Saturday, October 30, 2010

حذف روز ايمني در برابر زلزله از تقويم ضرورتي نداشت

رئيس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي:
حذف روز ايمني در برابر زلزله از تقويم ضرورتي نداشت.
خبرگزاري فارس: رئيس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي گفت: حذف روز ايمني در برابر زلزله از تقويم ملي ايران ضرورتي نداشت و مي توانست به آگاه‌تر كردن مردم كمك كند.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، عباسعلي تسنيمي رئيس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي در جمع خبرنگاران گفت: ما هر ساله در روز 8 آذر مانور زلزله را در مدارس كشور برگزار مي‌كنيم و پژوهشگاه زلزله پيشنهاد داده بود تا اين روز به نام روز ايمني در برابر زلزله نامگذاري شود و اين پيشنهاد به هيئت دولت رفت.
وي افزود: در همين زمان بود كه روز 5 دي زلزله بم با وسعت زيادي اتفاق افتاد و علاوه بر اينكه اين زلزله بسيار مهيب بود از لحاظ زلزله شناسي، زلزله ويژه‌اي بود كه در سه جهت اتفاق افتاد.
تسنيمي ادامه داد: اين زلزله كشور را تحت تأثير قرار داد و باعث شد كه روز 5 دي ماه به نام ايمني در برابر زلزله وارد تقويم شود ولي متأسفانه امسال بدون هيچ دليل موجهي اين روز از تقويم حذف شد. وي گفت:‌ حذف اين روز خللي در برنامه‌هاي ويژه ايمني در برابر زلزله ايجاد نمي‌كند و اين روز از حافظه تاريخي مردم نيز پاك نمي‌شود.
رئيس پژوهشگاه بين‌المللي زلزله افزود: همه فعالان اساتيد و محققان در حوزه زمين شناسي و زلزله تمام فعاليت‌هاي يك ساله خود را در روز 5 دي كه روز مهمي است هرساله ارائه مي‌ردند و مورد بازبيني قرار مي‌دهند. طبيعتا آثار اين فعاليت براي آگاهي دادن عمومي مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. وي گفت: زلزله پديده‌اي ناشناخته است و ما بايد فعاليت‌هاي علمي خود را در اين زمينه گسترش دهيم و حذف روز ايمني در برابر زلزله از تقويم ملي ايران زيبا نبود و ضرورتي هم نداشت، مي‌توانست اين روز در تقويم باقي بماند.
وي ادامه داد: اگر ما درست عمل كنيم، وجود اين روز در تقويم مردم را نگران نمي‌كند بلكه باعث آگاه‌تر كردن مردم مي‌شود. ما دوست نداشتيم كه اين روز از تقويم حذف شود و هنوز هم براي برگرداندن آن دير نشده است.

No comments: