Tuesday, February 12, 2008

ايمني در صنعت برق (قسمت سوم)

8-آموزش ايمني و روشهاي آن :
با وسعت زيادي كه رعايت ايمني در كليه مراحل كارها حتي در محيط هاي اداره و خانه دارد بايد گفت كه رعايت ايمني نشانه كمال مهارت در انجام هر كاري است نمي توان ؟آن را از جنبه هاي فني طراحي و ساخت و بهره برداري جدا نمود. لذا آموزش ايمني با آموزش هاي تخصصي فني همراه خواهد بود تا هر كس از جنبه هاي ايمني كاري كه انجام مي دهد آگاهي داشته و از بروز خطر و حادثه جلوگيري نمايد.
بنابراين آموزش ايمني هم در مراحل آموزشهاي فني مربوط به طراحي يا ساخت و هم در مراحل عمل بهره برداري و تعميرات ضرورت دارد.
در اين آموزشها از روشهاي سمعي و بصري و فردي يا عمومي مانند تدريس و نمايش فيلم و اسلايد و نصب پوسترها و آگاهي ها يا تشكيل مجالس مختلف استفاده مي شود.

9- ايجاد انگيزه و علاقه در رعايت ايمني :
در اغلب حوادث بروز خطائي واضح و ساده نقش اصلي را داشته است و اين امر نشان مي دهد كه حتي افراد عالم و ماهر گاهي از رعايت اصول ابتدائي ايمني غفلت مي نمايند. به اين جهت علاقه و انگيزه در افراد براي توجه دائمي كه به ايمني خود و ديگران يكي از هدفهاي اساسي هر برنامه ايمني مي باشد. به اين منظور برگزاري رقابت و مسابقه ايمني بين افراد و يا گروهها و همچنين تكرار آموزشهاي قبلي ، موشكافي حوادث اخير برگزاري مجالس سخنراني يا جشن ايمني در پايان هر دوره رقابت و اعطاي جوائز ايمني اثر آشكاري در جلوگيري از حوادث زيان بار از خود نشان داده است.
در جشن هاي ايمني حتي از افراد خانواده كاركنان نيز دعوت بعمل مي آيد تا به فوايد رعايت اصول ايمني در منزل نيز پي ببرند و از حوادث خارج از محيط كار نيز جلوگيري نمايند.

10- بررسي حادثه و كشف علل و گرفتن پندهاي لازم :
البته اهم تلاش هاي ايمني متوجه اصلاح شرايط و مهار كردن خطرات و جلوگيري از حوادث است ليكن چون انسان هنوز به درجه كمال نرسيده و در مراحل مختلف طرح ، ساخت و بهره برداري احتمال خطا دارد لذا بروز پاره اي از حوادث ولو مواردي كه به خير مي گذرد زنگ خطري براي وجود نقص در گوشه اي از كارها مي باشد. در چنين مواردي بايد مسئولين ايمني با همكاري سرپرست گروه ،كار تحقيقات لازم وكافي جهت شناخت خطرات و عواملي كه از كنترل انسان خارج شده اند بپردازند.
با شناخت دقيق عوامل ايجاد حادثه و دادن آموزش كافي به افراد مي توان از بروز حوادث مشابه آن جلوگيري نمود.

11- حفظ آمار حوادث و محاسبات ضرايب كثرت و شدت حادثه :
براي مقايسه عملكرد ايمني دو يا چند شركت در يك دوره معين و با مقايسه عملكرد يك شركت در دوره هاي مختلف وجود آمارهاي دقيق از حوادث روي داده ، در آن لازم است تا بتوان ، توسط آنها ضرايب كثرت و شدت حادثه را محاسبه و براي دوره ها يا شركت هاي مختلف ملاك مقايسه قرار داد.
برحسب قرار داد تعداد حوادث ناتوان كننده كه در يك ميليون نفرساعت كار انجام شده روي مي دهد ضريب كثرت حوادث نام دارد. همچنين نسبت تعداد روزهائي كه يك يا چند نفر از كاركنان در اثر يك حادثه از انجام كار ناتوان مي شوند به يك ميليون نفر ساعت كار انجام شده ضريب شدت حادثه نام دارد. البته مرگ و نابينائي از دوچشم معادل شش هزار روز ناتواني بحساب مي آيد و نقص اعضاء بر اين مبنا در جداول معيني مشخص شده است ، نسبت اين دو ضريب نيز كه متوسط شدت حوادث در اين دوره است ، ملاك ديگري براي مقايسه مي باشد.
در واقع انجام يك ميليون نفر روز كار بدون حادثه قابل تقدير و شايسته جشن ايمني براي آن گروه يا شركت مي باشد.


12- نقش و وظيفه اداره ايمني و تشكيلات مناسب آن :
از آنجا كه هر فرد مستقيماً مسئول عواقب اعمال خود بخصوص در رعايت اصول ايمني و حفاظت است ، لذا مسئوليت ايمني بطور مستقيم متوجه هر فرد و سپس سرپرست و سازمان اداري وي مي باشد. در نتيجه اداره ايمني مسئوليت درجه دوم و نقش ارشاد و كنترل ثانوي و وضعيت ايمني را به عهده خواهد داشت و به اين جهت به تشكيلات وسيعي نياز ندارد.
وظائف عمده اداره ايمني را مي توان در موارد زير خلاصه نمود :
12- الف ) به نمايندگي از طرف مديريت شركت و با همفكري و هماهنگي وي خط مشي كلي ايمني شركت را تعيين نموده و در راه ايفاي اين مسئوليت مقررات ايمني مورد نياز در هر بخش از فعاليتهاي شركت را تهيه و يا تدوين و با مرور زمان اصلاح و تكميل مي نمايد.
12- ب ) ضرورت استفاده از تجهيزات ايمني فردي و گروهي و وسايل آتش نشاني لازم و جعبه هاي كمك هاي اوليه در محل ها و رشته كارهاي جاري را تعيين و نسبت به تهيه وسايل مرغوب از اين نوع با تداركات شركت همكاري مي نمايد.
12- ج ) برنامه هاي آموزش ايمني در كلاس و همچنين در ضمن كار برنامه ريزي و هدايت مي نمايد . طرق استفاده از وسايل آتش نشاني نيز بخشي از اين آموزش ها مي باشد كه بعد از وقوع حادثه مفيد خواهد بود.
12- د ) در باره حوادثي كه در محيط هاي كار روي مي دهند تحقيق و بررسي را تا شناخت عوامل شركت كننده در آن انجام مي دهد و آموزش هاي لازم در مورد نحوه جلوگيري از حوادث مشابه را به كاركنان داده و سوابق و آمار را تنظيم مي نمايد.
گزارش هاي لازم از حادثه را براي مديريت شركت تهيه و با مقامات انتظامي و قضائي در تعيين سهم افراد خاطي در بروز حادثه همكاري مي نمايد.
12- ه ) براي حفظ علاقه و توجه كاركنان به ايمني برنامه هاي مسابقه يا رقابت در بهبود ايمني بين گروههاي كار ايجاد كرده و در خاتمه دوره جشن ايمني را ترتيب داده و به كمك مديريت شركت جوائز و يا تقديرنامه هائي به افراد شايسته اعطا مي نمايد.
12– و ) بعنوان وسيله ارتباط جمعي نامه هفتگي يا ماهنامه ايمني را چاپ كرده و از كليه افراد در تهيه مطالب مفيد در پيش برد ايمني كارها و جلوگيري از حوادث ياري مي طلبد.

13- نتيجه گيري :
همانطور كه قبل از وقوع مصائب طبيعي مانند زلزله و سيل و طوفان بايد به فكر احداث ابنيه محكم و سدها و سيل بندها بود تا صدمات وارده را به حداقل برساند ، در مورد ايمني در محيط كار نيز بايد بيشتر تلاش ها صرف جلوگيري از حوادث گردد و اقداماتي از قبيل استفاده از تجهيزات ايمني فردي و گروهي يا كمك هاي اوليه و آتش نشاني براي بعد از وقوع حادثه ممكن است مفيد باشد ، ولي نبايد اهم اقدامات ايمني را تشكيل بدهد.

No comments: