Wednesday, June 30, 2010

آشنايي با سيستم انرژي برق در قطارشهري و مترو (4)

بخش هاي مختلف شبكه برق بالاسري در پروژه قطارشهري مشهد:
1. شبكه مسير رو باز
2. شبكه تونل
3. شبكه دپوها
1. شبكه مسير روباز
مطمئنا اين شبكه نيز مانند تمام شبكه هاي هوايي داراي بلوك يا section هايي مي باشد . در يك شبكه طول بلوك ها گاها به 3km نيز ميرسد كه در پروژه قطارشهري مشهد بيشترين طول يك بلوك 1200m است
در اين پروژه بيشترين فاصله پايه هاي OCS،60m است و در محل هايي كه ريل قوس دارد و داراي فراز و نشيب است فاصله پايه ها تغير مي كند.
ما مي خواهيم انرژي الكتريكي را به كمك سيمي به نام سيم اتصال contact wire و پانتوگراف به قطار انتقال دهيم و مطمئنا زماني پانتوگراف مي تواند راحت با سيم اتصال ، تماس داشته باشد كه نسبت به سطح ريل، كاملا صاف باشد و تغيير ارتفاع شديد نداشته باشد تا بتوان ايجاد يك خاصيت ارتجاعي در پانتوگراف ، به راحتي انرژي را از سيم اتصال دريافت كرده و به قطار منتقل كنيم. به همين دليل است كه براي شبكه بالاسري دو نوع سيم لازم مي شود:
1. سيستم اتصال
2. سيستم حمال
وظيفه سيم حمال نگه داشتن سيم اتصال به صورتي است كه اصلا افتادگي نداشته باشد ووظيفه ديگر آن نيز انتقال انرژي الكتريكي است . بين دو سيم حمال و اتصال، سيمي به عنوان سيم تارDropper wire قرار دارد كه عمود بر سطح زمين است.
براي اينكه ما به منظور اصلي خود يعني صاف بودن سيم اتصال برسيم ، شبكه هوايي را به بلوك هايي تقسيم مي كنيم و در ابتدا و انتهاي بلوك ، ابتدا و انتهاي سيم هاي اتصال و حمال را به وزنه هايي مي بنديم تا انبساط و انقباض سيم به دليل تغييرات دما ، تغييري در صاف بودن سيم اتصال، ايجاد نكند.
در انتها نيز انرژي الكتريكي انتقال يافته به سيم اتصال، به پانتوگراف قطار منتقل مي شود تا براي انرژي الكتريكي مورد نياز قطار مورد استفاده قرارگيرد.
در شبكه برق بالاسري سيم هاي هوايي داراي بار مثبت و ريل داراي بار منفي است.
2.شبكه برق بالاسري داخل تونل:
شبكه بالاسري تونل مانند شبكه برق بالاسري مسير رو باز است با اين تفاوت كه در اين سيستم پايه هاي o.c.s وجود ندارد و يراق آلات توسط پيچ رولپلاك به سقف تونل مستقر مي شود و از نظر بلوك بندي و تغذيه نيز مانند شبكه برق بالاسري مسير رو باز مي باشد.
3. شبكه برق بالاسري در دپوها:
شبكه برق بالاسري در دپوها به روش هد اسپن Hed span ميباشد. به اين صورت كه اگر ما از بالا به اين شبكه نگاه كنيم مانند يك تور شطرنجي است و بر خلاف طول مسير كه سيم حمال موازي با سيم اتصال بود، در اين شبكه، سيم حمال عمود بر راستاي سيم اتصال مي باشد.
تجهيزات شبكه برق بالاسري O.C.S
1. پايه هاي نصب تجهيزات
پايه هاي شبكه بالاسري با توجه به محلي كه قرار مي گيرند مانند ابتدا و انتهاي بلوك ، سوزن يا وسط بلوك، داراي انواع مختلفي است زيرا در هر نقطه بارهاي وارده بر پايه متفاوت است.
2. سيم حمال : در پروژه قطارشهري مشهد اين سيم دو رشته است با سطح مقطع 150mm وظيفه اصلي آن نگه داشتن سيم اتصال جهت جلوگيري از هرگونه افتادگي مي باشد.
3. سيم اتصال : وظيفه آن انتقال انرژي الكتريكي به پانتوگراف قطار است و داراي مقاطع mm 120است. اين سيم يكپارچه و مفتولي مي باشد.
4. سيم تار: وظيفه آن نگه داشتن سيم اتصال با كمك گرفتن سيم حمال مي باشد.
5. عايق ها يا ايزولاتورها : همانگونه كه در شكل معلوم است اين عايق ها دو وظيفه دارند:
الف- تحمل وزن سيم هاي حمال
ب- عايق كردن سيم ها
6.پست هاي مختلف: براي بستن سيم حمال بر روي بازوها و بستن آن ها به وزنه ها مورد استفاده قرار گيرند.
7. كليدها: در شبكه برق بالاسري دو نوع كليد وجود دارد
الف- كليدهاي فيدري : برق پست كشش را به شبكه با لاسري منتقل مي كند
ب- كليدهاي سكسيونري : وظيفه اتصال با پارالل كردن دو بلوك را به عهده دارند.
8. برق گيرها : در روي كليدهاي فيدري نصب مي شود
9. وزنه ها : در ابتدا و انتهاي بلوك براي صاف نگه داشتن سيم در مقابل انقباض و انبساط استفاده مي گردد.
10.چرخ وزنه ها: اين چرخ ها واسطه بين سيمه و وزنه مي باشند نسبت نيروي كشش سيم را تغيير مي دهند.
11. ميل مهارها: پايه هاي شبكه در ابتدا و انتهاي بلوك ، نيروي زيادي وارد مي شود ، براي مقابله با اين نيرو بايد آنها را از طرف ديگر مهار كرد و اين كار توسط ميل مهارها صورت مي گيرد.

No comments: