Sunday, February 14, 2010

بازرسي فني جرثقيل هاي متحرك بر اساس استاندارد OSHA/ANSI

مطابق با استانداردهاي OSHA/ANSI بازرسي جرثقيل بر دو نوع استوار است :
الف- بازرسي مكرر و روزانه
اين نوع بازرسي در فواصل زماني روزانه تا ماهيانه و معمولاً در ابتداي شروع هر نوبت كاري توسط راننده يا شخص آگاه انجام مي شود. اجزايي كه تأثير مستقيم در ايمني جرثقيل و بالابر دارند و يا به طور روزانه امكان تغيير در آنها وجود دارد بايستي به طور روزانه بازرسي شده تا نواقص موجود كه بر عمليات ايمن جرثقيل تأثير مي گذارد شناسايي و رفع گردد.
بازرسي هاي مكرر شامل موارد زير مي باشد ولي به ياد داشته باشيد كه محدود به چند عامل زير نيست :
1- تمام قسمت هاي متحرك دستگاه حفاظ گذاري شده باشند. حفاظ برداشته شده از روي يك قسمت به اين معني است كه فرد تعميركار ( مكانيك ) در حال انجام كار در آن قسمت است.
2- هر جزء دستگاه كه در عمليات بالابردن ، پايين آوردن، چرخش و .... به كار مي رود بايد قبل از شروع كار بازرسي چشمي شده تا نواقص احتمالي موجود شناسايي و بر طرف گردد.
3- تمام قسمت هاي سيم بكسل بالابرنده و سيم بكسل نگهدارنده ، قرقره ، درام ها ، قلاب و متعلقات آن را بازرسي كنيد.
( قلاب جرثقيل در صورتي كه تغيير شكل و ترك خوردگي دارد از كار كنار گذاشته شود و در صورتي كه ميزان باز شدگي دهانه آن بيش از 15% يا ميزان تاب خوردگي و انحراف قلاب بيش از 10 درجه باشد بايد از سرويس خارج شود )
4- تمامي مفصل ها و لولاهاي گردان به راحتي و آزادانه بچرخند.
5- بازديد چشمي از تمام قسمت هاي بوم شامل خود بوم و بوم كمكي كه صاف و سالم بوده و هيچ گونه نشانه اي از آسيب فيزيكي مانند ترك ، خميدگي ، تغيير شكل نواحي جوش كاري شده ديده نشود.
هيچ گونه خوردگي در نقاط اتصال دهنده اجزاي بوم به يكديگر وجود نداشته باشد. پوسته پوسته شدن رنگ بوم و ترك خوردگي به دنبال اتصالات خميده در بوم باشيد. به ياد داشته باشسيد كه هر گونه خميدگي و تاب خوردگي در بندهاي اتصال دهنده قسمت هاي بوم مي تواند باعث از دست رفتن استحكام و مقاومت آن ناحيه و در نهايت آسيب ديدگي كلي بوم شود. هر گونه عمليات حرارتي ( نظير جوش كاري، برش كاري ) و چكش كاري روي اجزاي بوم جهت صاف نمودن يا تعمير كردن خارج از دستورات سازنده اكيداً ممنوع است. قسمت هاي فرسوده بايد طبق دستورالعمل سازنده بريده و با اجزاي جديد جايگزين شود. تمامي مراحل تعميراتي زير نظر فرد مجرب و مجاز و طبق استاندارد انجام شود.
6- لاستيك ها ( تاير ) از لحاظ فرسودگي و باد مناسب بازديد شود.
7- نشتي روغن و هوا در سيستم هاي هيدروليك و پنوماتيك بررسي شود.
8- روغن كاري مناسب مطابق با دستور سازنده در تمام قسمت ها انجام شود. سوخت ، روغن هيدروليك و روغن خنك كننده به مقدار كافي وجود داشته باشد.
9- كپسول آتش نشاني مناسب در اتاق راننده تعبيه شده و راننده نحوه كار با آن را فرا گرفته باشد.
10- تمامي ساز و كارهاي عقرقره، درام، ترمز، سيستم هاي قفل كن، قلاب، بوم، جك هاي تعادلي، قطع كن برقي، تجهيزات ايمني، سيلندرهاي هيدروليك، تجهيزات برق و روشنايي بايد بازرسي شوند.
11-سيني گردان و اتصالات آن از لحاظ وجود ترك در نواحي جوش كاري شده و پيچ و مهره شل و آزاد بازرسي شود.
12-سيلندر و ستون جك هاي تعادلي از نظر شكل ظاهري و نقاط جوش كاري شده بازديد شود. جك هاي تعادلي بايد به طور كامل و به آرامي باز و بسته شوند.
13-تمامي ترمزها و كلاچ ها از نظر عملكرد و تنظيمات صحيح مورد بازرسي قرار گيرند.
14-سيستم قفل بالابر بوم، قطع كن الكتريكي و نشانگر وضعيت بار ( LMI ) از نظر كار كرد صحيح و كاليبره بودن همواره بازرسي شوند.
15-هنگام روشن بودن موتور تمامي نشانگرها، كنترل ها و چراغ هاي هشدار دهنده از لحاظ سهولت قرائت و عملكرد درست بازديد شوند.
16-تمامي شيشه هاي اتاق راننده از لحاظ شكستگي و ترك خوردگي بازرسي شود.
ب- بازرسي دوره اي
اين نوع بازرسي در فواصل زماني يك الي دوازده ماه انجام مي شود. اين بازرسي بر اساس احساس نياز به تعميرات يا تعويض اجزاء و قطعات به منظور عملكرد صحيح و ايمن دستگاه انجام مي شود.
اين نوع بازرسي شامل موارد ذكر شده بازرسي روزانه نيز بوده ولي از آن ها كامل تر و دقيق تر مي باشد. مدارك بازرسي دستگاه به همراه تاريخ بازرسي ، امضاء بازرس ، شماره سريال دستگاه و ساير اطلاعات شناسايي دستگاه تهيه و بايگاني شده و بايستي در دسترس قرار داشته باشد.
1- كل دستگاه از لحاظ آسيب ساختاري از قبيل، كج شدگي و ترك خوردگي در شاسي اصلي، مجموعه جك هاي تعادلي دستگاه و متعلقات ساختاري مربوط به حمل كننده ( كشنده ) و ... بازرسي شود.
2-تمامي اتصالات جوش كاري شده از لحاظ ترك خوردگي، پوسته پوسته شدن رنگ، فرسودگي، خميدگي و خوردگي بازرسي شوند. بوم هيدروليك از لحاظ خميدگي و كج شدگي بازرسي شود.
3- تغيير شكل، ترك خوردگي و خوردگي در اجزاي ساختاري توسط تست هاي غير مخرب حداقل يك بار در سال به وسيله شركت بازرسي معتبر انجام شود و گزارشات مربوط به هر دستگاه بايد در سوابق و مدارك دستگاه بايگاني شود.
4-درام ها و قرقره ها از لحاظ ضعيف شدگي، فرسودگي و ترك خوردگي بازرسي شود.
5- پين، شفت، بلبرينگ، دنده، غلتك، وسايل قفل كننده ، قلاب و متعلقات جك هاي تعادلي از لحاظ فرسودگي و ترك خوردگي بازرسي شوند.
6- اجزاي سيستم ترمز ، كلاچ، لنت ترمز، ضامن قلاب و چرخ جغجغه از لحاظ فرسودگي بيش از حد بازرسي شوند.
7- تمامي نشانگرها بار، زاويه بوم از لحاظ عملكرد صحيح و كاليبره بودن بازرسي شوند.
8- تمامي تجهيزات مولد نيرو ( موتور ، ژنراتور ) از لحاظ عملكرد صحيح بازرسي شوند.
9- تمام چرخ دنده ها از لحاظ فرسودگي بيش از حد بازرسي شوند.
10-وزنه هاي تعادلي به طور مناسب به يكديگر و به ساختار اصلي دستگاه متصل شده باشند.
11-تمام تجهيزات باربرداري شامل بوم كمكي ، قفل كن ها و متعادل كننده بار بايد داراي پلاك شناسايي خوانا و با دوام باشند.

No comments: