Saturday, May 22, 2010

14 توصيه براي پيشگيري از برق گرفتگي

سيدعيسي عماد
اجراي نكات ايمني استفاده از برق و وسايل برقي همراه با توجه به توصيه‌هاي لازم در اين زمينه، در توانمندسازي افراد و جلوگيري از خطر برق گرفتگي بسيار موثر است.مراقبت از كودكان وآموزش صحيح به آنان نيز عامل مهمي‌دركاهش حوادث ناشي از برق گرفتگي است.
1) هيچ وقت با دست خيس و پاي برهنه به لوازم برقي دست نزنيد زيرا با خيس شدن بدن، از مقاومت الكتريكي آن كاسته خواهد شد و در نتيجه عبور جريان الكتريكي از بدن شديدتر و موثرتر مي‌شود، به‌دليل آنكه جريان برق هميشه از نزديك‌ترين و راحت‌ترين راه به زمين انتقال مي‌يابد.
2) هنگام تعويض لامپ، كليد، پريز يا تعمير هر وسيله ودستگاه برقي ديگر، برق را از فيوز قطع كنيد. بايد دقت كرد كه در هنگام سيم كشي، سيم فاز در مدار كليد برق قرار گرفته باشد تا با قطع جريان برق از طريق كليد جريان فاز نيز قطع شود.
در غير اين صورت هرچند كه با بستن كليد برق و قطع شدن جريان نور، امكان روشن شدن لامپ وجود ندارد اما تماس سيم فاز با بدن انسان و تكميل مدار از طريق زميني كه فرد روي آن ايستاده و يا قرارگرفتن دست برروي دستگاه يا ديوار، به عبور جريان از بدن و برق گرفتگي منجر مي‌شود.
3) به طور كلي استفاده از لوازم برقي معمولي در محيط‌هايي با درجه رطوبت بالا مانند حمام، توصيه نمي‌شود. سعي كنيد در هنگام ساختمان‌سازي هيچ‌گونه انشعابي از برق در اين نوع محيط‌ها به صورت روكار وجود نداشته باشد و روشنايي آن از خارج تامين شود. در صورت نياز، اتصال سيم‌ها به لامپ بايد طوري طراحي شود كه رطوبت در آن موثر نباشد.
به‌خاطر داشته باشيد كه تحت هيچ شرايطي از بخاري‌ها يا اجاق‌هاي برقي معمولي در محيط‌هاي ياد شده استفاده نكنيد.
4) در هنگام روشن بودن لامپ يا هر دستگاه برقي ديگر، از تعويض و تعمير آنها خودداري كنيد.
5) هيچ وقت سيم برق را از زير فرش يا موكت عبور ندهيد زيرا ممكن است در اثر عبور و مرور مداوم افراد از روي آن، سيم صدمه ببيند و حالت عايق خود را از دست بدهد. همچنين در صورتي كه اندازه مقطع سيم با نوع مصرف كننده‌هايي كه به آن وصل است متناسب نباشد، سيم گرم شده و در نتيجه به مرور زمان با كاسته شدن از خاصيت هدايتي، شدت گرم شدن آن بيشتر مي‌شود تا جايي كه سيم شروع به ذوب شدن و ايجاد جرقه مي‌كند و از آنجايي كه در اغلب موارد كف پوش‌ها، فرش‌ها، موكت‌ها و اين قبيل زيرانداز‌ها از مواد قابل اشتعالي مانند نخ، پلاستيك، پشم و الياف مصنوعي تهيه شد‌ه‌اند در نهايت آتش سوزي و حريق به‌وجود مي‌آيد.
6) هنگام تميز كردن ديوار‌ها و لوازم برقي مواظب باشيد كليد‌ها و پريز‌ها خيس نشوند زيرا آب ‌هادي بسيار خوبي بوده و در صورتي كه وارد كليد‌ها و پريز‌ها شود، خطر جاني و مالي به همراه خواهد داشت.
در اين گونه مواقع قبل از شروع كار، كليد اصلي را از كنتور قطع و پس از اتمام كار و خشك شدن پريز‌ها و كليد‌ها، فيوز را وصل كنيد.
7) هنگام سوراخ كردن ديوار‌ها به منظور نصب ساعت‌هاي ديواري، تابلوها يا هر مورد ديگر دقت شود به مسير سيم كشي برق صدمه‌اي وارد نشود.
8) اگر پريز‌هاي برق در ارتفاع پاييني از ديوار قرار دارند (كمتر از 110 تا 120 سانتي‌متر) لازم است كه آن‌ها به‌وسيله درپوش‌هاي ايمني مسدود شوند.
9) در صورتي كه در اطراف ساختمان شبكه برق عبور كرده است، هنگام تعويض يا تنظيم آنتن تلويزيون در پشت بام يا بالكن مواظب خطوط برق باشيد زيرا همان‌گونه كه پيش از اين بيان شد، حوزه القايي حاصل از اين نوع شبكه‌ها قبل از آنكه با آن برخورد شود، با ايجاد قوس الكتريكي به برق گرفتگي و سوختگي‌هاي شديد منجر خواهد شد.
10) سيم‌هاي وسايل برقي به ويژه انواع قابل حمل و نقل از قبيل اتو، پلوپز، راديو و نظاير آن را هر چند وقت يك‌بار بازرسي كرده و در صورت مشاهده هرگونه خرابي يا فرسودگي تعويض كنيد.
11) هيچ نوع از اسباب‌بازي‌هاي كودكان نبايد به‌وسيله برق منزل به كارانداخته شوند. بار‌ها مشاهده شده است كه والدين به منظور راه اندازي اسباب بازي‌ها از آدابتور استفاده مي‌كنند كه با اين كار، كودك خود را در معرض خطر برق گرفتگي قرار مي‌دهند.
12) سعي شود هنگام كار با وسايل برقي قطعه‌هاي تخته خشك يا صفحه لاستيكي ضخيم در زير پا قرار بگيرد.
13) پريز‌هاي برق و تلفن را طوري انتخاب كنيد كه از يكديگر مشخص باشند تا دو شاخه وسايل برقي و تلفن به اشتباه درون پريز‌هاي متفاوت قرار نگيرند و موجب صدمه به وسايل منزل نشوند.
14) براي قطع مدار در هنگام اتصال سيم‌هاي برق در منزل و خرابي دستگاه‌هاي برقي بايد از فيوز اتوماتيك با آمپراژ مناسب استفاده كرد. همچنين بهتر است براي وسايلي كه به جريان برق زيادي نياز دارند، از فيوز‌هاي مجزا استفاده شود تا در موقع بروز اتصالات در اين‌گونه وسايل، جريان برق تمام منزل قطع و از وارد شدن آسيب به وسايل ديگر جلوگيري به عمل آيد.‌

No comments: