Thursday, August 19, 2010

خطرات نشستن طولاني مدت جلوي لپ تاپ

با افزايش روند استفاده از لپ تاپ به جاي رايانه، بايد به خطراتي که اين فناوري براي سلامتي ايجاد مي کند نيز توجه داشت. محققان مي گويند نشستن طولاني مدت جلوي لپ تاپ مي تواند باعث درد در ناحيه پشت، بازوها و گردن شود.به گزارش تايم او اينديا؛ "کوين کارنيرو" از دانشکده پزشکي چپل هيل دانشگاه کاروليناي شمالي مي گويد: با توجه به شيوه طراحي رايانه ها، استفاده از لپ تاپ اغلب موجب مي شود کاربر به شيوه نامناسبي جلوي آن بنشيند.تايپ کردن موجب آسيب ديدگي عصبي که از مچ عبور مي کند مي شود. اين بيماري سندرم تونل مچ دست نام دارد.اين پژوهشگران مي گويند: فرد زماني که جلوي رايانه مي نشيند بايد آرنج ، لگن و زانو او زاويه 90 درجه داشته باشد. چشم نيز بايد بطور مستقيم به يک سوم بالاي صفحه نمايش دوخته شود. اما از آنجا که صفحه کليد و نمايشگر در لپ تاپ ترکيب شده و فاصله بسيار اندکي با هم دارند، نمي توان آنها را بطور مستقل از هم براي تايپ کردن و نگاه کردن قرار داد.اين به آن معناست که بايد چاره اي براي اين مشکل انديشيد.
يک راه حل استفاده از نوعي اتصال است بطوري که لپ تاپ را به نمايشگر و صفحه کليد ديگري متصل کرده و يا از پايه اي بهره مند شد که صفحه نمايشگر را بالا نگه دارد.
همچنين مي توان از واير فاير و يا کابل USB براي اتصال لپ تاپ به نمايشگر و يا صفحه کليد ديگري که قابليت تنظيم در ارتفاع مناسب را دارد استفاده کرد.
لپ تاپ خود را به گونه اي قرار دهيد که مجبور نباشيد گردن خود را براي ديدن صفحه نمايش خم کنيد.
موش واره را نيز را به گونه اي تنظيم کنيد که مچ دست در حالت افقي قرار گيرد.
هر 20 دقيقه يک بار از جلوي لپ تاپ بلند شويد و اندکي ورزش کنيد. مقدار زيادي آب بنوشيد اين کار به حفظ سلامت ديسک هاي کمر شما کمک مي کند.
آنچه که اهميت دارد جدي گرفتن نشانه هاست. درد در گردن و شانه، درد در قسمت بالاي سر ، درد مچ و يا گزگز انگشتان به ويژه در انگشت شست هشدار دهنده است.
با تشكر ازآقاي مهندس آرش تفرشي عزيز

No comments: