخلات بهداشتی را هدایت می کنند؛ ایده ی اول این که، رفتارهای معطوف به سلامت تحت تاثیر یا تاثیرگذار بر سطوح نفوذ چندگانه ای هستند که شامل سطوح فردی یا بین فردی، نهادی، سازمانی، اجتماعی (محله ای)، و سیاست های عمومی می شود. و دومین ایده، وجود رابطه ی تعاملی مابین فرد و محیط اجتماعی فرد است. فرد هم بر محیط اجتماعی ای تاثیر می گذارد و هم از آن محیط تاثیر می پذیرد و با محیط اجتماعی رابطه رفت و برگشتی برقرار می سازد.
عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران، با ارائه ی تقسیم بندی مدلهای ایجاد تغییر مثبت در رفتار، به تشریح مدل های فرد- محور، مدل های رفتار بین فردی و مدل های سطح اجتماعات محلی پرداخت و گفت: در چارچوب مدل فرد- محور ، میزان پذیرش ، آمادگی و قابلیت فرد برای اتخاذ رفتار سالم یا بهداشتی را به ویژگی های خاص او نسبت می دهند که شامل سطح دانش و معلومات، مهارت ها، ادراک، باورها، ارزش ها، قابلیت فردی، سطح عزت نفس، نیاز به تایید و احترام دیگران و ویژگی های شخصیتی افراد نظیر خجالتی بودن یا شهامت داشتن و همچنین عوامل ژنتیکی نظیر مستعد بودن به افسردگی یا مصرف مفرط دخانیات ومواد مخدر می شود. در واقع گفته می شود که فرد، مهم ترین واحد ارتقای بهداشت به حساب می آید. همه ی سطوح دیگری که نام بردیم نظیر گروه ها، سازمان ها، اجتماعات محلی، و ملت ها در واقع متشکل از افراد هستند.
علل و پیامدهای حوادث ترافیکی از منظر اجتماعی و سلامت (بخش آخر )
Wednesday, May 26, 2010
داستان مديريتي :انیشتین وراننده اش
Tuesday, May 25, 2010
SAFETY ADVICE FOR CONTRACTORS
-Mark the positions of the cables and pipes using paint or other waterproof marking on the ground - or using short pegs and marker tape in soft ground.
-Look for signs of service connection cables or pipes, e.g. a gas or electricity meter box or a service connection entry into a house or street lamp
-Hand dig trial holes (as many as necessary) to confirm the position of services in close proximity to the area of your work. This is particularly important if there are plastic pipes that cannot always be found by locator.
-Ensure sub-contractors are fully briefed and that they have clear copies of the marked up drawings on site.
HIDDEN DANGERS ON THE FARM
-Never assume that cables follow a straight line or run at the same depth.
-Never disturb electricity cables and joints or their protective covers
-Never use a mechanical excavator within 0.5m (20in) of electricity cables
Emergency Action
If your farm vehicle makes contact with an underground cable or overhead power line don’t climb out. If you need to get out to summon help or because of fire, jump as far as possible with both feet together. Never return to the vehicle and keep all people well away from any broken or damaged electricity apparatus, cable or power lines.
Monday, May 24, 2010
كنجكاوي هاي كودكانه و برق گرفتگي
دوران ابتدایی بود فکر کنم از آنجایی که پدر و مادر من هر دو شاغل بودند معمولا برنج را در پلوپز برقی می پختم، بی دردسر بود ته دیگ خوشمزه ای داشت.
ثآسيسات و تابلوهاي برق در فضاهاي سبز و پارك ها
لذا براي جلوگيري از حوادث ناخواسته و پيش بيني نشده توصيه هاي ذيل به نظر ضروري مي باشد :
1- تعیین فردی بعنوان مسئول بازرسی از تاسیسات ووسایل برقی وانجام بازرسی های زمانبندی شده
2- عایق بندی وآب بندی کلیه سیم ها وتاسیسات برقی موجود در پارک ها (به ویژه تاسیسات وسیمهاوتیرهای برقی که برروی چمنها ، استخرها وحوضچه های آب قرار گرفته ومکان هایی که امکان مرطوب وخیس شدن آنها می رود)
3- استفاده از سیستم ارتینگ (چاه وسیم ارت) جهت اتصال به بدنه فلزی دستگاهها وتابلوهای برق
4- مفروش نمودن جلو وپیرامون تابلوهای برق از کفپوش عایق مناسب وایمن
5- انجام تعمیرات وسایل برقی والکتریکی زیر نظر مقام مسئول ومتخصص
6- ارایه آموزش های ایمنی مربوط به برق به کلیه کارکنان وپرسنل شاغل در آن مکان ها
7- نصب تابلوهای هشدار دهنده خطر جهت اطلاع استفاده کنندگان از محیطهای مذکور
8- نصب رله حفاظت جان در تابلوهای برق
9- همچنين خانواده ها نيز در صورت مشاهده تابلوهاي برقي كه درب آنها باز بوده يا سيم هايي كه از تأسيسات به شكل خطرناكي بيرون آمده اند بايد ضمن جلوگيري از نزديك شده عابرين و كودكان، بلافاصله مراتب را به مسئولين تأسيسات پارك اطلاع دهند.
Sunday, May 23, 2010
باز هم حادثه برق گرفتگي
كابل برق در دستگاه چمن زني
Saturday, May 22, 2010
ورود حيوانات داخل تأسيسات برق
لذا مجريان و پيمانكاران بايد توجه داشته باشند كه هنگام توسعه يا تعمير، تمام منافذ تأسيسات را بپوشانند و همچنين كنتور نويسان هنگام قرائت كنتورها ي معابر و بازديدها ، زمانيكه درب تابلوها را باز مي كنند بايد مراقب ورود حيوانات داخل تابلوهاي برق باشند.
14 توصيه براي پيشگيري از برق گرفتگي
اجراي نكات ايمني استفاده از برق و وسايل برقي همراه با توجه به توصيههاي لازم در اين زمينه، در توانمندسازي افراد و جلوگيري از خطر برق گرفتگي بسيار موثر است.مراقبت از كودكان وآموزش صحيح به آنان نيز عامل مهميدركاهش حوادث ناشي از برق گرفتگي است.
1) هيچ وقت با دست خيس و پاي برهنه به لوازم برقي دست نزنيد زيرا با خيس شدن بدن، از مقاومت الكتريكي آن كاسته خواهد شد و در نتيجه عبور جريان الكتريكي از بدن شديدتر و موثرتر ميشود، بهدليل آنكه جريان برق هميشه از نزديكترين و راحتترين راه به زمين انتقال مييابد.
2) هنگام تعويض لامپ، كليد، پريز يا تعمير هر وسيله ودستگاه برقي ديگر، برق را از فيوز قطع كنيد. بايد دقت كرد كه در هنگام سيم كشي، سيم فاز در مدار كليد برق قرار گرفته باشد تا با قطع جريان برق از طريق كليد جريان فاز نيز قطع شود.
در غير اين صورت هرچند كه با بستن كليد برق و قطع شدن جريان نور، امكان روشن شدن لامپ وجود ندارد اما تماس سيم فاز با بدن انسان و تكميل مدار از طريق زميني كه فرد روي آن ايستاده و يا قرارگرفتن دست برروي دستگاه يا ديوار، به عبور جريان از بدن و برق گرفتگي منجر ميشود.
3) به طور كلي استفاده از لوازم برقي معمولي در محيطهايي با درجه رطوبت بالا مانند حمام، توصيه نميشود. سعي كنيد در هنگام ساختمانسازي هيچگونه انشعابي از برق در اين نوع محيطها به صورت روكار وجود نداشته باشد و روشنايي آن از خارج تامين شود. در صورت نياز، اتصال سيمها به لامپ بايد طوري طراحي شود كه رطوبت در آن موثر نباشد.
بهخاطر داشته باشيد كه تحت هيچ شرايطي از بخاريها يا اجاقهاي برقي معمولي در محيطهاي ياد شده استفاده نكنيد.
4) در هنگام روشن بودن لامپ يا هر دستگاه برقي ديگر، از تعويض و تعمير آنها خودداري كنيد.
5) هيچ وقت سيم برق را از زير فرش يا موكت عبور ندهيد زيرا ممكن است در اثر عبور و مرور مداوم افراد از روي آن، سيم صدمه ببيند و حالت عايق خود را از دست بدهد. همچنين در صورتي كه اندازه مقطع سيم با نوع مصرف كنندههايي كه به آن وصل است متناسب نباشد، سيم گرم شده و در نتيجه به مرور زمان با كاسته شدن از خاصيت هدايتي، شدت گرم شدن آن بيشتر ميشود تا جايي كه سيم شروع به ذوب شدن و ايجاد جرقه ميكند و از آنجايي كه در اغلب موارد كف پوشها، فرشها، موكتها و اين قبيل زيراندازها از مواد قابل اشتعالي مانند نخ، پلاستيك، پشم و الياف مصنوعي تهيه شدهاند در نهايت آتش سوزي و حريق بهوجود ميآيد.
6) هنگام تميز كردن ديوارها و لوازم برقي مواظب باشيد كليدها و پريزها خيس نشوند زيرا آب هادي بسيار خوبي بوده و در صورتي كه وارد كليدها و پريزها شود، خطر جاني و مالي به همراه خواهد داشت.
در اين گونه مواقع قبل از شروع كار، كليد اصلي را از كنتور قطع و پس از اتمام كار و خشك شدن پريزها و كليدها، فيوز را وصل كنيد.
7) هنگام سوراخ كردن ديوارها به منظور نصب ساعتهاي ديواري، تابلوها يا هر مورد ديگر دقت شود به مسير سيم كشي برق صدمهاي وارد نشود.
8) اگر پريزهاي برق در ارتفاع پاييني از ديوار قرار دارند (كمتر از 110 تا 120 سانتيمتر) لازم است كه آنها بهوسيله درپوشهاي ايمني مسدود شوند.
9) در صورتي كه در اطراف ساختمان شبكه برق عبور كرده است، هنگام تعويض يا تنظيم آنتن تلويزيون در پشت بام يا بالكن مواظب خطوط برق باشيد زيرا همانگونه كه پيش از اين بيان شد، حوزه القايي حاصل از اين نوع شبكهها قبل از آنكه با آن برخورد شود، با ايجاد قوس الكتريكي به برق گرفتگي و سوختگيهاي شديد منجر خواهد شد.
10) سيمهاي وسايل برقي به ويژه انواع قابل حمل و نقل از قبيل اتو، پلوپز، راديو و نظاير آن را هر چند وقت يكبار بازرسي كرده و در صورت مشاهده هرگونه خرابي يا فرسودگي تعويض كنيد.
11) هيچ نوع از اسباببازيهاي كودكان نبايد بهوسيله برق منزل به كارانداخته شوند. بارها مشاهده شده است كه والدين به منظور راه اندازي اسباب بازيها از آدابتور استفاده ميكنند كه با اين كار، كودك خود را در معرض خطر برق گرفتگي قرار ميدهند.
12) سعي شود هنگام كار با وسايل برقي قطعههاي تخته خشك يا صفحه لاستيكي ضخيم در زير پا قرار بگيرد.
13) پريزهاي برق و تلفن را طوري انتخاب كنيد كه از يكديگر مشخص باشند تا دو شاخه وسايل برقي و تلفن به اشتباه درون پريزهاي متفاوت قرار نگيرند و موجب صدمه به وسايل منزل نشوند.
14) براي قطع مدار در هنگام اتصال سيمهاي برق در منزل و خرابي دستگاههاي برقي بايد از فيوز اتوماتيك با آمپراژ مناسب استفاده كرد. همچنين بهتر است براي وسايلي كه به جريان برق زيادي نياز دارند، از فيوزهاي مجزا استفاده شود تا در موقع بروز اتصالات در اينگونه وسايل، جريان برق تمام منزل قطع و از وارد شدن آسيب به وسايل ديگر جلوگيري به عمل آيد.
گز ارش پانزدهمين همايش گراميداشت روز صنعت برق و ايمني
دراين همايش كه باحضور مديرعامل، مديران، معاونان و جمعي از كاركنان شركت توزيع برق مشهد، مهندس اسكندري معاونت تحقيقاتي مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت كار وزارت كارواموراجتماعي و سرهنگ بورآبادي ازفرماندهان راهنمايي و رانندگي مشهد برگزار شد ، از افراد نمونه ايمني درشركت توزيع برق مشهد و همچنين از مقالات برتر ايمني تقدير و هدايايي به رسم يادبود به آنها اهداشد . همچنين لوح سپاس ازسوي مديران و معاونان شركت توزيع برق مشهد به نمايندگي از كاركنان اين شركت به پاس خدمات مهندس سعيدي مديرعامل شركت توزيع نيروي برق شهرستان مشهد به وي اهداگرديد و همچنين ازسوي انجمن صنفي پيمانكاري (تانير) هم هديه اي به رسم يادبود به مهندس سعيدي اهدا شد.
گزارش ر وابط عمومي حاكي است، دراين همايش ، مهندس سعيدي طي سخناني ضمن تبريك روز صنعت برق و ايمني وهمچنين بيان حكايتي از گلستان سعدي مبني بر اهميت هنر و ضرورت وجود تناسب و وحدت در آثارهنري گفت : فعاليت كاركنان برق يك هنرنمايي محسوب شده و بسيار ارزشمند است.
وي تصريح كرد: دراين رابطه بايد تناسب و وحدت رويه را پذيرفت و اين موارد بايد دركاركاملاً ديده شود.
مهندس سعيدي با اشاره به اينكه اگر در هنر، هماهنگي و نظم و هارموني نباشد به آن لطمه وارد مي شود، گفت : كارشما يك هنر است و اگر بپذيريم هنر است پس بايد ايمني درآن رعايت شود ، و اگر اين مهم انجام نپذيرد، تناسب و وحدت نيز ازبين خواهد رفت.
وي تغيير ديدگاه ها را درمورد حاد ثه خاطر نشان كرد و گفت : بد پاسخگو بودن يك حادثه محسوب ميشود چون از ديدگاه هنر به آن نگاه كرده ايم و چنانچه همه عوامل خوب كار كنند ولي يك نفر پاسخگو نباشد ، وحدت نيز به هم مي ريزد.
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق شهرستان مشهد سپس گزارشي از فعاليتهاي ايمني را درسال گذشته ارائه كرد و گفت : راه اندازي گروههاي متخصص درخط گرم ، ارائه آموزش هاي لازم، خريد ابزار مورد نياز براي حذف خاموشي خواسته ، تدوين و انتشار كتاب آموزشي ابزار شناسي خط گرم و همچنين خريد 50 قلم كالاي ايمني و شناسايي حوادث و ترويج ايمني ازجمله اقدامات درسال گذشته بوده است و امسال نيز بايد شعار خاموشي خواسته خداحافظ را محقق كنيم. اين گزارش حاكي است درادامه همايش روز گراميداشت صنعت برق و ايمني ، مهندس سعيد اسكندري معاونت تحقيقاتي مركز تحقيقات و تعليمات حفاظت و بهداشت كار وزارت كار و اموراجتماعي با ارائه آماري ازحوادث برق درجهان گفت : حوادث ناشي از برق به عنوان پنجمين عامل مرگ ناشي ازكارشناخته شده و سالانه 100 نفر درفرانسه و 700 نفر درامريكا وحدود 350 نفر دركشورما براثر برق گرفتگي جان باخته اند.
وي گفت : دركشور ما و درحوادث برق گرفتگي 68 درصد حوادث آن منجر به فوت ، 18 درصد منجر به سوختگي ، 8 درصد منجر به جراحت، 2 درصد منجر به قطع عضو و 2 درصد نيز منجر به شوك الكتريكي شده است.
وي با اشاره به اينكه 30 درصد از حادثه ديدگان در3 روز اول اشتغال ، دچار حادثه برق گرفتگي شدهاند، گفت : برگزاري دوره هاي آموزش تخصصي برق، تهيه و تدوين آئين نامه هاي حفاظت فني ازجمله اقدامات براي كاهش چنين حوادثي بوده است.
مهندس اسكندري درخاتمه گفت : اگر مي بينيم كارها درشركت توزيع برق مشهد به خوبي پيش مي رود، مهم ترين دليل آن نگرش خوب مديريت به بحث ايمني و سلامت مي باشد.
دراين همايش سرهنگ بورآبادي ازفرماندهي راهنمايي و رانندگي مشهد نيز گزارشي ازحوادث جاده اي و تلفات جاني و مالي ناشي ازحوادث رانندگي دركشور و خراسان رضوي را ارائه كرد . مهندس نيك پيام مديردفترايمني و كنترل ضايعات نيزدراين همايش گفت : 70 مقاله به اين دفتر ارسال شده كه پس از ارزشيابي آنها 5 مقاله برتر انتخاب شد . وي ضمن قرائت متني برپايبندي نيروها و تلاش در راه ارتقاء ، توسعه و پيشرفت شركت برق مشهد تاكيد كرد.
درخاتمه اين همايش مهندس علي سعيدي طي سخناني گفت : امروز بايد با شرايط جديد ، ادبيات گذشته رافراموش كنيم و دربرابر خطرات جديد بايد دنبال راهكارهاي جديد باشيم. وي افزود : خط گرم رابايد جدي گرفت و مي بايست با تهيه تجهيزات و لوازمات لازم فرهنگ آن را بطور وسيع گسترش داد.
وي وجود برخي مشكلات دربخش كارگري را در به رسميت نشناختن كارگران و بي توجهي به اين قشر زحمت كش دانست و اظهار داشت: توجه به حقوق معيشتي ، معقول و عزت مندانه كارگر را يك استراتژي براي خود مي دانيم و به هيچ عنوان نبايد حقوق اين قشر تضييع شود ضمن اينكه كارگر نيز درموضع خود بايد درست كاركند و بدكاركردن به هيچ وجه قابل چشم پوشي نيست.
گفتني است برگزاري نمايشگاه جانبي تجهيزات جديد ايمني برقكاران مطابق استاندارد و نيز تجهيزات مقابله با بحران، نمايش كليپ ايمني از جمله برنامه هاي جانبي و متنوع اين همايشبود.