Thursday, July 15, 2010

آتش همچنان در رشت فاجعه می آفریند / سیم کشی های فرسوده برق نیازمند ترمیم

رشت - خبر گزاری مهر: اتصالی در سامانه فرسوده سیم کشی برق همچنان در رشت فاجعه می آفریند که باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این نقیصه اقدام کرد.
گزارش خبرنگار مهر در رشت، طی چند روز اخیر تعدادی منزل مسکونی و یک مسجد در رشت به دلیل اتصالی در سامانه سیم کشی برق، طعمه حریق شده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت درباره دلیل بروز این حادثه ها گفت: در اثر اتصالی در سامانه سیم کشی برق یکی از منازل مسکونی و سرایت آن به سربندی سایر منازل همجوار و به علت عدم وجود دیوارهای آتش بُر و مصالح قابل اشتعال در سربندی این منازل، آتش سوزی به وقوع پیوست، که اگر واکنش سریع نیروهای آتش نشانی و نزدیکی محل حادثه نبود، آتش سوزی به دیگر منازل مسکونی مجاور نیز سرایت و فاجعه ای بزرگ اتفاق می افتاد.
محمد علی رفیعی ضمن ابراز تاسف نسبت به بی توجهی شهروندان به تمامی هشدارهای هفته های اخیر سازمان آتش نشانی، تاکید کرد: چنانچه این روند ادامه داشته باشد، حوادث بی شماری ناشی از سامانه های فرسوده سیم کشی برق را در پیش رو خواهیم داشت.
وی همچنین اظهارداشت: علیرغم هشدارهای سازمان آتش نشانی، مسجد حاج مجتهد رشت نیز طعمه حریق شد و آتش نشانان، آتش سوزی این مسجد را در کمتر از چهار دقیقه مهار و اطفاء کردند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی رشت گفت: طی تماسهای پی درپی تعدادی از شهروندان با سامانه 125 آتش نشانی مبنی بر وقوع آتش سوزی واقع در خیابان شریعتی، مسجد حاج مجتهد، بلافاصله 12 دستگاه خودروی اطفائیه سازمان به همراه 36 تن نیرو با توجه به ترافیک مسیر منتهی به محل حادثه در کمتر از دو دقیقه به محل حادثه رسیدند و توانستند آتش را در مدت چهار دقیقه مهار و اطفاء کنند.
وی عنوان کرد: سامانه های فرسوده سیم کشی برق مسجد، علت بروز این حادثه بوده است که اگر عکس العمل سریع آتش نشانان، در رسیدن به محل حادثه و مهار آتش سوزی در یک قسمت از سربندی این مسجد انجام نمی گرفت، ممکن بود حوادث دیگری رخ دهد.
رفیعی ضمن اشاره به اینکه در چند روز گذشته نسبت به وضعیت بازار رشت هشدارهای موکدی داده شده است، افزود: چنانچه این بی توجهی ها نسبت به سامانه های فرسوده سیم کشی برق با توجه به نوسانات شدید برق در هفته های اخیر ادامه داشته باشد، بروز اینگونه حوادث، دور از تصور نخواهد بود.
وی همچنین گفت: متاسفانه یک باب منزل مسکونی که به عنوان شرکت تجاری در رشت مورد بهره برداری قرار می گرفت، در اثر اتصالی در سامانه سیم کشی برق از ناحیه پشت بام دچار آتش سوزی شد که با سرعت عمل آتش نشانان درمدت کمتر از هفت دقیقه مهار و اطفاء شد.
مدیرعامل سازمان تاکید کرد: چنانچه بی توجهی و سهل انگاری در رعایت موازین ایمنی به خصوص بازدید از سامانه سیم کشی برق اماکن و نظارت بر نحوه مصرف صحیح از وسایل برودتی و پرمصرف از سوی شهروندان ادامه داشته باشد، بی شک با توجه به گرم شدن بیش از پیش هوا در روزهای آینده، روند آتش سوزی های ناشی از اتصالی در سامانه های برق، دامن گیر سایر شهروندان نیز می شود.

No comments: