Saturday, September 20, 2008

بازرسي ايمني ، فوايد و اثرات آن در محيط كار

دفتر روابط عمومي شركت برق منطقه اي آذربايجان
ايمني از نظر متخصصين و دست اندركاران امر حفاظت فني و بهداشت شغلي ، به فرآيندي كه به منظور بررسي ، تعيين و معرفي مواردي كه داراي پتانسيل خطرزايي بالقوه اي هستند ، و نيز ارائه راه حلهاي مؤثر جهت جلوگيري از بروز حوادث اطلاق مي شود. بازرسي ايمني با مو شكافي شرايط حاكم بر محيط كار بر اساس اندوخته هاي قبلي ، يافته هاي فعلي را تجزيه و تحليل نموده و به وجود خطر و احتمال بروز حادثه پي مي برد. در واقع بازرسي ايمني نوعي پيش گويي از حادثه اي است كه در صورت بروز فعل غير ايمن ، بوقوع خواهد پيوست.
به بيان ديگر بازرسي ايمني به عنوان بازوي قدرتمند مديريت سازمان است كه با اهميت لازم و كافي به يافته هاي آن ، مي توان از بروز حوادث در محيط كار پيشگيري نمود.
بازرسي ايمني داراي دو بعد اساسي ذيل است كه در واقع اهداف بازرسي به حساب مي آيند :
1- يافتن كاستي ها و مشكلات سيستم ( Fault ) و نقد كردن و بررسي آنها و ارائه راه حلهاي مؤثر جهت حذف يا كنترل آنها.
2- يافتن واقعيت هائيكه در محيط كار با حقيقت ها منطبق نيستند وارائه روشها و رهنمودها براي ايجاد انطباق بين آنها.
بيان مثالي ، قضيه را روشن تر مي سازد : ابزاري در دست كارگر است كه براي باز كردن مهره ها از آن استفاده مي شود ولي كارگر با عمل غير ايمن خود از آن وسيله بعنوان چكش استفاده مي كند حقيقت اين است كه اين ابزار براي باز كردن مهره ها طراحي و ساخته شده است ولي واقعيت اين است كه كارگر از اين وسيله بطرز غلط استفاده مي كند اين وضعيت در بازرسي ايمني بعنوان يك مشكل خودنمائي مي كند و بيانگر اين است كه واقعيت با حقيقت منطبق نيست و براي ايجاد انطباق بين اين دو ، بايستي كارگر از طريق آموزشهاي مدون به اين آگاهي دست يابد كه در صورت استفاده نادرست از وسيله ، چه عواقب تلخي در انتظار او خواهد بود.
بنابراين يافته هاي حاصل از بازرسي هاي ايمني گره گشا بوده و در پيشگيري از بروز حوادث بسيار مؤثر است.بايد بخاطر بسپاريم كه عدم توجه به يافته هاي حاصل از بازرسي ايمني در سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي يك عدم انطباق عمده است.
انواع بازرسي ها :
1) بازرسي مداوم : به بازرسي هايي گفته مي شود كه بطور مداوم و به عنوان بخشي از مسئوليت هاي كاركنان از طريق سرپرستان ، سركارگران و نظاير آن انجام مي شود. مزيت اين بازرسي ، مداوم بودن آن بوده
و از معايب آن مي توان به عادي گشتن نگاه پرسنل به موضوعات غير ايمن به دليل تكراري بودن شرايط اشاره نمود چرا كه تكرار عادت غلط بتدريج به فرهنگ تبديل مي شود.
2) بازرسي هاي دوره اي طبق برنامه زمان بندي شده : اين نوع بازرسي ها مي توانند بصورت دوره اي يا مقطعي صورت گيرند.
در بازرسي هاي دوره اي ، واحد بازرسي شونده از فرآيند بازرسي مطلع بوده و آمادگي لازم را جهت بازرسي ايجاد خواهد نمود.
آماده شدن واحد بازرسي شونده و رفع مشكلات و موارد غير ايمن ، از نقاط قوت و در پوش گذاشتن و مخفي نمودن شرايط غير ايمن ، از نقاط ضعف بازرسي هاي دوره اي مي باشد ولي در بازرسي هاي مقطعي به جهت اينكه بازديد بدون اطلاع قبلي صورت مي گيرد شناسايي و معرفي نمودن موارد غير ايمن ، راحت تر بوده ولي حسن آماده شدن واحد براي بازرسي را به همراه نخواهد داشت.
براي انجام بازرسي هاي مؤثر نياز به يك برنامه بازرسي بوده و براي مؤثر بودن بازرسي ايمني موارد زير از اهميت زيادي برخوردار هستند :
1- داشتن اطلاعات كافي و جامع بازرس ايمني در مورد سايت.
2- داشتن اطلاعات كافي بازرس ايمني از استانداردها ، آيين نامه ها ، ضوابط و مقررات ايمني
3- آشنايي با اصول بازرسي و جلب همكاري كاركنان و مسئول واحد ذيربط از طريق نمود دادن فوايد و اثرات و تبعات بازرسي در بهبود وضعيت ايمني محيط كار آنها.
4- آشنايي با ارزيابي يافته ها ، گزارش موارد نا منطبق با توجه به شرايط بالقوه و امكانات موجود.
براي انجام بازرسي همانطوريكه قبلاً گفته شد به برنامه ريزي مدوني نياز است . بنابراين قبل از برنامه ريزي براي بازرسي ايمني بايد به موارد زير توجه نمود :
1- چه تجهيزات و سايتي لازم است مورد بازرسي قرار گيرند ؟
2- چه نكاتي و جنبه هايي از تجهيزات و يا سايت بايد بازرسي شود ؟
3- چه شرايطي بايد مورد بازرسي قرار گيرند ؟
4- پريودهاي زماني لازم براي مؤثر بودن بازرسي ها چگونه بايد باشد؟
5- چه كساني بايستي اين بازرسي ها را انجام دهند ؟
6- برنامه ريزي براي بازرسي چه هدفي را دنبال مي كند؟

No comments: