Sunday, June 29, 2008

ايران ششمين کشور بلا‌ خيز دنيا


طي 10 سال گذشته بيش از 100 هزار ايراني جان خود را بر اثر وقوع بلا‌يا از دست داده‌اند.
ايران جزو 10 كشور نخست بلا‌خيز دنيا و در معرض بروز 33 حادثه و بلا‌ست. به گزارش ايسنا، دكتر كامران باقري لنكراني با اشاره به تلفات بالا‌ي زلزله بم گفت: در زلزله بم اكثر افراد متاثر از اين حادثه جان خود را از دست دادند اين در حالي است كه در زلزله لرستان وضعيت عكس بود و تعداد مجروحان بيشتري نسبت به تلفات گزارش شد اين امر حاكي از آمادگي بيشتر ما به موجب استفاده از تجارب زلزله بم بوده است. وي در ادامه توضيح داد: همچنين متعاقب اطلا‌ع‌رساني اوليه صورت گرفته در زلزله لرستان آمادگي بيشتري حاصل شد و ميزان ضايعات و تلفات و مرگ و مير به مراتب كمتر بود و ظرف كمتر از 8 ساعت مجروحان تخليه و براي درمان اعزام شدند. لنكراني در ادامه با تاكيد بر ضرورت حفظ آمادگي و علمي‌تر شدن اقدامات در مواقع بحراني براي حصول نتايج بهتر گفت: در مباحث پزشكي و سلا‌مت در مقابله با بحران رعايت 5 مرحله آمادگي، كاهش آسيب، اقدامات درماني، بهبودي و اقدامات در دوره پس از بحران و بالا‌خره ارزشيابي حائز اهميت است. وزير بهداشت با تاكيد بر اين كه به‌رغم وجود مراجعات و عمليات بالا‌ در مواقع بحراني نبايد مسائل اخلا‌قي به دست فراموشي سپرده شود، بيان كرد: در بحران‌ها نيز بايد به اخلا‌ق و آموزه‌هاي ديني و كرامت انساني توجه شود.
ايران ششمين كشور از 10 كشور بلا‌خير دنيا است. در زمان وقوع حادثه، همكاري‌‌هاي درون‌‌بخشي بسيار مناسب است; اما به دليل وجود استرس و شرايط ويژه، از همكاري‌‌هاي بين بخشي خوبي برخوردار نيستيم. حدود 33 بلا‌ي طبيعي در كشور رخ مي‌‌دهد كه اين عدد بسيار بالا‌ است.
مديريت اجرايي در هنگام بروز حوادث اطلا‌عات كافي در زمينه‌‌هاي آموزشي و پژوهشي ندارند و با برگزاري كنگره‌‌هايي ، و ارائه و بررسي راه‌‌كارهاي توانبخشي و مددكاري اطفال و سالمندان آسيب‌‌پذير ارائه ارزيابي، خطرات بالقوه و راه‌‌هاي پيشگيري از آن، آماده‌‌سازي جامعه، پيگيري مصوبات مجلس در زمينه مديريت بحران، ارتقاي دانش تخصصي مديران اجرايي و غيره را مي توان جستجو كرد. كشورهايي در زمينه مديريت بحران موفق هستند كه هر زمان با برنامه‌‌هاي خود، برنامه مديريت بحران در حوادث را هم تدوين كنند.
در برخي كشورها، سسيتم مديريت مبتني بر جامعه وجود دارد به گونه‌‌اي كه هنگام بروز حادثه كار را به مردم واگذار مي‌‌كنند; اما در ايران تركيبي از سيستم كمك‌‌هاي مردمي‌و دولتي وجود دارد.
در صورت وقوع; زلزله تهران يكي از خطرناك‌‌ترين حوادثي است كه در كشور رخ مي‌‌دهد.
زلزله تهران بسيار خطرناك است و بايد آمادگي كامل براي برخورد با اين حادثه داشته باشيم.
ايران از نظر زلزله بسيار حساس است و حدود 100 گسل در كشور وجود دارد كه 12 گسل آن در تهران ثبت شده است.
ايران همواره در معرض زلزله قرار دارد و بايد ستاد مديريت بحران هميشه آمادگي كامل داشته باشد. نبايد فراموش كنيم كه حادثه زلزله بم و لرستان دوباره تكرار خواهد شد كه اگر اين زلزله در تهران باشد، حجم حادثه، مرگ و مير و خرابي بسيار بيشتر خواهد بود.
استان‌‌هاي تهران، تبريز، خراسان، كرمان و فارس از استان‌‌هاي زلزله‌‌خيز هستند و بايد برنامه‌‌هاي جدي و قابل اجرايي براي اين استان‌‌ها داشته باشيم. 24 درصد حوادث در دنيا مربوط به جوانان، 24 درصد سيل، 13 درصد زلزله و بقيه مربوط به حوادث بهداشتي و غيره است. ايران در بستر بلا‌ياي طبيعي قرار دارد و مديريت بحران هدفمند و بدون وقفه در اين مواقع بسيار ضروري است. در ايران 31 نوع بلا‌ي طبيعي رخ مي‌‌دهد كه بر اين اساس 90 درصد مردم در معرض خطر قرار دارند

No comments: