Monday, June 23, 2008

LED ها ، بهترين منبع روشنايي و كاهش مصرف برق ( قسمت دوم )

ممنوعيت استفاده از لامپ نورتابان در برخي از كشورها
بسياري از كشورها ، منتظر تغيير علاقه مصرف كنندگان نشده وقوانيني را براي حذف لامپ هاي مضر وضع كرده اند. در ايالت كاليفرنيا آمريكا و كشور كانادا قانوني وضع شده كه تا سال 2012 ميلادي ، استفاده از هر نوع لامپ داراي نورتابان در اين مناطق ممنوع خواهد شد و كاربران فرصت دارند به صورت تدريجي نوع محصولات مصرفي خود را تغيير دهند.
كشور استراليا هم مشابه ، اين قانون را تا سال 2010 ميلادي وضع كرده است.اتحاديه اروپا نيز به دنبال راهكاري براي وضع قانون جديد و كارا در اين زمينه در كشورهاي عضو اين اتحاديه است. در نيجرسي ، مكاني كه توماس اديسون در سال 1879 موفق به توليد الكتريسيته و روشن كردن لامپ شد ، قانوني وضع شده كه استفاده از لامپ تابان ( رشته اي ) در ادارات دولتي ممنوع و تنها لامپ فلورسنت و LED قابل استفاده خواهند بود.
لامپ هاي تابان ( رشته اي ) علاوه بر كارايي و بازده پايين ، از انرژي بالايي براي توليد روشنايي استفاده مي كنند. به عنوان مثال يك لامپ 100 واتي ، روشنايي معادل يك لامپ 20 واتي فلورسنت را خواهد داشت ، يعني براي توليد نور مشابه ، لامپ هاي تابان ، 5 برابر بيشتر انرژي مصرف مي كنند.
هم اكنون در كشور ما نيز استفاده از لامپ هاي كم مصرف ، فلورسنت و FPL به لامپ هايتابان ترجيح داده مي شود و طبق بخشنامه هاي جديد ارگانهاي دولتي در مواقعي كه از نظر فني محدوديتي ندارند ملزم به استفاده از لامپ هاي كم مصرف شده اند و ديگر مصرف كنندگان نيز مي توانند از لامپ هاي كم مصرف يارانه اي استفاده كنند. اما استفاده از LED چندان رواج نيافته و بيشتر جنبه تزئيني دارد.
حال به راستي سؤال اين است كه LED ها چه برتري به لامپ هاي فلورسنت معمولي و فشرده دارند ؟
منبع اصلي نور در آينده مطمئناً يك لامپ يا يك چراغ حبابدار نخواهد بود ، بلكه مي تواند يك ميز يا يك ديوار و يا هر چيز ديگري باشد.
LED ها جايگزين ارزان تر لامپ هاي حبابدار
كشف تصادفي اخير ، توليد نور از LEDها يا ديود نوراني را به مركز جديدي رساند. به زودي LED خواهد توانست جايگزين ارزانتر و با دوام تري براي لامپ هاي حبابدار كنوني شود.
حال سؤال اين است كه LED چيست ؟
LED مخفف واژه Diode Light Emitted به معناي ديود ساتع كننده نور است. ديودهاي ساتع كننده نور در واقع جزؤ خانواده ديودها هستند كه ديودها نيز زير گروه نيمه هادي ها به شمار مي آيند. خاصيتي كه LED ها را از ساير نيمه هادي ها متمايز مي سازد اين است كه با گذر جريان از آنها مقداري انرژي به صورت نور از آنها ساتع مي شود.
LED ها تا اواخر دهه گذشته فقط مي توانستند سه نور آبي ، سبز و قرمز توليد كنند كه به همين علت كاربردشان محدود بود. سپس LED هايي با رنگ آبي به بازار آمدند كه مي توانستند نور سفيد با هاله اي از رنگ آبي روشن توليدكنند.
بسياري اعتقاد دارند لامپ هايي كه از ديودهاي ساتع كننده نور استفاده مي كنند ، يا همان LED ، آينده را از دست ساير رقبا خارج خواهند كرد.
LED ها كه از دهه هاي گذشته در الكترونيك مورد استفاده قرار مي گرفتند ، عموماً براي نمايش خاموش يا روشن بودن نمايشگرها در لوازم مولتي مديا مورد استفاده قرار گرفتند. در حال حاضر LED ها به نحوي ساخته مي شوند كه نور را در جهت خاصي متمركز مي كند و به صورت چيپ هاي كوچكي هستند كه معمولاً در داخل يك شيشه گنبدي شكل قرار مي گيرند و داراي سايز چوب كبريت يا كمي بزرگ تر هستند و به سختي مي شكنند.
همانطور كه گفته شد آنها در ابتدا فقط به رنگ قرمز و سبز بودند اما يك تغيير بسيار عظيم در اين صنعت در دهه 90 ميلادي باعث شد كه LED سفيد رنگ ( يا همان روشن و بدون رنگ ) توليد شود. هم اكنون به آساني با تغيير در ساختار فيزيكي و مواد تشكيل دهنده هاي LED نور را در رنگها و شدت هاي مختلف و با طول موج مشخص مي توان با رنگ كاملاً خالص توليد كرد. به عبارت ديگر مي توان گفت منابع روشنايي ديگر داراي پرتوهاي مادون قرمز و فرابنفش بوده كه چشم غير مسلح ، قادر به ديدن آن نيست و تأثيري در تآمين روشنايي محيط ندارند و حتي بر روي انسان اثر منفي نيز مي گذارند و ليكن LED ها فاقد اين پرتوهاي مضر بوده و در سلامت چشم تأثير بسزايي دارند.
LED هاي سفيد قابليت توليد همه رنگ را داشته و علاوه بر آن از انرژي بسيار كمي ( در مقايسه با ساير لامپ ها و LED هاي قديمي ) براي توليد روشنايي استفاده مي كنند. به همين دليل روز به روز ابعاد استفاده از آنها گسترده تر شد و در مواردي كه احتياج به علامت دادن و يا رقص نور ( زدن فلاش و SOS ) بود ، استفاده شد.
اكنون بسياري از شركت هاي بزرگ سازنده لوازم روشنايي مخصوصاً شركت هاي فعال در زمينه روشنايي منازل ، بسياري از فعاليت هاي خود را بر روي LED ها متمركز كرده اند و قصد دارند روشنايي لازمه براي منازل را از LED ها تهيه كنند كه به نظر مي رسد اين روند تا كمتر از 5 سال آينده ، باعث تغيير بسيار عمده در نوع محصولات روشنايي شود. به طوري كه در حال حاضر نيز اكثر لوازم روشنايي خانگي ، معادل LED نيز دارند و مصرف كنندگان مي توانند در صورت تمايل مشابه هر نوع كالايي را از مدل LED استفاده كنند. هر چند به نظر مي رسد اين تكنولوژي در سالهاي آينده و با رشد قابل پيش بيني صنعت ، لوازمي با روشنايي بسيار بهتر و مصرف انرژي كمتر و قيمت مناسب را به مشتريان ارائه دهد.

1 comment:

Anonymous said...

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
نظر اینجانب در مورد led بسیار مثبت و قابل اجراست
بنده به عنوان یک الکتریسین وظیفه دارم که در مورد led نظر مشتریان را جلب و این محصول با ارزش را به آنها توصیه کنم.