Monday, January 18, 2010

بررسی تاثیر لامپ های کم‌مصرف

برگرفته ازسازمان بهره وری انرژی ایران
بررسی تاثیر لامپهای کم‌مصرف بر بدن انسان
در پی تولید و استفاده فراگیر از لامپهای فلورسنت فشرده (Compact Fluorescent Lamp) که به لامپهای کم‌مصرف معروف هستند، نظرات متعددی در رابطه با خطرات احتمالی استفاده از این لامپها از گوشه و کنار دنیا ابراز گردیده که ضرورت تحقیق و ارائه نتایجی مستدل در رابطه با مضرات احتمالی استفاده از این لامپها بر بدن انسان را ایجاب می‌نماید.
در این رابطه سازمان بهره‌وری انرژی ایران مبادرت به انجام مطالعات مفصلی درخصوص آثار جانبی احتمالی بکارگیری گسترده لامپهای کم‌مصرف نموده است تا هم آثار احتمالی مذکور مورد شناسایی قرار گرفته و هم راههای محدود کردن یا مقابله با آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. مطالعات یاد شده حوزه‌های مختلف بهداشتی، زیست‌محیطی، ایمنی و شبکه‌ای را در برمی‌گیرد.
مهمترین حوزه مطالعاتی که ارتباط مستقیم با سلامتی انسان دارد، بررسی تاثیرات تشعشعی این لامپها بر بدن انسان می‌باشد. در این رابطه آخرین ویرایش استاندارد بین‌المللی IEC62471 که در ماه جولای سال 2006 میلادی توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیک منتشر گردیده مورد استناد قرار گرفته است. ضمناً این استاندارد هم اکنون توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در دست انتشار در قالب یک استاندارد ملی می‌باشد. شاخصهای استاندارد مذکور از حاصل تحقیقات بیش از یکصد مقاله معتبر پزشکی که طی حدود 80 سال تحقیقات آزمایشگاهی صورت گرفته استنتاج شده‌اند و لذا از اطمینان بسیار زیادی برخوردارند.
در این استاندارد لامپها از نظر تشعشعات زیانبار به چهار رده لامپهای بی‌خطر، لامپهای کم‌خطر، لامپهای میان‌خطر و لامپهای پرخطر تقسیم‌بندی گردیده‌اند. طبق تعریف این استاندارد لامپ بی‌خطر لامپی است که حضور انسان در روشنایی با شدت 500 لوکس آن (شدت نوری که در فاصله تقریباً 5/0 متری از یک لامپ کم‌‌مصرف 23 واتی وجود دارد) به مدت 8 ساعت و یا خیره شدن مستقیم به آن به مدت 15 دقیقه هیچ خطری برای سلامتی انسان ایجاد نمی‌کند.
در آزمایشی که سازمان بهره‌وری انرژی ایران بر روی لامپهای کم‌مصرف تولید داخل انجام می‌دهد این لامپها از نظر تشعشعات مضر در رده لامپهای بی‌خطر دسته‌بندی گردیده‌اند و لذا نگرانی‌های مطرح شده از بابت آثار مضر پرتو این لامپها بر چشم و پوست اساس و مبنای علمی ندارد.
بررسی تاثیر لامپهای کم‌مصرف بر محیط زیست
در ساختمان لامپهای فلورسنت فشرده (CFL) موسوم به لامپهای کم‌مصرف از مقداری عنصر جیوه استفاده شده است. وجود جیوه سبب درخشندگی نور لامپ شده و بدون وجود آن عملکرد لامپ کم‌مصرف ممکن نیست. از سوی دیگر همانطور که می‌دانید جیوه عنصری به شدت سمی است و ورود آن به محیط زیست بسیار آلوده‌کننده است. البته هر لامپ کم‌مصرف تنها در حدود 5 میلی‌گرم جیوه دارد که آن هم تا زمانی که حباب لامپ نشکسته باشد آزاد نگردیده و هیچ خطری را متوجه مصرف‌کننده نخواهد کرد.
مصرف‌کننده باید توجه داشته باشد که در پایان عمر لامپ، آن را به مراکز بازیافت تحویل دهد و در صورتی که در محل زندگی او مراکز بازیافت وجود ندارد لامپ را در دو لایه کیسه پلاستیکی قرار داده، درب آن را محکم ببندد و سپس در سطل زباله قرار دهد. همچنین در صورتی که به هر دلیل حباب لامپ کم‌مصرف در محل مصرف شکسته شود تمهیداتی را برای پاکسازی فرش و موکت و فضای محیط به کار ببندد. این تمهیدات به طور مفصل در بخش راهنمای بکارگیری لامپهای کم‌مصرف ذکر گردیده است.
بررسی تاثیر لامپهای کم‌مصرف بر دستگاه‌های کنترل از راه دور لوازم خانگی
لامپهای کم‌مصرف قدیمی یا غیراستاندارد ممکن است موجب بروز تداخل با دستگاههای کنترل از راه دور لوازم خانگی نظیر ویدئو یا تلویزیون شوند. علت وقوع این پدیده آن است که سابقاً فرکانس کار لامپها و دستگاههای کنترل با یکدیگر یکسان بوده است، اما از سال 1995 میلادی طی توافقی مشترکی که بین تولیدکنندگان لامپ کم‌مصرف و انجمن صنایع الکترونیک صورت گرفت مقرر شد که تولیدکنندگان کم‌مصرف از فرکانس کار 40 کیلوهرتز و بالاتر استفاده نمایند. رعایت حد مجاز مذکور در حال حاضر به عنوان‌ یکی از بندهای استاندارد لامپها الزامی بوده و تضمین کننده عدم بروز تداخل با دستگاههای کنترل از راه دور خانگی می‌باشد.
بررسی تاثیر لامپهای کم‌مصرف بر ایمنی مکان مورد استفاده
لامپهای کم‌مصرف غیراستاندارد در انتهای عمر کاری‌شان با ایجاد دود، بو، تغییر رنگ، ترک خوردگی پایه و آشکار شدن قسمتهای برقدار ایمنی مصرف‌کننده را به مخاطره انداخته یا موجبات نگرانی وی از بروز آتش‌سوزی را فراهم می‌آورند. استاندارد ملی شماره 5917 که درخصوص مقررات ایمنی لامپهای فلورسنت فشرده انتشار یافته است ردیفهای متعددی برای آزمونهای استقامتی و ایمنی لامپ در شرایط عادی و شرایط خطا در نظر گرفته است که اطمینان کافی از استحکام مواد به کار رفته در ساخت لامپ حاصل گردیده و موجب رفع نگرانی از بروز خطر برق‌گرفتگی یا آتش‌سوزی خواهد شد.

1 comment:

asad said...

سلام مهندس
وبلاگتون عالیه
خداخیرتون بده
اسد