Tuesday, December 13, 2011

بازی زندگی در کارگاه‎های ساختمانی!/ 778 نفر در 6 ماه کشته شدند

20 آذر 1390

خبرگزاری مهر-گروه اقتصادی: مرگ هر نفر در محیط کار حدود 7 هزار روز کاری را از بین می‎برد، با این حال بی‌توجهی به آموزش و آماده‎سازی نیروی کار برای مقابله با حوادث ناشی از کار، باعث تکرار حوادث تلخ مرگ و میر کارگران می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در 6 ماهه نخست امسال 778 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با سال گذشته 18.8درصد افزایش یافته است. تعداد جان باختگان 6 ماهه حوادث ناشی از کار سال گذشته، 655 نفر بوده است.

از کل افراد فوت‌ شده در حوادث ناشی از کار نیمه اول امسال 770 نفر مرد و مابقی نیز زن هستند و استانهای تهران و اصفهان به ترتیب با 107 و 101نفر فوتی در رتبه‌های اول و دوم مرگ و میر ناشی از حوادث کار قرار دارند.

مرگ 1290 نفر در 89

همچنین تعداد کل فوت‌ شدگان حوادث ناشی از کار سال گذشته در کشور هزار و 290 نفر بوده است که هزار و 271 نفر از این تعداد مرد و 19 نفر نیز زن بودند.

این آمار جدیدترین گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور است که به تازگی منتشر شده و بر این مهم تاکید دارد که لازم است تا به صورت جدی به مقوله آموزش در محیط های کاری و بنگاه ها و به ویژه بخش های خطرزا مانند کارهای ساختمانی پرداخته شود.

همچنین موید این مطلب است که ضرورت دارد تا بنگاه ها بخشی از هزینه های مربوط به آموزش نیروی انسانی خود را به امر "اول ایمنی، بعد کار" اختصاص دهند چرا که هرچه توجه نیروی کار شاغل در بنگاه ها به مقوله های ایمنی و اقدامات احتیاطی در محیط کار جلب شود، از آنسو شاهد نزول آمار مرگ و میر افراد در حین کار خواهیم بود.

آموزش ایمنی؛ هزینه اضافی!

با اینکه موضوع ایمنی و جلوگیری از حوادث ناشی از کار در بنگاه ها و محیط های کاری بسیار حائز اهمیت است اما باید به این حقیقت تلخ هم اشاره کرد که امروز بسیاری از واحدها به ویژه آنهایی که با لحاظ ماهیت بیشتر در معرض خطرات ناشی از کار هستند، هزینه آموزش و ارتقاء سطح ایمنی در کار را صرفا یک هزینه سربار و اضافه می پندارند و توجه چندانی به آن ندارند.

البته در سالهای گذشته در پاره ای از موارد مطرح شد که لازم است تا در بنگاه ها واحدهایی برای پیگیری امور ایمنی و بهداشت کار ایجاد شود اما آنچنان که باید در این راه گام برداشته نشد و نشانه آن هم اینکه هر چند وقت یکبار شاهد انتشار آمارهای جدید حوادث ناشی از کار و در بدترین حالت آن مرگ و میر افراد هستیم.

35درصد کل مرگ و میر در ساختمان

ساختمان و کارگاه های مربوط به آن به عنوان یکی از مهم ترین بخش هایی که نیازمند جدی ترین آموزش ها و رعایت نکات ایمنی در کار است بالاترین آمار حوادث ناشی از کار را در اختیار دارند و با رکورد 35 درصد از کل حوادث پیشتاز است.

با این حال هنوز هم هزاران کارگاه ساختمان سازی در کوچه ها و خیابان ها هستند که بدون رعایت کوچکترین ایمنی و اقدامات پیشگیرانه مشغول به کار هستند.

از سویی با عدم آموزش و آشنایی نیروی کار شاغل در این بخش به نکات ایمنی و مهارت در اشتغال به کار در بخش های مختلف ساختمانی و همچنین عدم استفاده از پوشش های حمایتی مانند بیمه، ساختمان رکوردار مرگ و میر و حوادث ناشی از کار در کشور است.

محمد اصابتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه به منظور نظارت بر حسن اجرای قانون در 8 ماهه ابتدای امسال 180هزار بازرسی ادواری از واحدهای مشمول قانون کار انجام شد، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 12درصد رشد یافته است.

تدوین آئین نامه‌های پیشگیرانه

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تلاش برای تهیه آئین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به تقویت ایمنی و بهداشت کار خبر داد و اظهار داشت: از 52 آئین نامه تهیه شده از سال 38 تاکنون، 16مورد مربوط به دولت دهم است.

اصابتی ادامه داد: البته با توجه به خطرپذیری، گستردگی و تنوع کار در بخش ساختمان که به صورت متوسط بیش از 35 درصد حوادث ناشی از کار را به خود اختصاص می دهد، 2 آئین نامه ایمنی بخش ساختمان در شورای عالی حفاظت فنی در این زمینه تصویب شد.

وی از تلاش بخش بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای عقد تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها به منظور ارتقای سطح ایمنی در کارگاه های ساختمانی بزرگ خبر داد و گفت: در این راستا برای استقرار مسئول ایمنی مقیم در کارگاه های ساختمانی بزرگ در تلاش برای مذاکره و عقد تفاهم نامه با شهرداری ها هستیم.

مرگ 2.3میلیون نفر در جهان

این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه افزود: طبق اعلام سازمان بین المللی کار در سال 2008، 2 میلیون و 340 هزار نفر در جهان بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که 75درصد از آنان به خاطر بروز بیماری ها و آلایندگی در محیط کار بوده است.

اصابتی با اشاره به اینکه حوادث ناشی از کار حداقل 4 درصد از تولید ناخالص هر کشور را به خود اختصاص می دهد، افزود: هر حادثه منجر به فوت در محیط‌های کاری بین 6 تا 7 هزار روز کاری را از بین می‌برد.

No comments: