Sunday, February 24, 2008

موفقیت محققان ایران در ساخت نسل چهارم چاپگرها

نسل چهارم چاپگرها با استفاده از نانوموتورها توسط محققان ایرانی ساخته شد اما به دلیل پیچیدگیهای فناوری این چاپگر و نامشخص بودن حمایتهای داخلی این دستگاه به صورت مشارکتی با همکاری شرکت HP آمریکا به مرحله تولید خواهد رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر وحید نبوی مجری طرح چاپگر نسل جدید گفت: چاپگرهای سوزنی، جوهرافشان(ink jet)، لیزری (laser jet) نسلهای اول تا سوم چاپگرها هستند و نسل چهارم نیز با عنوان فایر جت (fire jet) ارائه شد.
وی ادامه داد: این چاپگر با استفاده ازنانوموتورها و اشعه های افزایش دهنده کیفیت ساخته شده و قادر است در هر دقیقه 30 تا 40 برگ چاپ کند.
نبوی با اشاره به اینکه در ساخت این دستگاه سعی شده تا سرعت و کیفیت در حد استانداردهای جهانی باشد، افزود: کم کردن حجم سیستم برای استفاده در منزل یکی از اهداف ما بود.
مجری طرح چاپگر نسل جدید در خصوص کیفیت این چاپگر گفت : کیفیت رنگ چاپ این دستگاه در کاغذهای 80 گرمی معمولی با چاپ فتوگلاسه با دستگاه جوهرافشان برابری می کند.
وی با اشاره به اینکه تا به حال یک شرکت ژاپنی مشابه این دستگاه با کیفیت پایین تر تولید کرده است، گفت: فناوریهای نوین دارای زمان انقضا هستند و دارای عمر کوتاهی هستند از این رو باید به سرعت به مرحله تولید برسند ولی به دلیل پیچیدگیهای فناوری این چاپگر، متاسفانه توان لازم برای ساخت این دستگاه در داخل کشور وجود ندارد.
نبوی با تاکید بر اینکه در صورت حمایت از این پروژه حاضر است این طرح در داخل کشور به تولید برسد، ادامه داد: قرار است این دستگاه به صورت مشارکتی با همکاری شرکت HP آمریکا به مرحله تولید برسد.
این چایگر توسط محققان ایرانی در شرکت تجهیز گاما ساخته شده است.

No comments: