همه ما با افرادی روبهرو شدهایم که کنترل احساساتشان را سرکار از دست میدهند، درها را میکوبند، سر همکاران یا مشتریها فریاد میزنند و چیزهایی میگویند که خیلی زود پشیمان میشوند. اشخاصی را دیدهایم که در جلسات کاری، نمیتوانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند؛ چون با عقاید و نظراتشان مخالفت شده است یا این که فرد دیگری را به جای آنها نشاندهاند.
از وقتی بچه بودیم به ما میگفتند: مثل یک مرد رفتار کن و جلوی فوران احساساتت را بگیر. حالا میبینیم بسیاری از همکارانمان سرکار به خاطر نداشتن توانایی در فرونشاندن خشم و عصبانیت و احساساتشان اعتبارشان را از بین میبرند.
در اینجا میخواهیم به نکاتی اشاره کنیم که با کمک آنها میتوانید جلوی احساسات منفی و عصبانیت خود را در محل کار بگیرید و موفق سر کار خود باقی بمانید.
کمی قدم بزنید تا عصبانیتتان فروکش کند: در طی یک جلسه کاری وقتی کسی از سبک مدیریت یا بخش تحت اداره شما ایراد میگیرد، عصبانی نشوید. وقتی میبینید خشمگین شدهاید، خود را از آن محل دور کنید. بهانهای بیاورید و از جلسه بیرون بروید تا عصبانیتتان فروکش کند.
اگر برای خاموش کردن خشمتان به خود فرصت دهید، میتوانید کنترل احساساتتان را دوباره به دست آورید.پیش از نشان دادن هر گونه واکنش ، توضیح بخواهید: با پرسشهای مختلف وقت را بگذرانید. میتوانید از صحبتهای دیگران استفاده کنید و سوالاتی از آنها بپرسید. با این کار به فرد زمان میدهید اشتباه خود را تصحیح کند.
از قانون ده ثانیهای استفاده کنید: هیچ عکسالعملی نشان ندهید. اگر میبینید در یک جلسه کاری یا پشت تلفن میخواهید کنترل خشمتان را از دست دهید، با خود تا ۱۰ بشمارید تا از عصبانی شدنتان جلوگیری کنید.
پیش از نشان دادن هر گونه واکنش واقعیات را بررسی کنید.با کسی که میتواند آرامتان کند، حرف بزنید: همیشه کسی را برای درددل و تکیه کردن داشته باشید، چه داخل و چه خارج از محل کار. در این مواقع سعی کنید با او بیرون بروید و کمی صحبت کنید. درست نیست همه ی احساساتتان را در خود نگاه دارید و بیرون نریزید. با این کار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی صمیمی درخصوص این مشکلات صحبت کنید تا او آرامتان کند و کنترل خود را دوباره بازیابید.
برای از بین بردن عصبانیت خود ورزش کنید: اجازه ندهید تصویر کاریتان با عصبانی شدن و از دست رفتن کنترلتان مخدوش شود. در این مواقع ورزش کمک بسیار خوبی است. به باشگاه بروید و کمی ورزش کنید. مطمئن باشید همه چیز را فراموش خواهید کرد.
ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان میشود: آگاه باشید در چه موقعیتهایی کنترل خود را از دست میدهید و عصبانی میشوید. وقتی متوجه شدید چه چیز به عصبانیتتان منجر میشود، درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیتهایی برآیید یا این که یاد بگیرید چطور با این موقعیتها کنار بیایید تا موقعیت کاریتان خدشهدار نشود.
همکارانتان را بشناسید: ببینید رفتار هر کدام از همکارانتان چه علائمی دارد. ممکن است خیلی از حرفهای آنها که برای شما مثل انتقاد میماند، در واقع حکم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همکارانتان بهتر میتوانید با انتقادهای آنها کنار بیایید و خشم خود را کنترل کنید.
واکنش افراد دیگر را پیشبینی کنید: زمانی که میخواهید کار جدیدی را در محل کارتان انجام دهید، واکنش و عکسالعمل همکارانتان را پیشبینی کنید. با این کار میتوانید بهتر با انتقادها و ایرادهای آنها پس از انجام کار کنار بیایید.
خود را برای حفظ آرامش آماده کنید: زمانی که میخواهید سخنرانی کنید، خود را برای هر نوع پرسش و انتقادی آماده کنید. با این کار میتوانید حین ایراد انتقادهای دیگران، آرامش خود را حفظ کرده و به درستی پاسخ منتقدان را بدهید.
پیش از نوشتن هر نامه نامحترمانه کمی صبر کنید: هیچ گاه به دیگران بیاحترامی نکنید، حتی اگر حق با شما باشد. آسان است که اجازه بدهیم ابرهای تیره جلوی قضاوتمان را بگیرد.
پیش از ارسال هر نامه نامحترمانه در پاسخ به انتقادهای دیگران، یک روز صبر کنید. روز بعد دوباره آن را بخوانید و تجدیدنظر کنید.در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید: یاد بگیرید با ترک محل کار، عصبانیتهای خود را نیز دور بریزید. پس از کار به فعالیتهایی بپردازید که به آن علاقه داشته و لذت میبرید. با دوستانتان بیرون بروید یا تلویزیون تماشا کنید. با این کار هیجان و استرس را از میان خواهید برد.
برای طغیانهای عصبی خود عذرخواهی کنید: با این که قصد بدی نداشتهاید، درست نیست که جلسات کاری را با عصبانیت ترک کنید. اگر در حین جلسه، عصبانیتتان باعث شده که به کسی بیاحترامی کنید، از او معذرت بخواهید. لزومی ندارد که برای عصبانیت خود توضیحی دهید. فقط گفتن «من رفتار بدی داشتم و عذر میخواهم» کافی است تا همه سوءرفتارها را از بین ببرد.
منبع : جام جم - با تشكر از سركار خانم مهندس ابراهيمي
No comments:
Post a Comment